יפסיק לחייך? איסמעיל הנייה
יפסיק לחייך? איסמעיל הנייהצילום: עאבד רחים קעטיב, פלאש 90

תלונה תוגש בשבוע הבא בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ראש הלשכה המדינית של החמאס, אסימעיל הנייה, בגין פשעי מלחמה נכד ילדי רצועת עזה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד אורי מורד, מנהל המחלקה המשפטית ב'מכון ירושלים לצדק', העומד מאחורי הגשת התלונה, ובפתח דבריו הוא מספר על המכון ומטרותיו: "אנחנו ארגון שמקדם זכויות אדם בכל המזרח התיכון. אנחנו מחזקים את מעמד ישראל בקהילייה הבינלאומית ובמסגרת המאמצים לאיזון השיח הבינלאומי אנחנו פועלים לדה-לגיטימציה לארגוני טרור ולפעול נגד הדה-לגיטימציה שמופעלת כלפי ישראל".

ביום חמישי בשבוע הבא "אנחנו מתכוונים להגיש בקשה לפתוח בחקירה מלאה נגד איסמעיל הנייה בגין חלקו בפשעי מלחמה, ניצול ילדים בפעולות לחימה", אומר עו"ד מורד וכשהוא נשאל מדוע ההתמקדות היא דווקא בהנייה, הוא משיב ומבהיר כי אכן הנייה אינו פועל לבדו וקיימת קבוצה של אישים שנגדם עוד תוגשנה בעתיד תלונות מהסוג הזה, ובין האישים נמצא גם יו"ר הרש"פ, אבו מאזן.

על הנייה הוא אומר כי "אנחנו רואים אותו כאחראי למנוע את הפשעים. כאן החלק שלו כפול. הא גם לא מנע וגם עודד באופן פעיל ומימן את הפעילות הזו, כך שאנחנו סבורים שבשלה העת להביא גם אותו בפני בית הדין הפלילי בהאג".

לדבריו לא מדובר רק בפעילות סביב הגדר ו"מתרחשת פעילות שוטפת ברצועת עזה במשך שנים בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים. אנחנו רואים עדויות לשימוש פסול בילדים, מגייסים אותם לפעולות לחימה ואיבה נגד ישראל, אנחנו רואים את זה גם בפעילויות הגדר, פעילות משיכת כוחות באמצעות ילדים כשמרחוק ממתין צלף, והשימוש בהם כמגינים אנושיים".

באשר לאבו מאזן אומר עו"ד מורד כי כשמדברים על אבו מאזן מדובר בפשעים נגד האנושות. "נגיש במחצית נובמבר בקשה לפתוח בחקירה מלאה בעניינו בגין החלק שלו בביצוע פעולות נגד האנושות. מדובר במעשים חמורים של מעצרים שרירותיים, עינויים פסיכולוגיים, בידוד ובכלל יחס בלתי אנושי כלפי האוכלוסייה האזרחית".

באשר לסיכוייה של התלונה להניב מהלך מעשי נגד הנייה או נגד אבו מאזן, אומר מורד כי האופטימיות שארגונו חש מגיעה בעקבות בקשה קודמת שהוגשה נגד הנייה במחצית מרץ 2017 על חלקו בפשעי מלחמה במהלך מבצע 'צוק איתן'. "שטחנו את הטענות שלנו על שימוש במגינים אנושיים, ירי מתוך אוכלוסייה אזרחית צפופה, שימוש אמל"ח לא תקין ועוד, והדברים נמצאים בבדיקה מקדמית, כך שאנחנו בהחלט שואבים אופטימיות לקראת שלוש התלונות העתידיות".

עוד נשאל עו"ד מורד אם הטריבונל של בית הדין בהאג אכן נותן מענה לתלונות שאינן נגד מדינות ואינן מוגשות על ידי מדינות, והוא משיב: "ישנם שני פורומים שמתאימים לסוגיות הללו. האחד הוא ICC, בית הדין הפלילי בהאג שמתאים לתלונות נגד אנשים יחידים, וישנו גוף אחר ה-ICJ שהוא אכן פורום שמתאים רק לעימות משפטי בין מדינות. כשאנחנו מדברים על פתיחת חקירה שאולי תבשיל להעמדה לדין אנחנו מדברים על הפורום הראשון".

באשר למשמעויות של אירוע מסירת כתב התלונה ביום חמישי הבא, מציין מורד את היחס התקשורתי לאירוע ומעיר כי למהלך שכזה יש גם השלכות מעשיות בהיותו מהווה ראשיתו של לחץ בינלאומי.

"המטרה ברורה, שיביאו אותו לדין. אנחנו ערים למורכבות בהליך הבדיקה המקדמי, ויש הליך מסודר מאוד בבית הדין הבינלאומי אבל אנחנו מאמינים שהם ירימו את הכפפה ויחקרו לעומק. יש עדויות למכביר בעניין הזה ואנחנו סבורים שהם יפעלו".