הכירו את בית הספר להעצמה אישית ולהכשרת מטפלים של 'תורת החיים', בית הספר שהוקם על ידי הרב שמואל טל, ראש ישיבת 'תורת החיים', על מנת להכשיר מטפלים שיתנו מענה למצוקות נפשיות על פי עומקה של תורה.
הרב טל מסביר את הרעיון מאחורי בית הספר המיוחד: "אנחנו מאמינים שכל הבעיות שקורות לאדם אינן קורות סתם. הקב"ה לא מביא אותן לאדם סתם. הן נועדו כדי שאדם יפתור אותן וכך יתקרב לה' ומתוך כך יתעצם יותר ויותר ויתפתח מהן. משום כך אנחנו אופטימיים כי אנחנו יודעים שכל בעיה נועדה להיפתר והיא תיפתר בעזרת ה' יתברך".
מנהל בית הספר, אור הרניק, מספר: "אנחנו מלמדים פסיכולוגיה יהודית מתוך תורה. המטרה היא להביא את כל הכלים והטכניקות של תורת הנפש אך ורק מתוך תורה".
"התורה לא אומרת לנו רק מה אסור ומה מותר", מוסיף הרניק, "אלא גם איך אני מרפא את הנפש, איך אני מיישר את הלב, מתקן את המידות, מתקן ומכוון את עצמי. כל רפואת הנפש צריכה לנבוע מתוך תורה".
הרב רועי אביחי, מרצה בבית הספר, מוסיף ומדגיש כי הטיפול הנפשי לאורה של תורה הוא למעשה חלק מעבודת ה'. "זה לא משהו שאני אמור להתבייש בו". לדבריו היכולת לשלב תורה ואנושיות כשמעל נמצאת רוחו המיוחדת של הרב טל ועמו הצוות כולו שיודע לייצר איזונים נכונים בעבודה, כל אלה מניבים תוצאות מבורכות מאוד".
לדברים אלה מוסיפה סגנית מנהל בית הספר, מרים אסולין, ומציינת כי העובדה שהכלים הטיפוליים נלקחים מגדולי ישראל לאורך כל הדורות מהווה גישה חדשה שהולכת ומתקבעת בתודעה הציבורית וקהל רחב יותר ויותר מבקש למצוא מענה דווקא מתוך המעיין הרוחני הזה. "אני מרגישה שזה המקום האמיתי ביותר שיכול להיות".
בבית הספר מספרים על תהליך שאותו עוברים התלמידים עוד בטרם הם יוצאים לסייע לאחרים להתמודד עם עולם הנפש, ואת התהליך הזה הם עוברים כתהליך נפשי עצמי שלהם. "אנחנו מתמקדים בעבודה האישית של המטפל. לשם כך יש לנו סדנאות אישיות שבהן המטפלים לעתיד עובדים עם עצמם", אומר הרניק. הרב אביחי מציין כי "החבר'ה עוברים כאן תהליכים שניתן לקרוא להם "מטורפים". אני רואה זאת שנה אחרי שנה. אני רואה איך הם נכנסים ואיך הם יוצאים ומה הם מקבלים בדרך, גם כל אחד באופן אישי וגם לגבי מה שיוכלו להעניק לאחרים". מניסיונה האישי כתלמידה בעבר בבית הספר מספרת אסולין: "עברתי פה תהליכים מדהימים".
הרניק נשאל אודות הכישורים ההתחלתיים להם נדרש מטפל, והוא משיב: "למטפל צריכים להיות שלושה דברים מרכזיים: הוא צריך תכונות נפש של אדם סבלני, מודע, נעים, מי שיוכל להקשיב לזולת עד הסוף. הוא צריך גם ידע, להבין מה מקור הדברים בנפש ומה המתווה הטיפולי הנדרש והוא צריך גם לדעת איך להוציא את הדברים החוצה, ולשם כך נדרשת טכניקה, גישה. את שלושת הרבדים האלה אנחנו מעניקים לתלמידים שלנו".
הרב אביחי מוסיף ומציין כי בראש ובראשונה חשוב שהמטפל העתידי יכיר בכוחות שיש בו ויאמין ביכולותיו לסייע לאחרים. "צריך בשביל זה כלים הדרכה וניסיון, אבל צריך הרבה לב ואמון בכוח שלנו".
הלימודים בבית הספר נמשכים שלוש שנים כאשר ההתמקדות היא בהבאת התלמידים לרמת ידע גבוהה ומסוגלות ניתוח ויישום של דרכי הטיפול השונות התואמות את צרכיו הפרטניים של כל מטופל ומטופל.
על המודעות הגוברת בדור הנוכחי להשלכות הנפש על חיי היומיום אומר הרניק כי מורכבות החיים וההתמודדויות בתחומי הזוגיות, ההורות, המשפחה, ההתמודדות הפנימית של אדם עם עצמו ועוד, כל אלה מניבים תובנה הולכת וגוברת שכל אדם זקוק להבנה בתורת הנפש על מנת לחיות את חייו היומיומיים ומתן פתרונות לסוגיות שונות ורבות הנקרות לפתחו. "לא מדובר בצורך של אדם חריג, אלא שכל אדם צריך לעבוד על עצמו" והרב אביחי מעיר כי דווקא בתקופה שבה החופש והשפע הולך ונפתח בפני האדם המערבי גם הבעיות הנפשיות הולכות והופכות למשמעותיות יותר וממילא גם השכיחות שלהן. משום כך הצורך בטיפול וייעוץ כבר אינו נחשב לדבר שיש להתבייש בו.
ליצירת קשר לחצו כאן או חייגו 050-9009509