אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

בית המשפט לעניינים מקומיים בתל-אביב קבע בימים האחרונים כי עיריית תל-אביב אינה מוסמכת להפעיל מצלמות המתעדות את הרחוב ומקליטות את הנעשה בו במטרה לאכוף עבירות חניה.

על פי דיווח ב'גלובס', בית המשפט הבהיר כי לנוכח פגיעת מצלמות וידאו המצלמות את הרחוב בפרטיותם של העוברים והשבים, יש צורך בהסמכה מפורשת של הכנסת כדי להפעילן.

בפסק דינו הבהיר השופט כי כיוון שהכנסת הסמיכה את העירייה להפעיל מצלמות כאלה רק לצורך אכיפת עבירה של נהיגה בנתיב תחבורה ציבורית, היא אינה מוסמכת להשתמש בהן לשם אכיפת עבירות חניה.

"הבעיה המרכזית בשימוש במצלמות הרחוב נעוצה בכך שנאספים בהן פרטים רבים שאינם נדרשים כלל לשם אכיפת איסורי החניה. בראש ובראשונה, מצולמים בהן אנשים רבים שלא עברו כל עבירה אלא עברו ברחוב כעוברי אורח. המצלמות מתעדות עם מי הסתובבו אותם עוברי אורח, מה לבשו, לאיזה עסק ברחוב נכנסו (מסעדה כשרה או שאינה כשרה למשל), האם עשו זאת בשבת או ביום חול וכדומה".

בהמשך קבע השופט: "ההגנה על הפרטיות בהקשר זה היא הגנה על החירות – חירותו של אדם לרדת למכולת לבוש בגופיה, אך גם חירותו לאכול היכן שיחפוץ מה שיחפוץ ובאיזה יום שיחפוץ, ולהתרועע עם כל אדם... והכול מבלי שיתועד על-ידי הרשויות. אין גם כל סיבה שהרשות תתעד אדם בסיטואציות מביכות סתם – כגון מי שמחטט באפו, משתטה במשחק עם ילדיו או מרים את מכנסיו שנשמטו כיוון ששכח לחוגרם בחגורה".

השופט ציין, כי לפי המסמכים שהגישה במשפט התביעה העירונית, לא רק שההחלטה התקבלה ללא הסמכה מפורשת של הכנסת, אלא שהיא התקבלה בוועדת ההתקשרויות העירונית מבלי שמועצת העיר דנה בכך ומבלי שנערך הליך של שיתוף הציבור.

לאחר שקיבל את טענת הנאשם כי העירייה פעלה בחוסר סמכות בהפעלת המצלמות, פסל בית המשפט את הראיות שנאספו נגדו וזיכה אותו מעבירת החניה שבה נאשם.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר ל'גלובס': "מדובר אך ורק במצלמות חניה ייעודיות ולא במצלמות המשמשות לאכיפת נת"צים או לכל מטרה אחרת. העירייה סבורה כי מצלמות החניה הן כלי חוקי ולגיטימי לאכיפת חניה אסורה וכמקובל תשקול הגשת ערעור על פסק הדין.

"ראוי לציין כי הנושא של הגנת הפרטיות עלה בבית המשפט העליון והמדינה בתגובתה הצטרפה לעמדת העירייה, לפיה האכיפה באמצעות מצלמות החניה חוקית ומבוצעת כדין ואף הסדירה את הנושא בנוהל. אכיפת החניה בעיר תל אביב-יפו באמצעות מצלמות החניה תימשך כסדרה".