תוקף ומודאג. משה יעלון
תוקף ומודאג. משה יעלוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה בוגי יעלון, מתייחס הבוקר (ראשון) בראיון ליומן ערוץ 7 לשורת סוגיות, החל מקריאות ההשתקה בכיכר אמש, דרך הסנקציות על איראן, והאפשרות להשבת גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול ועד לתכניותיו הפוליטיות לקראת הבחירות המתקרבות.

בראשית השיחה עמו התבקש יעלון להתייחס לעצרת בכיכר בה ניסה ההמון להשתיק את השר הנגבי. "התחושה קשה. יש כאן החמצה. אירוע קשה היסטורית לנו כחברה וכעם, כשראש ממשלה שר ביטחון ורמטכ"ל לשעבר נרצח ברצח פוליטי ובמקום שהאירוע יביא לחשבון נפש לכולנו, גם עצרת הזיכרון הפכה לעצרת מפלגת, והעובדה שלא נתנו לנציג הממשלה לדבר היא חלק מהעניין".ברור לחלוטין שהאחריות הגוברת היא למנהיגי המדינה, הממשלה וראש הממשלה. כאשר במקום לאחד, דווקא לנוכח הרצח ומסריו, מפלגים ומשסעים, מגדירים כשמאלן ובוגד את כל מי שחושב אחרת, נשיא, בית המשפט העליון, תוקפים את הרמטכ"ל והמפכ"ל. יש כאן אבדן ממלכתיות

לזאת מוסיף יעלון ואומר: "יש פה עניין שלא עשינו חשבון נפש מאז. כל צד מאשים את הצד השני ובמקום לאחד ממשיכים לפלג". באשר לבעלי האחריות על אותו פילוג אומר יעלון כי הדברים מוטלים על שני הצדדים, "אבל ברור לחלוטין שהאחריות הגוברת היא למנהיגי המדינה, הממשלה וראש הממשלה. כאשר במקום לאחד, דווקא לנוכח הרצח ומסריו, מפלגים ומשסעים, מגדירים כשמאלן ובוגד את כל מי שחושב אחרת, נשיא, בית המשפט העליון, תוקפים את הרמטכ"ל והמפכ"ל. יש כאן אבדן ממלכתיות ודווקא על רקע הרצח הייתה ציפייה מההנהגה שתנהג אחרת"

לדבריו המציאות בה כל צד דוחק את הצד האחר אל הפינה מביא לכך שגם עצרת שנועדה להיאבק בשסע ובפילוג, הופכת לעצרת של שיסוי ופילוג. לדבריו "למארגנים היו כוונות טובות אבל נאיביות. הם רצו עצרת מאחדת, אבל היו קריאות בוז לא רק נגד השר הנגבי, אלא גם נגד יו"ר יש עתיד ואחרים. זה מתחיל מהשיח של מחנה מסוים שנדחק אל הפינה כשקוראים לו שמאלן ובוגד, ובמקום שההנהגה תנהיג היא הופכת את זה לפוליטיקה של שיסוי ופירוד וזו התוצאה".

עוד התבקש יעלון להתייחס, גם מתוקף תפקידו בעבר וגם מתוקף הקרבה האישית-משפחתית, לדבריה של משפחת גולדין בתום פגישה עם הרמטכ"ל, ולפיהם הרמטכ"ל טען בשיחה איתן כי ניתן להשיב את הבנים בתוך שבוע אם רק תתקבל החלטה מדינית לעשות זאת. שאלנו את יעלון כיצד אכן ניתן לעשות זאת, אם בכלל.

"אני חושב שלא ראוי להוציא תכנים מפגישות כאלה והייתי בלא מעט פגישות כאלה כרמטכ"ל וכשר ביטחון עם משפחות בנסיבות הללו. כידוע, אני מכיר את משפחת גולדין אישית כקרובי משפחה ואת זהבה שאול על רקע האירוע הטראגי, וכשר ביטחון יש לי אחריות לכך שהם נמצאים עדיין בידי החמאס. מתוך התבטאויות של שתי המשפחות עולה חוסר אמון חריף בדרג המדיני ואני מבין איך זה קרה".נפתח משבר בין המשפחות בעיקר מול ראש הממשלה בעיקר על רקע ההסכם עם טורקיה. כשהייתי שר ביטחון נאמר שכאשר יהיה הסכם עם טורקיה לא ישכחו אותם וזה לא קרה.

"לא אמרתי מעולם למשפחה כלשהי שהפתרון יהיה בכל מחיר. אומרים אמת ולא דברים כאלה, אבל מה שהתחייבתי עמדתי מאחריו. כאן נפתח משבר בין המשפחות בעיקר מול ראש הממשלה בעיקר על רקע ההסכם עם טורקיה. כשהייתי שר ביטחון נאמר שכאשר יהיה הסכם עם טורקיה לא ישכחו אותם וזה לא קרה. אחר כך משפחת גולדין פעלה לקבלת החלטות קבינט שהתקבלו, ובלי הלחץ שלהם לא היו מתקבלות, וגם אחרי שהתקבלו לא יושמו. זו הבעיה הכי קשה שהמשפחות מבטאות, ואני מבין אותן".

באשר לעצם הקביעה שניתן להשיב את הבנים, אומר יעלון כי "ברור שבסופו של דבר זה יקרה. לא משעבדים את כל האינטרסים של ישראל לטובת העניין ולא נכנעים לתכתיבי החמאס, אבל בשאלה האם להפוך את החזקת החללים לנכס או נטל, המשפחות מעלות את זה בצורה נכונה וכאן יש תחושה שלא הכול ממוצה. הנושא צריך להיות על הפרק יותר מכפי שהוא, כפי שזה נראה בעיני מי שמתבונן מהצד".

