חשוב שהמפגש עם הצבא יהיה טוב, חיובי ונכון
חשוב שהמפגש עם הצבא יהיה טוב, חיובי ונכוןצילום: דובר צה"ל

מחלקת נפגעים של צה''ל ויחידת מיטב קיימו כנס עבור צעירים לקראת גיוס שהם גם בנות בנים למשפחות שכולות, בני משפחות נכי צה"ל, יתומי צה"ל ונפגעי פעולות איבה.

הכנס, שהתקיים בלשכת הגיוס בתל השומר, נפתח על ידי סא"ל אבנר לוטטי, סגן מפקד מיטב, בהסבר על תהליך הגיוס הייחודי עבורם, לצד שיחות עם גורמים שונים מיחידת מיטב על הצו הראשון, שאלון ההעדפות והליך הגיוס, ופאנל עם קצינות הנפגעים ובני משפחות שכולות המשרתים כעת בצה"ל - שסיפרו על הליווי האישי לאורך התהליך וסיור בשרשרת החיול.

"אני שמח מאוד על המפגש הזה", אמר ראש מדור קהילה במיטב, סרן תמיר עגיב, "יש לנו הבנה משותפת עם מערך הנפגעים שיושבת כאן אוכלוסיה מיוחדת שאנחנו צריכים ללוות, להסביר ולמקסם את הפוטנציאל שלה בגיוס לצה"ל".

"הכנס הוא השלב הראשון בו אנחנו מתחילים את הליווי לקראת גיוס, שנועד במיוחד בשבילכם ואורך קרוב לשנתיים. התהליך נעשה בשיתוף עם קצינות הנפגעים ועם מיטב, כשלבסוף תשובצו לתפקידים שבחרנו יחד ומתאימים לכישורים, לשאיפות שלכם, לצרכי צה"ל ולאתגר המשפחתי", מסבירה ראש מדור פרט רס"ן יהודית גלעדי.

ראש ענף קשר למשפחות, סא"ל עידית סולומון שהובילה את הפאנל פתחה ואמרה, "למפגש עם החיילים בני המשפחות השכולות ועם קציני הנפגעים יש משמעות גדולה ביום הזה משום שבמקביל לתהליך שעובר כל מתגייס במיטב, מלווים אתכם קציני נפגעים ועושים איתכם דרך, תהליך מקביל - חלקו אינפורמטיבי וחלקו רגשי, אישי ומשפחתי.

''הגיוס לצבא הוא מורכב עבור כולם אך פי כמה עבור היושבים כאן בחדר ועבור בני המשפחות, שיש לכם עם הצבא קשר רגשי עמוק. מחלקת נפגעים פה כדי ללוות אתכם ולשוחח על כל המרכיבים בתהליך וביחד עם הגורמים המקצועיים במיטב למצוא את הפתרונות המתאימים ביותר שיהפכו את השירות בצבא לחוויה מעצימה ותורמת".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

אחד מהחיילים שהשתתפו בפאנל, הוא סגן צח בצלאלי, ע' רמד איתור בחיל הרפואה - את תחילת שירותו החל צח כמדריך קליעה, לאחר מכן יצא לקורס חובשים ואחריו לקורס הקצינים שבסופו שובץ כקצין ארגון רפואה בחטיבת כפיר. לאחר כשנה וחצי בתפקידו הקודם כקא"ר, הגיע לתפקידו הנוכחי.

צח הוא אחיה של סגן הילה בצלאלי ז"ל אשר נפלה בעת מילוי תפקידה ביום כ"ו בניסן תשע"ב (18.4.2012).
בעברה כמלש"בית חלמה להיות רופאה והובילה פרוייקטים רבים במסגרת "מגן דוד אדום". הילה שירתה כקצינת ארגון רפואה בחטמ"ר הבקעה והעמקים.

"הילה נהרגה כשהייתי בן 15", שיתף סגן בצלאלי," היינו שני מתבגרים, רבים המון, אבל עם הריבים הייתה גם המון אהבה. היינו קצת כמו טום וג'רי אבל למרות הכל היו לנו הרבה ממשקים משותפים. אני מרגיש שהיא התוותה לי דרך בהרבה דברים שהיא עשתה ובצורה שהיא עשתה אותם - צורה יוצאת דופן".

על הקשר עם קצינת הנפגעים הוא מספר: "גם כיום, אחרי הגיוס קצינת הנפגעים מלווה אותי. אחד הדברים הראשונים שהיו, הוא שהיא נתנה לי השראה לשירות משמעותי ועמדה לצידי בהחלטה המורכבת לצאת לקורס חובשים קרביים. אני זוכר שבכל פעם שהיו לי שאלות, דברים שלא הבנתי והייתי צריך עזרה בהם או תהליכים אישיים משפחתיים, הייתי פונה לקצינת נפגעים והיא הייתה שותפה בתהליך. מרגישים את הליווי גם במהלך השירות".

ובעוד צח מדבר על הליווי שלו, ישב אחיו הקטן בקהל, אור בצלאלי (16) - שמתחיל כעת את תהליך גיוסו. "אני לא יודע לאיזה תפקיד אני רוצה להתגייס, הכיוון שלי כרגע בקשר לתפקיד צבאי הוא רפואה. זה מרגש שגם אח שלך נמצא פה. כשאני רואה את אח שלי - קצין בחיל הרפואה, זה משהו שגם אני יכול לשאוף אליו"

רס"ן סיון ימיני, ראש מדור נפגעים בחיל הרפואה מספרת, "הקשר עם המלש"בים מתחיל עכשיו, סביב גיל 16, לפני הצו הראשון. אנחנו רוצים להסביר להם לקראת מה הם הולכים ואיזה תהליך הם הולכים לחוות ביום הגיוס. המטרה היא לחבר את הצבא ממקום אחר - כמישהו שמלווה אותם בתהליך, נמצא איתם, תומך ומסייע להם ושם אותם במקום הנכון עבורם".

"מערך הנפגעים אמון על הליווי של הבנים למשפחות השכולות ומלווה אותם לכל אורך השירות הצבאי שלהם, נמצא שם עבורם בצמתים משמעותיים - לפני הצו הראשון, נמצא שם לפני הגיוס ולכל אורך השירות. חשוב שהמפגש עם הצבא יהיה טוב, חיובי ונכון".

הכנס הסתיים במילותיה של ראש מדור פרט במחלקת נפגעים, רס"ן יהודית גלעדי: "זהו ציון דרך לתחילתו של תהליך שבסופו יום גיוס מוצלח ובחירת תפקיד נכונה ומתאימה. קצינות הנפגעים ואני נהיה לצדכם בכל מה שידרש".