מקרה מבחן לשאלה עד כמה הציבור החרדי פועל בהוראת הרבנים. בחירות בבית שמש
מקרה מבחן לשאלה עד כמה הציבור החרדי פועל בהוראת הרבנים. בחירות בבית שמשללא קרדיט צילום

זה אמור היה להיות קרב שהכורע עוד לפני שהתחיל. על הנייר לעליזה בלוך, אשת ניהול וחינוך ציונית דתית, אין באמת סיכוי בבחירות לעיריית בית שמש מול משה אבוטבול, איש ש"ס וראש העיר המכהן. אבוטבול ניצח בבחירות הקודמות עם יותר מ‑50 אחוזים מקולות הבוחרים בעיר, ובחמש השנים שחלפו מאז בית שמש גדלה משמעותית, ונוספו לה אלפי משפחות חרדיות.

אלא שהדבר לא בטוח בכלל. "יש מרמור גדול של התושבים, גם על האופן שבו חולקו השטחים הציבוריים, וגם על מה שהם מרגישים שמגיע להם, לכן אי אפשר לדעת מה יהיה", מספר גורם חרדי המעורב בבחירות, "בשכונה החרדית החדשה נתלו שלטים שתומכים בשני המועמדים".

מתברר שבשנים האחרונות עובר הציבור החרדי תהליכי שינוי מואצים. הבחירות לרשויות המקומיות הן אבן דרך שממחישה עד כמה. "הבחירות בבית שמש, באלעד ובירושלים הן בחירות על השאלה האם הציבור החרדי מקשיב לדעת תורה או שהכול הפקר. אם נשמעים למנהיגים או שכבר לא", אומר גורם בציבוריות החרדית, "יש לא מעט אנשים שאומרים יאללה, עזבו אתכם שטויות, יענקי קנייבסקי (נכדו של הרב, ע"ל) ונערים אחרים סוגרים דילים, זה בכלל לא דעת תורה, נבחר במי שאנחנו רוצים".

כדי שאדם חרדי יתמוך בבלוך עליו להיות נון-קונפורמיסט, ללכת נגד הזרם השולט, וזה קורה. איש אינו יודע עדיין מה היקף התופעה, אבל מה שעד לפני כמה שנים לא היה עולה על הדעת, לצאת נגד הוראה של גדולי התורה וחברי הכנסת מהמפלגות החרדיות, הופך לאופציה מעשית. הציות המחולט הולך ומתערער.

בין הצבעה לבחירה

ד"ר עליזה בלוך, שניהלה את רשת תיכוני ברנקו וייס, מוכרת בבית שמש כמי שמתווכת בין ציבורים שונים. "אני חיה בעיר עם פוטנציאל מדהים. מיקום מצוין, אזור יפה ואנשים מדהימים. פוטנציאל ההחמצה, בהתאם, הוא מטורף". לדבריה לפני כמה חודשים פנו אליה תושבים, "בעיקר חרדים", וביקשו שתתמודד. "בהתחלה זה היה נראה לי לא קשור. בהמשך הבנתי שאם לא ארוץ לא תהיינה בחירות. ראש העיר המכהן יסגור דילים עם כמה מפלגות, והמקום ימשיך להיות מוזנח. החלטתי לקחת אחריות".

מצבה של העיר בית שמש כיום לא טוב. בשנים האחרונות היא ירדה בדירוג הסוציו-אקונומי של משרד הפנים מאשכול 7 לאשכול 2, דירוג נמוך מאוד בכל קנה מידה. "כשיהדות הופכת להיות שם נרדף להזנחה, לשחיתות ולאי ניקיון כפיים, זה חילול השם נורא", אומרת בלוך.

נקודת הפתיחה של הבחירות בבית שמש הייתה שאבוטבול יפנה את מקומו בעקבות דיל בין שתי מפלגות חרדיות, שכללו כמה ערים ושתי מערכות בחירות. מנהיגי המפלגות החליטו לא רק מי יהיה ראש העיר ב‑2018 אלא גם ב‑2023. הדיל הזה התפוצץ בגלל שהרבנים, או האנשים שמנהלים את החצר שלהם, תלוי את מי תשאלו, החליטו אחרת. כך או כך, הדיל הזה הוציא את בלוך לדרך. "אדם שיודע שהוא ינהל את העיר לא משנה מה, אין לו סיבה להתאמץ. אנשים חרדים אמרו לי: יש לנו זכות הצבעה אבל לא זכות בחירה".

היעד העומד בפני בלוך קשה מאוד להשגה. אין מאחוריה גיבוי של מפלגה, ומולה מונח כל כובד המשקל של המפלגות החרדיות. מצד שני, חוסר התיוג המפלגתי פועל לטובתה ביכולת לחבר ציבורים שונים. כאישה, היא לא עושה סבב תפילות בבתי כנסת, ולא קיבלה ספר תורה להסתובב בו בהקפות. בגלל הרגישות של תמונות נשים, וכדי לחסוך חזיתות, בלוך ויתרה על הצבת תמונתה על אוטובוסים ובשלטי חוצות.