יעלון התבקש והתייחס בדבריו גם לסוגיית ההשלכות על ישראל של הסנקציות המערביות על איראן, סנקציות שיחלו מחר על רקע הכרזותיו של הנשיא האמריקאי שבאמתחתו סנקציות נוספות, ועל רקע ההתעלמות של מספר מדינות משמעותיות מהסנקציות בעוד אחרות מוצאות דרכים לעקוף אותן. מה המשמעויות עבורנו?

"ראית, שינוי המדיניות האמריקאית עם היבחר הנשיא טראמפ זה חדשות טובות. העובדה שהממשלה הזאת השתכנעה שעל המשטר הזה צריך להפעיל לחץ כי הם לא הפתרון אלא עיקר הבעיה במזרח התיכון, זה שינוי חשוב. הפעלת הסנקציות צריכה להוביל את האיראנים לדילמה מאוד פשוטה: להמשיך בהתנהגות הסוררת שלהם, גם בנושא הפצת טרור ונשק ולא רק בנושא הגרעין, או שיבחרו שם בהישרדות כפי שבחרו ב-2012 תוך מוכנות לדבר עם השטן הגדול, אמריקה, ולהקפיא את פרויקט הגרעין לשנה וחצי".אבו מאזן יודע שמי שעושה את עיקר הסיכול מול אותם ארגונים כמו חמאס, ג'יהאד איסלאמי ואחרים זה 70 אחוז ישראל והשאר המנגנונים שלו, והוא יודע שאם נפסיק לפעול נגדם יקרה לו מה שקרה בעזה. לכן אלו איומים באקדח ריק

"לפני שבוע וחצי הייתי בכנס ביטחון בוורשה, ודיברתי על זה שם. ברור לחלוטין שהאירופים היו וצריכים להצטרף לסנקציות האלה, כך כל מי שהיציבות בעולם חשובה לו, ובסופו של דבר לא תהיה להם ברירה. הם יעדיפו לעשות עסקים עם ארה"ב שהיא המעצמה הכלכלית בעולם ולא להיפגע מהסנקציות".

עוד התבקש יעלון לחוות דעתו על מינוי האלוף אביב כוכבי לרמטכ"ל הבא של צה"ל, וכאן תשובתו קצרה וברורה: "מינוי טבעיו וראוי. אני בהחלט מברך עליו. חבל שבדרך יש מניפולציות פוליטיות".

בימים האחרונים הכריזה מועצת אש"ף על כוונה לבטל את ההכרה בישראל ואת שיתוף הפעולה הביטחוני עמה. ההחלטה צריכה עוד לעבור הליך של חתימות ואישורים, אך היא כבר אמורה להעסיק את הדרג הצבאי והמדיני בישראל. יעלון לא נשמע מוטרד כלל ועיקר:

"זו לא פעם ראשונה וכנראה גם לא אחרונה שתתקבלנה החלטות כאלה במועצת אש"ף או פתח'. אלו איומים באקדח ריק. בעניין ההכרה צריך להבהיר לעצמנו, באוסלו יש הכרה במדינת ישראל אבל לא בזכותה להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי, אלא שמכירים בה כדי שיהיה ניתן להתנגד לה. לעניין השת"פ הביטחוני, אבו מאזן יודע שמי שעושה את עיקר הסיכול מול אותם ארגונים כמו חמאס, ג'יהאד איסלאמי ואחרים זה 70 אחוז ישראל והשאר המנגנונים שלו, והוא יודע שאם נפסיק לפעול נגדם יקרה לו מה שקרה בעזה. לכן אלו איומים באקדח ריק. הם מבינים שהם תלויים בנו כלכלית ותשתיתית וביטחונית. עם זה צריך לתמרן כדי לחזק את האינטרסים שלנו".אני נערך להציג כוח שהדגל שלו יהיה נץ ביטחוני אבל ממלכתי, וחבל שצריך להגיד אבל, כי אנחנו היום במצב שאיבדנו ממלכתיות, ואם אני מודאג זה רק מהאיומים הפנימיים, מהשיח המפלג, מהשיסוי

הפרק האחרון בשיחה עם יעלון עסק בהתארגנותו לבחירות המתקרבות והאמירה המרכזית שהוא מתכוון להציב לציבור הישראלי:

"אני נערך להציג כוח שהדגל שלו יהיה נץ ביטחוני אבל ממלכתי, וחבל שצריך להגיד אבל, כי אנחנו היום במצב שאיבדנו ממלכתיות, ואם אני מודאג זה רק מהאיומים הפנימיים, מהשיח המפלג, מהשיסוי. וחורבן הבית קרה לנו רק כתוצאה מעימותים ופילוגים פנימיים. לא איבדתי תקווה מכך שהחברה הישראלית תהיה חברת מופת ואני רוצה לראות מדינה יהודית דמוקרטית בטוחה משגשגת וצודקת", אומר יעלון וכשהוא מתבקש לתייג את מפלגתו בתפר שבין ימין לשמאל הוא אומר: "החלוקה בין ימין ושמאל היא מבחינתי לא רלוונטית, אבל היום זה מוצג כימין. אני נץ".

וכצפוי יעלון שומר בכיסו את רשימת האנשים החוברים אליו להקמת מפלגתו ואינו מוכן לחשוף אותם גם בפנינו. "ברגע שנדע מתי הבחירות נציג גם אנשים".