אימון בגדוד ''ברדלס''
אימון בגדוד ''ברדלס''צילום: פלאש 90

פער דרמטי: מנתונים שהגיעו לידי ערוץ 7 עולה כי 46% מהקצינות הקרביות נכשלו בבוחן הכשירות השנתי שנערך להן בשנה האחרונה.

לעומת זאת, שיעור הנכשלים בקרב הקצינים הגברים עומד על 10% בלבד.

על פי הפקודות, על כל קצין לוחם לעבור בהצלחה את בוחן הכשירות הגופנית אחת לשנה, והבוחן הינו תנאי לקבלת דרגה או מינוי לתפקיד כלשהו בזרוע היבשה.

הבוחן נערך בבה"ד 8 (מכון וינגייט) וכולל ריצת ניווט מבצעית, מעבר מסלול מכשולים קרבי וירי לאחר מאמץ.

בשנה שעברה, 2017, שיעור הקצינות שלא עברו את בוחן הכשירות עמד על 33%, ושיעור הקצינים הגברים שנכשלו בבוחן עמד על 7%.

תגובת דובר צה''ל: ''הנתונים מלמדים כי 46 אחוז מהקצינות הלוחמות ו-10 אחוז מהקצינים הלוחמים אשר ביצעו את בוחן הכשירות האחרון (בוחן הזהה לקצינים בני שני המינים) לא עמדו בחלק ממדדי המעבר. תוצאות אלו ילמדו ויבדקו.

''כמו כן, מתבצעים צעדים רבים על מנת להתאים את ההכשרה ותוכנית הכושר הקרבי ללוחמות, ביניהם:
נוספו שני תקני קציני כושר קרבי - קצין כושר קרבי על כל שני גדודי חי"ר גבולות; בנוסף, נוספו 12 תקני מדריכי כושר קרבי - מדא"ג לכל פלוגה.

''כמו כן, קיים תהליך סדור של בניית לוחמות מבחינת התאמת סרגל המאמצים על גבי תכניות אימונים מותאמות להבדלים הפיזיולוגיים בין המינים, תוך הקפדה על הדרגתיות. בנוסף, מתקיימות הסברות בתחומי השינה והתזונה הנכונה ללוחמות והרצאות בתחום הכושר הקרבי למג״דים ומ״פים האמונים על הכשרת הלוחמים והלוחמות תוך וידוא הקפדה על הנהלים המותאמים'', נמסר מדובר צה''ל.

לוחמות בצה"ל
לוחמות בצה"לצילום: ISTOCK

הנתונים על הקשיים הגופניים שבהם נתקלות הנשים הלוחמות בצה''ל אינם מונעים ממפקדי הצבא להמשיך ולשלב אותן בכל תפקיד לחימה אפשרי. רק בחודש יוני האחרון הסתיימה הכשרת החיילות שגויסו לראשונה לשריון, והן החלו לשרת כלוחמות בטנקים של צה''ל.

מתוך 15 בנות שהתגייסו לשריון במסגרת הפיילוט, עשר סיימו את ההכשרה כשארבע מתוכן עברו קורס נוסף של מפקדי טנקים והם ישמשו כמפקדות טנקים בשריון. קצין שריון ראשי תת-אלוף גיא חסון ציין אז כי בכל טנק בפיקודה של לוחמת יהיו רק לוחמות, ולא יהיו טנקים מעורבים.

בשנה שעברה נחשף בערוץ 7 מסמך של צה''ל המציג תמונה מדאיגה בכל הנוגע למחירים הפיזיולוגיים אותם משלמות הנשים המשובצות בתפקידי לחימה.

מדובר במסמך שחובר במפקדת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, ומגלה כי נשים לוחמות סובלות מבעיות בריאותיות רבות יותר מאשר לוחמים גברים: שברי מאמץ, פגיעות חום, כאב גב תחתון וכאבי ברכים, אנמיה וזיהום בדרכי השתן.