בית הדין בהאג
בית הדין בהאגצילום: רויטרס

בית הדין בהאג נסוג במידת מה מההחלטה האנטי ישראלית והמקוממת שקיבל לפני ימים אחדים כאשר פנה לפלשתינים תושבי רצועת עזה בקריאה להגיש תלונות נגד ישראל על מנת שניתן יהיה לפתוח בחקירה על התנהלותה של ישראל מול החמאס ותושבי הרצועה.

על פי דיווח בעיתון "ישראל היום" הנהלת בית הדין הבין־לאומי הפלילי בהאג הבהירה כי היא אינה מחויבת להחלטה התקדימית שהתקבלה על ידי שופטי בית הדין שדנו במצב ב"פלשתין".

בתגובה לפניית העיתון אישר דובר בית הדין בהאג כי "נציגי נשיאות בית הדין והרשם קיבלו לאחרונה נציגים של משרד החוץ הישראלי בנושא. בפגישות לא נכח שופט והנציגים הישראלים הציגו את דעתם לגבי 'ההחלטה ליידע וליצור קשר עם קורבנות המצב בפלשתין'. אף מסמך לא הוגש לבית הדין בנוגע לנושא".

הנהלת בית הדין הבהירה כי התובעת הראשית, פאטו בנסאודה, אינה מחויבת להחלטת השופטים. "ההחלטה של הרכב השופטים איננה משקפת כל סוג של שיפוט מוקדם באשר להחלטה העצמאית שתתקבל על ידי התובעת כאשר תסיים את הבדיקה על המצב בפלשתין", נאמר בתגובה.

העיתון מציין כי ניסוחה של התגובה נמשך חמישה ימים, "ככל הנראה עקב רגישות הסוגיה".

עם זאת, הדובר הבהיר כי "בית המשפט, כמוסד שיפוטי, אינו יכול להגיב לבד מאשר בפסיקותיו שכן השופטים הם עצמאיים ובלתי תלויים". הודעת בית הדין מלמדת שבבית הדין הבינו כי ישראל לא תשתוק על החלטות חד־צדדיות שנפסקות נגדה.

כאן המקום להזכיר ולציין את דבריו הנחרצים של המשפטן הבינלאומי ד"ר אלן בייקר ביומן ערוץ 7 ולפיהם כל המהלך הראשוני בו נקטו שופטי בית הדין בקריאה לתושבי רצועת עזה להתלונן נגד ישראל הוא מהלך שאינו קביל שכן סמכותו של בית הדין בהאג היא לדון אך ורק בענייניהן של מדינות, בעוד הרשות הפלשתינית לא הוגדרה מעולם כמדינה, ולמעשה בעצם המשך אחיזתה בקיומו של הסכם אוסלו היא מבהירה שאינה מדינה, שכן הסכם זה נועד להגדיר את מעמדם, וכל עוד לא הוגדר מעמד זה כמדינה הם אינם כאלה.