נשיאת הקרן החדשה, טליה ששון, בהפגנת שמאל
נשיאת הקרן החדשה, טליה ששון, בהפגנת שמאלצילום: פלאש 90

קבלת כספים מהקרן החדשה לישראל, היא עניין בעייתי, עוד לפני השאלה מה נעשה עם הכספים הללו, אבל צריך לדעת שבהתמקדות בקרן החדשה, כפי שנעשה בקמפיין "חותם" יש גם בעיות לא קטנות.

1. "ארגוני הקרן". נאמני תו"ע לא קמו בגלל הקרן החדשה וקיומם לא מותנה בקיומה. התנועה הוקמה בשנת 1978 על ידי קבוצה בהנהגת ד"ר יחזקאל כהן והעובדה שהיא קיימת ופעילה עד היום מעידה שעל אף המשברים בדרך לא מדובר בגחמה אלא בקבוצה בעלת משקל בציבור ובעלת כוח פעולה. כנ"ל (בשינויים המתחייבים) קולך למשל.

נכון, מבחינת היקף הפעילות אין ספק שהקרן נותנת לשני הארגונים הללו גב משמעותי, אבל העמדות הללו והאנשים העומדים מאחוריהם הם בשום צורה לא תוצאה של הקרן. כך שהתקווה שעומדת בסאב-טקסט שאם הקרן תתנדף מחיינו הארגונים הללו יתנדפו אתה היא אשלייה. הדבר היחיד שיקרה זה שהם יצטרכו לעבוד קשה יותר על גיוס תרומות. יש בזה יתרונות, אולי, אבל זה לא מהפכה.

2. אם הקרן לא היתה עומדת מאחורי הארגונים הללו זה כן היה בסדר? ברגע שאנחנו ממקדים את המאבק בקרן, ממילא על זה יושב הדגש העיקרי. הבעיה העיקרית של חותם (ובמידה רבה גם שלי) עם הארגונים הללו היא הפעילות שלהם, וזו נגזרת בעיקר מהאידיאולוגיה של העומדים בראשם. להעמיד את המוקד בסוגיית הקרן זה למעשה להציב אותו בנקודה הלא נכונה, ויש בזה סיכון גדול. מה נעשה עם ארגון שאלו מטרותיו ולא מקבל כסף מהקרן? ניתן לו "תעודת הכשר"?

3. יש גם חוסר יושר מסוים בדרך הפעולה בהקשר הזה. קחו למשל את דוגמת הרב שי פירון. הרב פירון קיבל מהקרן פרס בשנת 2008 וסיים גם לשיטת חותם את הקשרים המעשיים עם הקרן בשנת 2013. כמה שנים אחר כך עוד הגיוני לרדוף אותו בטענה שהוא איש של הקרן?

4. כל מי שפעם עסק בגיוס כספים יודע שזה עניין קשה, ולכן גם הטובים שבמוסדותינו לא מרשים לעצמם להיות אנינים מאוד בבחירת התורמים. ככל שלא מדובר בקבלת כספים שנועדו להשפעה פוליטית/חברתית מישויות מדיניות זרות (שזה סיפור נפרד שכן צריך טיפול הרבה יותר מוצלח מזה הקיים כיום) לא בטוח שהתמקדות במקורות הכסף היא טקטיקה מי יודע מה.

5. אני באופן אישי הייתי מעדיף שבמקום לריב עם הקרן החדשה נלמד מהקרן החדשה. סודה של הקרן הוא ביכולתה לגייס משאבים מתורמים רבים, רובם לא גדולים באופן יחסי, ולנתב אותם לפעילות אפקטיבית, תוך סיוע לארגונים הנתמכים שלא מתמקד רק בכסף.

בניגוד למיתוסים שנוצרו כאן בשנים האחרונות, אין כיום מקבילה ימנית לקרן החדשה, בטח לא מקבילה שהיא גם ימנית וגם שמרנית בסוגיות דת ומדינה. אף אחת מהקרנות הפועלות בימין (ויש מעט מאוד כאלו) לא אימצה את מודל הקרן החדשה ולא מייצרת פעולה אפקטיבית אפילו ב-10 אחוזים מהאפקטיביות של הקרן החדשה. אז במקום לבכות על הקרן, אולי פשוט נלמד מהקרן?