דגלי שמחת תורה
דגלי שמחת תורהפלאש 90

פיוט | הלובים ויצחק חיון | מה נאוו

גם השנה, אחרי שש הקפות מתישות שבהן תדקלמו את אותן המנגינות למילות אותם הפסוקים שוב ושוב, תגיעו למבוי סתום. זהו. עשינו הקפה 'מזרחית', הקפת 'שירי רגש', הקפת 'ניגונים' ולפחות שלוש הקפות 'שירים חסידיים', עכשיו מה?

אז הנה, במקום שבו מסתיימות הקלישאות המוזיקליות, מתחילה ההרפתקה המוזיקלית והלירית של הניגונים העלומים והפיוטים הנסתרים.

נפתח עם רבי משה אבן עזרא, שנולד לפני כאלף שנים בדרום ספרד. מסופר כי רבי יהודה הלוי שלח לו בנערותו שיר שחיבר ומאז נקשרו נשמות השניים. רבי יהודה הלוי הקדיש שנים עשר שירים לרבי משה אבן עזרא וחיבר לו קינה נרגשת לאחר מותו. את פיוטיו המפורסמים ביותר של רבי משה אנו מכירים מהסליחות ומהימים הנוראים – 'אל נורא עלילה', 'קמתי באשמורת' ועוד, אבל פנינה אחת כדאי להכיר עכשיו, רגע לפני חג התורה, 'מה נאוו'.

הביצוע בלחן הבבלי שייך לפייטן יצחק חיון ולחברים המוכשרים מלהקת 'הלובים':

פיוט | דוד שירו | ארוממך

הפיוט הבא הוא מהאהובים שבקהילות הספרדים בחג, "אֲרוֹמִמְךָ לִכְבוֹד שִׁמְךָ יִתְרוֹמָם וְיִתְעַלֶּה
לְעִיר צִיּוֹן הַר קָדְשְׁךָ שָׁם נִשְׂמַח וְנַעֲלֶה".

בפיוט, שמחברו נותר אלמוני, שזורים בחרוזים דברי שבח לכבוד שמו, ציונים של שלוש הרגלים, יום מתן התורה שבח עם ישראל ותפילה להינצל מהאויבים וכל מה שפיוט יכול להכיל, על פי סדר האל"ף בי"ת כמובן.

מלבד הלחן הקליט והקצבי, אחד היתרונות בשירה של הלחן המקובל הוא שיתוף הקהל בחזרה על הפזמון ובמנגינה קבועה, כך שהפיוט אינו הופך לסולו של החזן אלא לפינג פונג בין הרוקדים למוביל השירה. לא פעם החזן מסלסל בקולו בין משפט למשפט, מאריך ומקצר, עובר בין מקאמים ומהנה את אוזני השרים השבים וחוזרים במנגינה הקבועה את הפזמון לעומתו:

שיר | אהרן רזאל | העסק שלנו

ועוד שיר שכדאי לתת עליו את הדעת: 'העסק שלנו' של אהרן רזאל המדהים.

בדומה ל'קבעתי את מושבי' רזאל שב לספר על העסק שלא תמיד מתלהבים לספר לחברים או למשפחה על העיסוק בסיבובי "אז מה אתה עושה היום?". אבל המילים המתוקות של רזאל, בשילוב טקסט מתוך ההקדמה לספר 'חמדת דניאל' הופכות את המקצוע לחביב ואהוד ומזכירות כי אחרי הכל, העיסוק בתורה הוא הגדול והחשוב, יותר מכל עסק אחר.

בלחן מהפנט ובקול צנוע וחברי, רזאל מכניס עוד ועוד מאזינים לשוק העבודה ומוציא אותם ממעגל האבטלה וראוי לכל בית כנסת וקהילה להדפיס את המילים ולהקדיש כמה דקות בין ריקוד לריקוד גם לברכת העסק הזו: