כאנשי חינוך, לגדל חניכים בעלי ביטחון עצמי זהו אתגר לא קטן. ביטחון עצמי נרכש בראש ובראשונה דרך היכולת של האדם לעמוד באתגרים ותחושת המסוגלות שלו אל מול אתגרי החיים.
תנועות הנוער מאז ומעולם היו ראש חץ בכל הקשור ליכולות הללו. מתן האמון בחניך, הקניית כישורי החיים, התפקידים המשמעותיים שהחניך מקבל בסניף ובתנועה כבר בגיל צעיר, עידוד היוזמה וההכרח לצאת מאזורי הנוחות ולקחת אחריות על עצמו וסביבתו – כל אלה מאז ומתמיד ייחדו את תנועות הנוער אל מול החינוך הפורמלי, שבו התלמיד לרוב נמצא בעמדה פסיבית בלבד.
גם היום, ואולי יותר מאי פעם, לתנועות הנוער ישנו תפקיד חשוב ביותר בכל הקשור לחינוך וגידול דור בעל עמוד שדרה משמעותי, שמסוגל להתמודד עם אתגרי החיים שלא הולכים ונעשים פשוטים יותר.
אך חשוב לזכור תמיד שזהו רק הבסיס. ביטחון עצמי, בריא ככל שיהא, חייב להתלוות לרעיונות ולערכים שבשמם אנו פועלים.
בני הנוער בדור שלנו אינם דומים לבני הנוער של פעם. האתגרים שניצבים בפניהם שונים, אך הערכים נשארו אותם ערכים. החלוציות של פעם ממשיכה גם היום להוביל את בני הנוער להיות העתיד של המדינה, והם אלה שיגבשו בסופו של דבר את הזהות של החברה הישראלית בעתיד הקרוב. לכן, ההשקעה בהם היא מהחשובות ביותר. הזרעים שניטע בהם בשנים אלה והשקייתם היומיומית בערכים שבהם אנו מאמינים, יביאו לפריחתם של אותם בני נוער לכשיתבגרו, תוך תקווה שישפיעו גם כמבוגרים בהנהגת המדינה כולה.
אני מקווה שרבים מכם יסכימו לקביעה כי בני נוער שהתחנכו בתנועות נוער לאורך שנים, אינם דומים לבני נוער שבחרו שלא להשתתף בתנועת נוער כזו או אחרת. לכל תנועה הערכים המובילים אותה, אך בראש ובראשונה ישנה הסכמה כוללת כי עיצוב בני הנוער אינו שייך אך ורק למוסדות הפורמליים אלא מתגבש דווקא כשהנער בוחר לעצמו את הדרך מחוץ לשערי בית הספר.
השנה, כחלק משנת המאה לתנועתנו, בחרנו בסיסמה "עזראים מאה ומעבר". פרט למשחק המילים המובן מאליו, יש כאן אמירה חדה וברורה של ציפייה ושאיפה לרף גבוה בכל התחומים. בשנת המאה איננו מעוניינים רק להסתכל אחורה בנחת ובגאווה ולטפוח דווקא לעצמנו על השכם. אנו מעוניינים להסתכל קדימה אל המעבר. המעבר שאינו רק המאה ואחת, אלא מעבר כאמירה ערכית וכבשורה רעננה ומחייבת. מעבר בתורניות, מעבר בדרך ארץ, מעבר המחובר למאה ויונק ממנו, אך שואף מעלה מעלה אל חזיתות ואתגרים חדשניים ועוצמתיים.
הכותב הוא סמזכ"ל תנועת עזרא