אבוטבול, לעומתה, הוא גם גבר וגם ראש עיר מכהן, ולכן הוא מוכר. המפתיע הוא שסוגיית היותה אישה לא עולה במפגשים עם חרדים, "אבל כן שואלים מה יהיה על עולמה של תורה". הקמפיין נגדה בהחלט עוסק בכך וטוען שהיא שונאת חרדים, וכשתיבחר היא תבטל את ההטבות ותסגור להם את כל הברזים. גם מי שתומך בה מקרב החרדים זוכה לדה לגיטימציה. "פתחנו מטה חרדי, ומי שהיה אמור להגיע ולקבוע מזוזה קיבל איומים מעסקנים חרדים, ולא בא. כשזה קרה, הפיצו שהוא אמר שפתיחת המטה היא חילול השם", מספרת בלוך. "אני מקפידה לאורך כל הקמפיין לא להוביל מלחמה. בעיניי הדרך לניצחון חשובה כמו הניצחון עצמו. יותר קל להוציא אנשים לפעילות אחרי שמעוררים אצלם שנאה, אבל זו לא דרכי".

בלוך עובדת הרבה זמן בשטח, בשיחות, בניסיון לחבר אליה ציבורים שונים, החל מהאוכלוסייה הוותיקה בבית שמש, האוכלוסייה הציונית דתית וכן, גם החרדים. הרחוב מספר לה שהציבור החרדי ניצב על פרשת דרכים. "אני מקווה שיש התפכחות. שאנשים יצליחו להגיד מספיק. מספיק עם זה שחושבים שאנחנו לא מבינים ואפשר להגיד לנו מה לעשות, ושאנחנו קהל שבוי. מספיק להשתמש בתמונות של הרב עובדיה שנפטר עוד לפני הבחירות הקודמות".

בלוך קיימה כמה ישיבות עומק עם אנשים שהחזיקו בתפקידים בכירים מאוד בשירות המדינה. יחד הם הגו תוכנית לעיר במגוון תחומים. מה יקדמו, איך ישנו ומה יעשו. "הראשונים שצריכים לרצות את השינוי אלה החרדים. המקורבים של ראש העיר מטופלים היטב והם באמת חוששים שאני אנצח". המסר של בלוך הוא "שאפשר אחרת. אפשר תורה עם דרך ארץ ועיר נקייה ותשתיות ושירות תקין ואפשר בלי איומים. זו לא מערכת בחירות רגילה, היא על דבר הרבה יותר גדול מתפקיד ראש העיר".

שאלה של ניסיון

ישי כהן, עיתונאי ב'כיכר השבת', מעריך שהסיכויים של אבוטבול גבוהים משל בלוך, אבל היא לא תופעה חולפת כפי שחשבו בהתחלה. נבחרי הציבור החרדים, שכולם עומדים מאחורי אבוטבול, מגיעים לא מעט לעיר לעצרות ולמפגשים עם הציבור. "אפילו גפני ודרעי מתגייסים למענו ביחד, למרות שהם לא החברים הכי טובים".

חלק מהתמיכה שמקבלת עליזה בלוך היא אכן עניינית ונובעת מתסכול של התושבים. במקרים אחרים מדובר בסגירת חשבונות חוצת ערים. בבית שמש, למשל, אנשי פרוש, שמריצים את דייטש בירושלים, אומרים לאחיהם החרדים "אתם תומכים בליאון בירושלים? למה שם זה בסדר מועמד ציוני דתי וכאן לא?". בשבילם הצבעה לבלוך היא לא הצבעת מחאה, אלא הצבעת נקמה.

"התחלת הקמפיין הייתה חייבת לבוא אחרי שסגרתי עם כמה קצוות פוליטיים: יהדות התורה, הסיעה של פרוש וש"ס שהייתה לצידי. רק לאחר שסגרתי את הדברים הרגשתי בנוח לצאת לקמפיין ולהקים את המטות", אומר ראש העיר משה אבוטבול, ומסביר את יציאתו המאוחרת למערכת הבחירות: "באמצע היו גם חגים ולא חשבתי שהימים הקדושים צריכים להיות מוקדשים לעשייה פוליטית". אבוטבול דוחה את הטענה על שאננות, ועל ההתפכחות שהגיעה בעקבות הגובה שמתחילה בלוך לתפוס. "אין קשר. תמיד צריך לעשות קמפיין. כל אחד בוחר לעצמו את הזמן. היא מועמדת חדשה אז היא צריכה להציג את מרכולתה".

מטבע הדברים אבוטבול מפרט את הניסיון הרב שיש לו בעשייה המוניציפלית. "אני העזתי לחשוב על ראשות עיר רק אחרי 15 שנים של חברות במועצת העיר, ואחרי שהייתי סגן ראש העיר, ממלא מקום ראש העיר, ומילאתי שורה של תפקידים כבדי משקל. היא מדלגת על דברים בסיסיים וחיוניים בפרט בבית שמש, שהיא עיר עם אוכלוסיות שונות, מה שבא לידי ביטוי במועצת העיר".

