ראשי הקונגרס היהודי העולמי עם מזכ"ל האו"ם ומזכ"לית אונסק"ו
ראשי הקונגרס היהודי העולמי עם מזכ"ל האו"ם ומזכ"לית אונסק"וצילום: שחר עזרן

נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונאלד לאודר נאם באירוע של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם אונסק"ו, שנערך לצד העצרת הכללית, אודות כוחו של החינוך במניעת גזענות ואפליה, תוך התמקדות באנטישמיות.

מטרת האירוע הייתה לזכות בתמיכתם של מנהיגים פוליטיים בצורך לפתח תוכניות הדרכה לטיפול באנטישמיות באמצעות חינוך, ולהגביר את החוסן של בני נוער וצעירים מפני אידאולוגיות אלימות קיצוניות, בהתבסס על הנחיות לקובעי מדיניות חינוך, שיפורסמו על ידי אונסק"ו בשיתוף עם משרד הארגון לשמירת הביטחון באירופה (OSCE) למוסדות דמוקרטיים ולזכויות אדם (ODIHR).

הקונגרס היהודי העולמי הודיע כי יתמוך בפרויקט חדש זה על ידי הצעת סמינרים עבור מקבלי החלטות, לצורך סיוע ביישום. יישום היוזמה הזו הוא החלק הראשון בשותפות בין אונסק"ו לבין הקונגרס היהודי העולמי, שתימשך ותתרחב בחודשים הקרובים, חרף הודעת ישראל כי היא עוזבת את הארגון.

בנאומו תהה לאודר, "כמה יהודים צריכים להירצח, כפי שאירע כבר בצרפת, בלגיה, שבדיה וישראל? לפני שאנשים יאמרו משהו? איך מעז העולם לשתוק נוכח מתקפות על יהודים שבעה עשורים לאחר שתאי הגז של אושוויץ סוף סוף חדלו לפעול?"

"זוהי תגובתנו – לא נשתוק עוד לעולם וגם עליכם לא לשתוק", הצהיר לאודר.

הוא התייחס לדעה הקדומה הנפוצה באו"ם, שבגללה הארגון, "מבדל מדינה אחת, רק אחת ומגנה אותה שוב ושוב, המדינה היהודית היחידה על פני כדור הארץ - ישראל".

"בין השנים 2012 ו-2015 אימצה העצרת הכללית של האו"ם 97 החלטות המותחות ביקורת על מדינות – 83 מתוך אותן 97 היו נגד ישראל", אמר לאודר, והוסיף כי בארגון אונסק"ו לבדו, בין 2009 ו-2014, התקבלו 47 החלטות גינוי, אחת נגד סוריה, ו-46 נגד ישראל.

"אודרי אזולאי, מזכ"לית אונסק"ו החדשה, עושה צעדים משמעותיים לתיקון מצב זה, ואנו משבחים אותה על פעילותה. אך לאחר עשורים של התנהגות שגויה באונסק"ו, לא ניתן לתקן את המוניטין של הארגון בן- לילה. בעיקר כאשר וירוס זה של אנטישמיות ממשיך להתפשט בכל גופו של ארגון האו"ם," סיכם לאודרר.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש אמר כי לאנטישמיות פנים רבות, כולל קריאות להשמדת מדינת ישראל. "האנטישמיות תמיד חוזרת, וזוהי חובת כולנו להילחם נגדה. המדינות החברות בארגון נושאות באחריות בסיסית לטפל בזכויות האדם של אזרחיהן. אני קורא לכל המדינות החברות להצטרף למאמצים חיוניים אלה".

"האנטישמיות שרדה לאורך אלפי שנים, אך אין לה מקום במאה ה-21", הוסיף גוטרש. "להיות נאמנים לאמנה שלנו פירושו ללחום באנטישמיות ובשנאה בכל כוח רצוננו".

מזכ"לית אונסק"ו, אודרי אזולאי, אמרה כי יש חובה לעקור את האנטישמיות מהשורש. "לטפל באנטישמיות פירושו להתמודד עם אחד מן הכוחות האידאולוגיים החזקים ביותר של קיצוניות אלימה. מדובר בהגנה על חירויות בסיסיות ועל הכבוד הניתן לכל בני האדם במידה שווה. לכן הטיפול באנטישמיות לא צריך להיעשות בידי מוסדות יהודיים בלבד. חיוני כי כל הקהילה הבילנאומית תירתם למשימה".