הטרור משתלם להם
הטרור משתלם להםצילום: עאבד רחים קעטיב, פלאש 90

על השלכותיו של המבצע הצבאי שהסתיים בנפילתו בקרב של סא"ל מ' הי"ד, על ההסלמה או הרגיעה האפשרית ברצועת עזה, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר דינה ליסננסקי, מומחית לפלגים איסלאמיים קיצוניים, ובהם ארגון החמאס וארגוני טרור פלשתיניים.

"יש לבצע הפרדה בין כמה ארגונים וכמה זרמים. מצד אחד רוב השיח מתנהל מול חמאס. אנחנו כמדינה מאפשרים כניסה של כספים מקטאר כדי להגיע להסדר ורגיעה מסוימת וכדי להפסיק את צעדות השיבה שהפכו את החיים בדרום לכמעט בלתי אפשריים", אומרת ליסננסקי ומוסיפה:

"מן הצד השני הג'יהאד האיסלאמי רוצה גם הוא להיות חלק מהעניין ומתנהל כמי שלא מקבל מספיק תשומת לב, כשהוא רוצה להראות במקביל להסכם שנרקם עם החמאס, שגם הוא יודע לשלוח טילים לדרום ולארגן מבצעים עם הישגים מסוימים".

לדבריה של ד"ר ליסננסקי הניתוח הזה אינו קשור לכאורה להסלמה האחרונה שלדבריה נועדה בעיני הפלשתינים לכסות על אירועים שקרו בצד הישראלי, "יש כאן תחושה של גאווה בצד הפלשתיני, גם בחמאס וגם בג'יהאד האיסלאמי, ששניהם הסכימו שהאירועים מוכיחים שהצד הפלשתיני צודק במאבק שלו ומהצד הישראלי נשלחים מסתערבים. ההסלמה הנוכחית תלושה מכל מה שקורה בזירה הדיפלומטית. כך לפחות על פניו".

"אפשר להתייחס להסלמה הנוכחית באופן נקודתי, כלומר להביא להבערת השטח, אבל מצד שני חמאס קיבל הרבה מאוד מיליונים והאינטרס שלו הוא להרגיע את הרוחות לבניית תשתית חזקה יותר להמשך המאבק, גם מצד העם עצמו שמקשיב לחמאס גם אם הוא לא מרוצה מחמאס".

מוסיפה ליסננסקי ומציינת כי המשמעות של העברת הכספים והשיח עם חמאס אינו מסתכם בחיזוק כוחו ומעמדו ובמתן אפשרות להיערכות רחבה יותר למערכה הבאה נגד ישראל, אלא שלדבר יש משמעות גם מול הג'יהאד האסלאמי הרואה שהפעלת כוח נגד ישראל מניבה לגיטימציה של מי שעד לא מכבר נחשב לארגון טרור "והג'יהאד האיסלאמי ינסה לעבור את אותה דרך שהחמאס עבר, וקרוב לוודאי שהוא לא יהיה היחיד שיעשה את זה. כך שלמרות כל הכספים שהועברו ניתן לשער שתימשך אי הרגיעה החלקית לפחות, למרות שחמאס יטיף לרגיעה מצד אחד. עם זאת צריך לזכור שהשפעת הג'יהאד האיסלאמי בשלב זה היא מינימאלית".

"השיעור שנלמד הוא שכוח מביא לתוצאות וכוח מופרז מביא אפילו לתוצאות טובות", אומרת ליסננסקי ,ומציינת כי חתירה להסכם מדיני מול חמאס תעמיק את התובנה הזו בקרב הארגונים הפלשתיניים. במציאות שכזו ניתן אכן לקבוע שלעת הזו כל שניתן לפעול למענו הוא רגיעה זמנית, על המחירים הכרוכים בה, ולא לרגיעה ארוכת טווח. "מנקודת המבט של ישראל כרגע לא ניתן להסדיר את הנושא ולכן עובדים על פתרון זמני, סוג של פלסטר. זה ברור לכולם".

באשר להשלכותיו של אירוע קשה בו נהרג סגן אלוף בעל היסטוריה ביטחונית מרשימה על הרגיעה או ההסלמה, אומרת ליסננסקי כי ברחוב הפלשתיני נשמעים שני הקולות, גם הקול החש מעודד מהאירוע ומבקש להשיג הישגים נוספים, וגם הקול הרואה בהישג כזה המאפשר מהלך של רגיעה, ובסופו של יום נכון לרגעים אלו, הקול הקורא לרגיעה יחסית משמעותי יותר ולמעשה מנצח.