יתוש
יתושצילום: ISTOCK

משרד הבריאות הודיע היום (שלישי) על גבר נוסף, שלישי במספר בקיץ הנוכחי, שנפטר כתוצאה מקדחת הנילוס המערבי.

מדובר באדם בן 61 שסבל מסרטן גרורתי קשה, נשא את החיידק ונפטר בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

עד להיום דווחו למשרד הבריאות 74 מקרים של קדחת הנילוס. מתוכם 14 בני אדם עם תסמינים קשים ושני קשישים עם מחלות רקע שנפטרו כתוצאה מהמחלה.

גם באירופה מדווחים מקרים רבים של קדחת הנילוס, בהן מדינות כמו איטליה עם 183 מקרים ויוון עם 106 מקרים. במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות קושרים את הממצאים גם לשינויי אקלים ולתנאי מזג אוויר קיצוני.

המשרד להגנת הסביבה פרסם הנחיות לרשויות המקומיות ברחבי הארץ, הכוללות ניטור הסביבה ובמידת הצורך טיפול במקום דגירת היתושים, כולל הדברה.

בישראל מופעל מערך בין-משרדי לאיתור נגיף קדחת מערב הנילוס על ידי ניטור הנגיף ביתושים: איסוף היתושים בשדה נעשה על ידי המשרד להגנת הסביבה וזיהוי היתושים ובדיקות הנגיף נעשים במעבדות משרד הבריאות.

בין המועצות והאזורים שבהם נמצאו יתושים נגועים בשבועות האחרונים: מועצה אזורית עמק המעיינות, מועצה אזורית גזר, מועצה אזורית מגילות, מועצה אזורית מטה יהודה, מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית מגידו, מועצה אזורית אלונה, מועצה אזורית גוש עציון, מועצה אזורית הגלבוע, מזכרת בתיה, קיסריה, פרדס חנה-כרכור ורשויות נוספות.

הימצאות הנגיף בפריסה גיאוגרפית רחבה מצביעה על סבירות גבוהה לנוכחותו באזורים נוספים בארץ – מעבר לאלה שנדגמו.

במשרד הבריאות מציינים כי כדי למנוע התפתחות יתושים, יש לאתר ולטפל בכל מקור מים עומדים בשטחים הפתוחים, בבית ובסביבתו, והציבור הרחב יכול להתגונן מפני העקיצות, בין היתר, באמצעות התקנת רשתות בחלונות ומריחת תכשירים דוחי יתושים.