האם צה"ל רוכש שופרות ללא כשרות של הרבנות?אלירן אהרון

בשיחה עם ערוץ 7 מספר אלי ריבק, מנכ''ל חברת ''בר ששת ריבק'' לייצור שופרות, על הבעייתיות והמורכבות שבשוק השופרות, בעיקר לנוכח הייבוא המואץ של שופרות ממרוקו סין ומדינות נוספות.

"לאחרונה התגלו בשוק הרבה שופרות שיש עליהם הדבקות ועל ההדבקות כשרויות שונות. כלומר שהגופים שנותנים את הכשרות הזו לא יודעים לפקח אם יש הדבקות על חורים של שופרות", אומר ריבק.

כדי להבהיר את דבריו מציג ריבק לדוגמא שופר שנרכש באחת החנויות ועליו סדק שנוצר במהלך ליטושו והודבק מאוחר יותר. עוד מדגיש ריבק כי על השופר שבידו יש חותמת כשרות והמשמעות היא שאין הקפדה על כללי הכשרות שכן ההלכה קובעת שאין להדביק שופר. חור או סדק ניתן לסתום רק במינו, מצטט ריבק את הקביעה ההלכתית.

"לצערי לוקחים דבק, מערבבים בחומר הליטוש של הקרן ומדביקים ויש הדבקות ברמה גבוהה שרק מומחה יכול לזהות".

ריבק מספר כי בתהליך הכנת השופרות יש כעשרה עד עשרים אחוזי פסילה, והמשמעות היא שאם אדם מייבא כאלף שופרות מתוכם יהיו מאה או מאתיים פסולים.

צילום: ערוץ 7
צילום: ערוץ 7

עוד מספר ריבק כי השופרות הפסולים נמכרים בכל מקום ברחבי הארץ ובמחירים שאינם מוזלים, ולאחרונה אף נודע לו כי צה"ל רוכש שופרות מתוצרת חוץ וללא חותמות הכשרות של הרבנות בישראל. "הם קנו שופרות ממקור אחר, מסין או מרוקו כנראה, והשופרות הללו קיבלו כשרות של גוף אחר ולא של הרבנות. זהו אותו גוף שנתן את חותמת הכשרות לשופר שבידי, השופר שהודבק".

ריבק אינו מצליח להבין את המניע שמביא את צה"ל לרכישה שכזו והעדפת תוצרת חוץ בעייתית על תוצרת ישראלית המפוקחת על ידי הרבנות. "יש כאן הקטנת ראש", הוא אומר ומציין שאין מדובר במצווה פרטית שאדם רוכש לעצמו אלא במצווה שנועדה להוציא ידי חובה ציבור שלם והמשמעות של שימוש בשופר שכזה משליכה על ציבור גדול של חיילים המבקשים לצאת ידי חובת המצווה בתפילות החג ואינם מודעים למציאות.

"אני קורא מכאן לצה"ל שובו לפני ראש השנה להתעשת, לבדוק את השופרות ואת המקור שלהם ולוודא שלחיילי צה"ל יהיו שופרות כשרים כדי לצאת ידי חובה", חותם ריבק..

תגובת דובר צה''ל: ״כבכל שנה, הרבנות הצבאית נערכת לחלוקת שופרות מהודרים ליחידות צה״ל לקראת הימים הנוראים. השופרות נרכשו מן החברה אשר זכתה במכרז של משרד הביטחון, לאחר שעמדה בכל תנאי המכרז. השופרות שנרכשו ע״פ תנאים אלו מגיעים כחומר גלם ממרוקו, וכל תהליך קו הייצור שלהם, שמתקיים בארץ, נמצא תחת הפיקוח של רבני ענף ההלכה ברבנות הצבאית. יש לציין, כי הרלוונטיות ההלכתית לכשרות השופרות הינה בתהליך היצור.

״חיילי וחיילות צה״ל זוכים לאספקת ציוד דת ותשמישי קדושה כשרים למהדרין בפיקוח הרבנות הצבאית״.