אתה מדבר על החרדים ומציג את עצמך כראש עיר חרדי. בראיונות שנתת דיברת על כך שאסור לאבד את ראשות העיר החרדית, אבל עכשיו אתה מזכיר אוכלוסיות מגוונות. במה אתה ראש עיר של כולם?

"עד לפני חודש ניהלתי ביד רמה קואליציה של 16 חברים מתוך 19 במועצת העיר. היא הייתה רחבה וכללה את הליכוד, הבית היהודי, כולנו וסיעות מקומיות. התנהלנו בצורה יפה. לפני חודש הופעל עליהם לחץ אטומי לפרוש מהקואליציה ולחבור אליה". לדבריו, המפלגות הפורשות "עשו את זה בדחילו ורחימו והשאירו אחריהן שובל. הן ביקשו שלא אשכח לקחת אותן בחזרה". יש גם גרסאות אחרות. למשל שהליכוד פרש משום שהעיר הוותיקה, שם נמצא הבייס של המפלגה, לא קיבלה את שלה. אבוטבול לא עמד בהסכמים.

יש תחושה שמנהיגי הציבור החרדי לא רואים כל עיר בנפרד, אלא כמה ערים כמו אלעד, ירושלים, חיפה ובית שמש כעסקת חבילה. מה צריך האדם החרדי להרגיש, כשבעצם לא משנה להנהגה מה טוב לעיר הספציפית שלו?

"בבית שמש זה לא כך. דבר שני, לציבור החרדי יש את הנקודה שהוא נשמע לגדולי רבניו. זו זכות והם חשים מצווה להצביע למועמד כזה או אחר שהרבנים מורים להצביע לו. אי אפשר לקחת ממני את תמיכת הרבנים, כי אני נשמע להם במשך כל הקדנציה באופן גורף".

יש טענות על שימוש ציני במושג "דעת תורה". למשל הצגת הרב עובדיה יוסף כתומך בך, למרות שהוא נפטר כמה ימים לפני הבחירות הקודמות, או רבנים מאוד מאוד מבוגרים שהציבור בשטח מרגיש שהשמשים שלהם לוחשים על אוזניהם ומה שנאמר מפיהם הוא לא באמת דעת תורה.

"הרב עובדיה קרא להצביע לי כמה ימים לפני פטירתו, גם ממשיך דרכו הרב שלום כהן הוציא מכתב תמיכה חם עבורי, כך שיש רצף. אני לא מבין למה כשליברמן מתערב בשביל ליאון זה כשר, אבל רבנים לא יכולים להתערב. הם צריכים להביע את דעתם בכל סוגיה. להגיד שלוחשים להם באוזן, זו פגיעה ברבנים. אני יכול גם להגיד שלוחשים לליברמן ולנתניהו באוזן". אבוטבול אומר שזו טענה של מי שלא גייסו לטובתם את הרבנים. "יש כאלה שבשבילם דברי הרבנים זו המלצה, כמו בציונות הדתית למשל".

נגד בלוך פורסמו פשקווילים קשים. מהטון החריף נראה כאילו אבוטבול חושש מכוחה ההולך ומתחזק. הוא מכחיש שהפרסומים קשורים אליו, אבל הוא לא נלחם להפסקתם. באחד הפשקווילים פניה של בלוך מולבשים על תמונת גוף של חרדי, והמודעה צבועה באדום ושחור מאיימים: "עליזה בלוף היא מתחפשת לחרדית. היא זורקת הבטחות שאינם (הטעות במקור) קשורות למציאות, אבל כולנו יודעים שדעותיה חילוניות והיא תעשה לנו את המוות. והפתי יאמין?". המודעה נחתמת במילים "חרדי לא מצביע לעליזה בלוף ח"ו". זו רק דוגמה אחת.

"אני יכול להראות עשרות דברים שהיו נגדי. אני מתייחס למה שאני אמרתי. הדברים שלי מפורסמים בעיתונות. הבאתי הרבה הישגים לעיר ועל זה אני מדבר", אומר אבוטבול.

אתה מדבר על הישגים, אבל מהעיר עולות טענות קשות על הזנחה והיעדר תשתיות.

"בכל עיר יש נקודות הזנחה. אצלי זה נובע מכך שכל העיר היא אתר בנייה. אני בונה 30 אלף יחידות דיור, ושום אישה לא אוהבת שעוברים לה באמצע הספונג'ה. חתמתי על הסכם גג ענקי עם נתניהו, הכסף מגיע בפעימות אחרי שהיחידות נמכרות. עוד מעט תגיע מנה של 200 מיליון שקל ואנחנו ננצל אותה כדי לפתח את העיר. עליזה לא יודעת שככה מגיעים התקציבים, כי אין לה ניסיון מוניציפלי". אבוטבול משוכנע שהוא זה שינצח, ולא שולל קואליציה עם בלוך ושותפות איתה בקואליציה.

"תכל'ס, אף אחד לא יודע עד כמה הציבור החרדי יפתיע", אומר לנו אדם חרדי מהעיר, "השאלה היא גם עד כמה הציבור החילוני והציוני דתי ייצא ויצביע".