מלכוד העסקה. שרה נתניהו
מלכוד העסקה. שרה נתניהוצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

על פי חלק מהפרסומים, בין צוות פרקליטיה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, ניתש ויכוח אם נכון היה לה לקבל את הצעת עסקת הטיעון שבה הוצע לה להודות בפרשת מעון ראש הממשלה, להשיב חלק ניכר מהסכום ובתמורה להימנע ממשפט.

על פי הפרסומים הללו, בעקבות המחלוקת הזו החליטו עורכי הדין וינרוט וחדד לפרוש מייצוגה של הגברת נתניהו, אם כי בפרסום אחר טען עו"ד וינרוט עצמו כי סיבת הפרישה אחרת לחלוטין. לטעמו לא ראוי ולא נכון שעורך דין אחד ייצג גם את ראש הממשלה וגם את רעייתו במקביל.

בין כך ובין כך צפה ועולה שאלת ההיגיון שבהחלטתה של הגברת נתניהו שלא לקבל את הצעת העסקה. על כך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם השופט בדימוס הפרופ' עודד מודריק, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בעבר וכיום איש אוניברסיטת אריאל.

לנוכח דבריה של הגברת נתניהו עצמו לפיהם היא אינה מוכנה להודות בעבירה שלא עשתה ומשום כך היא איניה מקבלת את העסקה המוצעת לה, אומר הפרופ' מודריק כי אכן "זו דילמה שהרבה פעמים נאשמים ועורכי הדין שלהם ניצבים בפניה".

"אם הפרסומים שנחשפתי להם נכונים, היו מגעים לפני משפט בין עורכי הדין של הגברת נתניהו לבין הפרקליטות שהתיק ייסגר ללא הרשעה פלילית כנגד הודאה בעובדות והתחייבויות מסוימות. זה הסדר מצוין לנאשם, אבל בתנאי שהוא באמת אשם. אם הוא סבור שאינו אשם למה שיסכים להסדר כזה?", אומר מודריק המציין כי זו זווית הראיה של הנאשם, אך מנגד קיימת גם זווית הראייה של עורך הדין ש"יודע שמשפט הוא הימור מסוים וגם נאשם שאינו אשם עלול להימצא אשם ואז אולי להינזק בעונש כבד יותר. הוא צריך להציב את המציאות בפני הלקוח שלו ולומר לו שאלו הסיכויים ואלו הסיכונים ועליו לקבל החלטה".

"אם הייתי נאשם שיודע שאינו אשם לא הייתי רוצה להודות בדבר שלא ביצעתי אותו", אומר השופט בדימוס ומוסיף לציין כי עורך הדין אינו יכול לאכוף את דעתו על הנאשם שהוא ורק הוא אמור לקבל את ההחלטה כיצד לנהוג.

עוד מוסיף מודריק ומעיר כי "בסיפור הנשיא קצב היה סיפור די דומה, ובמקרה ההוא ההתעקשות שלו גרמה לו לנזק גדול מאוד. היה אז לפניו הסדר טיעון הרבה יותר נוח ממה שמוצע כעת, אם כי גם העבירות שונות, אבל הוא בחר להילחם על מה שטען כחפותו, שזו זכותו המלאה, וגם אז אחד מעורכי דינו התפטר כי הוא לא שעה לעצתו והתוצאה הייתה קשה.

״בשום פנים אני לא אומר שזה מה שיקרה כאן, מעבר לכך ששמעתי שנשיא ביהמ"ש השלום מבקש לקיים ישיבת גישור בין הצדדים ואולי להגיע להסכמה שהוצעה קודם לכן ואולי תועלה הצעה טובה יותר. עדיין ניתן לעשות את ההסדר כל עוד כתב האישום לא הוקרא, למרות שגם אז ניתן להגיע להסדרים כאלה ואחרים. כרגע עדיין הכול פתוח".

עסקה שכזו מחייבת הודאה של הנאשם בעבירה בה הוא מואשם ולא ניתן להסתפק בביצוע אקט פיזי כזה או אחר של תשלום קנס או מהלך אחר ללא הודאה. "ההוראה שבחוק מחייבת הודאה בעובדות, כי אם לא כן תהיה פגיעה באינטרס הציבורי, כי למה שעבריין יזוכה בשעה שהפרקליטות מאמינה שיש ראיות נגדו?", דברי השופט בדימוס פרופ' מודריק.