סינמה
סינמהצילום: ISTOCK

במוצאי השבת שעברה יצאתי עם הילדים שלי לפיצה בעיר, במצוות אשתי שנימקה כי "אין כמו בילוי משפחתי אותנטי, הרחק ממסכי המחשב והטלוויזיה", קצת זמן איכות.

הגענו לפיצרייה, התיישבנו והזמנו את אשר על ליבנו, עם תוספת גבינה כמובן. הבכור שלי לא ויתר על ההזדמנות הראשונה לשאול את המלצרית "תגידי, וויי-פיי יש פה?", והיא בנחמדות "ברור, זה פתוח פשוט תתחבר ל-bestpizza10 ותגלוש חופשי". (אשתי כבר ידעה ברגע זה שהבחירה בפיצרייה הזו לא תחזור על עצמה...). 30 שניות וגלישה חופשית.

ואז זה היכה בי. בעצם כל ילד עם טלפון חכם יכול לבוא לקרבת הפיצרייה, או כל עסק אחר שמציע שירותי גלישה לכל דורש, ולהתחבר לעולם שלם ומופלא של אינטרנט - ללא שום בקרה?

הדבר הראשון שעשיתי כשקניתי את השירות הסלולרי היה לשאול את הנציג "זה לא כולל פורנו נכון?", והנציג כבר הבין שאת שירותי הסינון הוא כבר מכניס מראש לחבילה.

עכשיו בואו נהיה כנים. עד כמה אנחנו יודעים מה הילדים שלנו באמת עושים באינטרנט? לא שאי-אפשר לסמוך עליהם, אבל ידוע שלא כל תוכן שנחשפים אליו הוא תוכן שביקשנו לראות... אז זהו, שדו"ח ועדת הכנסת מ-2017 כבר גילה לנו שכל ילד שני מעל גיל 8 בישראל נחשף לפורנוגרפיה ברשת (בדרך כלל בסמארטפון). איך למען השם לא קם מישהו ועוצר את זה? שאלה ממש טובה חשבתי לעצמי, ויצאתי לשיטוט במרחבי הרשת בחיפוש אחר תשובה.

ומצאתי. תכירו את ארגון "לוקחים אחריות-משנים מציאות ברשת", ארגון שפועל ליצירת תרבות של שימוש נכון במסכים והרשת. פניתי לארגון דרך האתר וכך הגעתי לדבר עם נחמיה כהן, בחור צעיר ונמרץ, שמספר שכבר מעל לשנתיים הוא עומד בראש הארגון.

אחת מפעילויותיו הרבות של הארגון, שמטרת העל שלו היא לשנות את הרשת למקום בטוח - היא להפוך כל בתי עסק ל"עסק בטוח", כזה שמעמיד שירותי גלישה "מסוננים" ללקוחות שלהם. שאלנו אותו כמה שאלות...

תגיד נחמיה, באמת יש דבר כזה סינון תכנים? מי אחראי על זה בכלל?

תתפלא, אבל סינון אתרים הוא דבר שמעוגן בחוק במדינת ישראל. כל אזרח רשאי לדרוש ולקבל סינון של תכנים ואתרים פורנוגרפיים ללא תוספת תשלום מספק האינטרנט שלו, בנייד או באינטרנט הביתי, ללא פגיעה במהירות או באיכות הגלישה.

אז אני לא מבין, למה זה לא קיים בכל בית עסק ובמרחב הציבורי?

אז זהו, שכאן מדובר במחדל לא קטן. בתי עסק שמנסים לקבל סינון לרשת שלהם, נתקלים בחומות גבוהות מצד ספקי התוכן והאינטרנט!

אוקיי. אז איפה החלק שלכם בכל הסיפור?

כחלק מהמיזם החברתי "עסק בטוח", אנחנו מפעילים כ-85 מתנדבים, כולם בני נוער מכל חלקי הארץ, אשר עוברים מבית עסק אחד למשנהו, יוצרים קשר עם הבעלים ומסבירים להם את הסכנות הטמונות בהעמדת אינטרנט לא מסונן במרחב הציבורי. בעלי עסק שומעים על התכנית ומקבלים סיוע מהמתנדבים והדרכה כיצד ואיך לפנות לספקי התוכן על מנת לקבל שירותי סינון ללא עלות. כל עסק שעובר את התהליך והופך את המרחב הדיגיטלי שלו לבטוח, מקבל תעודת "עסק בטוח".

ואנשים הולכים על זה?

בוודאי! עשרות כבר הצטרפו, ובכל יום שעובר מצטרפים עוד ועוד בתי עסק, מספר רב של סניפי "קפה גרג" כבר בפנים, רשת חדרי הכושר "ג'אמפ" ועוד.

מדהים. אז כל מה שצריך זה רק שיחת טלפון?

לצערי זה לא פשוט כמו שזה נשמע. להרבה מספקיות האינטרנט התקנת הסינון עולה כסף או שמצריכה אותם להסתייע בשירותי גוף שלישי ולכן הרבה מהבקשות שלנו נדחות בצורה בלתי חוקית בעליל על ידי הספקיות בטענות כגון "אין לנו שירות כזה" או "זה שירות שאנחנו נותנים רק לפרטיים ולא לבתי עסק", או בכלל מבקשות פרטי אשראי.

ספק מסוים גם הציע באדיבות "שכל מחשב שגולש בתוך העסק יתקשר אלינו ויבקש את הסינון". ספקית התוכן היחידה ש"יצאה צדיקה" מתוך רשימה ארוכה של ספקי תוכן היא חברת Triple C שפעם אחר פעם פתרה את הבעיה והתקינה סינון עבור בית העסק בתוך דקות.

שמע לא דיברנו על זה, אבל איך אתה יודע שבכלל הציבור מעוניין בהתקנת סינון?

לפני כחודש פרסמנו עצומה שעליה חתמו בתוך זמן קצר מעל 5,000 איש, כולם בעד חקיקה שתסנן תכנים פוגעניים ברשת האינטרנט שבמרחב הציבורי. עוד לא נתקלתי במישהו ששמע על זה ולא הסכים.

מסתבר שנחמיה וארגון "לוקחים אחריות" עושים עבודת קודש בכל הנוגע לסינון ושינוי המציאות ברשת, וגם גיליתי שהם לא לבד בשטח. חברי כנסת כמו מיקי זוהר, איתן כבל ושולי מועלם כבר הצטרפו למאבק.

"הסיפור עם הספקיות והסינון הוא סיפור מורכב", מוסיף נחמיה באופטימיות, "אבל הקשיים שאנו פוגשים בדרך ממוזערים בזכות 'הפורום הדיגיטלי' בו אנו זוכים לקחת חלק ולהיות שותפים בהנהלתו. הפורום, למי שלא שמע עליו, מאגד מספר רב של ארגונים כמו שלנו, דתיים וחילוניים. יחד אנחנו מפעילים לחצים בדרך להסדרת סינון ספקיות האינטרנט ולחקיקה שתגן על הילדים של כולנו, גם במרחב הציבורי".

מה אני אגיד לכם? לפיצרייה המדוברת לא בטוח שאחזור, אבל לפחות אני יודע שיש מי שעוזר לי לדאוג לילדים שלי...