זוכרים ומצדיעים. בית העלמין בהר הצופים
זוכרים ומצדיעים. בית העלמין בהר הצופיםצילום: פלאש 90

בבית העלמין של חבר העמים הבריטי בהר הצופים שבירושלים יתקיים היום טקס אזכרה במלאת 100 שנים לנפילתם של חיילי הגדודים העבריים. על האירוע שלקיומו חברו מכון ז'בוטינסקי, בית"ר, יד לבנים, עמותת מורשת מלחמת העולם הראשונה וארגון 'לתת פנים לנופלים' שוחחנו עם דורית פרי, מנהלת הארגון.

"בתקופה הזו שבין אוגוסט לאוקטובר הוא מועד נפילת לוחמי הגדודים העבריים", מסבירה פרי את הסיבה לבחירת תאריך זה לקיומו של האירוע. הלוחמים נפלו "לאחר שהיו במצרים והגיעו לארץ ישראל במטרה לכבוש את הארץ מהתורכים. רבים נפלו בבקעת הירדן".

בדבריה מציינת פרי כי חיילי הגדודים העבריים לא גוייסו בארץ ישראל אלא בבריטניה. "הם עזבו את משפחותיהם מאחור והצטרפו ליוזמתם של ז'בוטינסקי וטרומפלדור לשחרר את הארץ מהתורכים". לדבריה גם לאחר מאה שנים נמשכת ההתעניינות הציבורית בגורלם של הלוחמים, התעניינות שמפתיעה גם אותה וצפויה להביא לטקס בהר הצופים לפחות מאה בני אדם, כולל משלחת מהעיר הואל באנגליה, שם חיה קהילה יהודית המזכירה מדי שנה את בן הקהילה שנהרג וקבור בישראל.

"גם הארגון שלנו והאחרים מרגישים חשיבות עצומה לזכור את אלה שמסרו את נפשם כדי שנחיה כאן במדינה חופשית", מחדדת פרי ומציינת כי בית העלמין שעל הר הצופים, אותו ניתן לראות בנקל בסמוך לבית החולים הדסה הר הצופים, הוא אמנם בית עלמין מעורב שכן זה לצד זה לחמו נוצרים מוסלמים ויהודים תחת שרביטה של אנגליה, אך הנופלים היהודים קבורים במתחם ממוקד.

על מלאכת איסוף פרטיהם של לוחמים עלומים, מלאכה בה עוסק ארגונה והופכת קשה הרבה יותר כאשר מדובר בנופלים מלפני מאה שנה, מספרת פרי: "באתר יזכור של משרד הביטחון רואים לא מעט חיילים שסיפור חייהם עלום. לא יודעים מי הם, מה עשו בחייהם, מי הוריהם ואין אפילו תמונה שלהם. לחפש מידע זה ייעוד, להחזיר להם את סיפור חייהם". באשר ללוחמי הגדודים העבריים היא אומרת כי האתגר מתעצם אף יותר. "אלו אנשים שנולדו בשלהי המאה ה-19 וכל התיעוד שלהם נמצא בארה"ב ובבריטניה. אנחנו חוקרים באתרים ובארכיון הבריטי על מה שעלה בגורלם, לאן נשלח המברק שמדווח על נפילתם ומשם אנחנו מושכים קצה חוט בדרך אל סיפור חייו של החייל. דרך רישום אוכלוסין מוצאים את החיילים עם תיעוד משפחתם".

בדבריה מציינת פרי כי מתוך 14 החיילים היהודים הקבורים בהר הצופים אותרו פרטיהם של חמישה שרובם מבריטניה. אחת המשפחות שאותרה העבירה לארגון חומר עשיר ביותר הכולל בין השאר גם גלויות שכתב החייל משירותו במצרים ובארץ ובהן הוא מתאר את השהות שלו ואת הקרב, כולל כניסת אלנבי לירושלים. פרי מספרת כי משפחתו של החייל הזה הגיעה לישראל והיא תהיה נוכחת בטקס היום, כולל אחייניתו בת ה-103.

לדבריה בהחלט יתכן ובעת קבורתו של החייל היה נוכח זאב ז'בוטינסקי ומאחר ובמעמד האזכרה היום יהיה נוכחת גם נכדתו של ז'בוטינסקי הרי שבמעמד יתכן ותתקיים מעין סגירת מעגל היסטורי.

אך לא תמיד בני המשפחות זוכרות את בן המשפחה שנפל ולעיתים אף אינן מודעות לקשר כלשהו שלהן לקרבות שהתנהלו בארץ הקודש. "חלק מהמשפחות מספרות על הדאגה הגדולה שהייתה אז כי בתקופה ההיא היו בארץ מחלות וקדחת ולא פשוטה ההחלטה ללכת ולהילחם. חלק שמרו מדליות, משקפת או תפילין של החייל, אבל חלק לא ידעו בכלל שהם צאצאי משפחה שיש לה חייל שנפל כאן ויש לו קבר כאן. אנחנו מעדכנים אותם ושולחים פרטים עם תיעוד תמונות של הקבר וכו'".