אלוף במיל' עוזי דיין
אלוף במיל' עוזי דייןצילום: יוני קמפינסקי

האלוף במיל' עוזי דיין, סגן הרמטכ''ל לשעבר ויו"ר פורום מבטחי, מתייחס בראיון בערוץ 7 לסוגיית עזה, לקצינים הדתיים בצה"ל ולפרשת אלאור אזריה.

בפתח השיחה עימו, דיין תוקף את התפטרותו של שר הביטחון וקורא להשיב את ההרתעה, "ההרתעה נפגעה והיא זקוקה לשיקום, עיתוי ההתפטרות של שר הביטחון היה חוסר אחריות שהוסיף על הפגיעה בהרתעה.

"לו הייתי היום שר ביטחון הייתי בהחלט מכיר בכך שהחמאס הוא חלק מהבעיה וכמו שראש הממשלה אמר בפאריס שאין פתרון מדיני ברצועת עזה כשהחמאס שם. אז ברור שצריך למוטט את שלטון החמאס או לפחות בינתיים להרתיע אותו.

''ארגון טרור מרתיעים רק באיום על עצם קיומו, חיסול ההנהגה או גירושו מעזה. צה"ל חייב להציג ולקבל אישור לצעדים חריפים יותר ומרתיעים כמו תקיפות של דירות של אנשי חמאס ונכסים של אנשי חמאס, תקיפה של מוסדות שלטון וחידוש מדיניות החיסולים הממוקדים".

האלוף במיל' דיין קורא לשקם את מערך קבלת ההחלטות ושיתוף האחריות בקבינט, "עוד מעט יהיה לנו שר ביטחון חדש וגם רמטכ"ל חדש, ונדרשת בדחיפות בנייה של אחריות משותפת בין הדרג המדיני לדרג הצבאי שסר למרותו. ראינו השבוע שהעמדה של שר הביטחון בקבינט נתקלה בחזית אחידה של כוחות הביטחון שאמרו אחרת.

"כשיש חוסר הסכמה בין הצדדים אין כאן אחריות משותפת ויש חילופי האשמות הדדיות. העובדה שלא שמענו את הרמטכ"ל השבוע מראה על בעייתיות של חוסר אחריות משותפת. בסוף צריכים להחליט על משימות ברות השגה שמטילים על הצבא ועל השב"כ שימלאו את המטרה וישקמו ויחזקו את ההרתעה".

לדבריו עם ישראל חייב להבין שבנסיבות האלה כדי להגיע להכרעה משמעותית בעזה יהיו גם קורבנות, "לציבור יש תפקיד מרכזי בהחלטת הממשלה על יציאה למבצע רחב היקף שכרוך בקורבנות. מכיון שהעם היום לא מרוצה ממה שקורה ורוב הציבור סבור שמרוב דיבורים על ערכים שכחנו את הערך הבסיסי שנקרא ניצחון.

"הרי שמי שמבין שצריך ניצחון לא יכול להתחמק ממחשבה שזה כרוך בקורבנות. גם הנוער הצעיר שיוצא היום להפגנות הם הרי מתישהו מתגייסים והם צריכים להבין שיש לזה גם מחירים".

דיין קורא לשקם את מעמד הלוחם בצה"ל, "היום אתה שומע שמשחררים לוחמים לטובת הסייבר, אז הסייבר הוא באמת חשוב כדי להגן על מערכות הסייבר ואיסוף מודיעין אך בלחימה בטרור הסייבר לא תורם תרומה גדולה. ישבתי השבוע עם המשפחה של סגן אלוף מ' והיו שם הרבה לוחמים שדיברו על הצורך להחזיר את מעמד הלוחם ולהבין שהוא נמצא במרכז ההויה.

"הבעיות לא ייפתרו בלחיצה של לוחם סייבר על המקלדת אלא בלחיצה על ההדק. צריך לשפר את הלכידות של החברה הישראלית סביב משימות ולא רק דיבורים. יש מספיק מי שילכו לסייבר, לא צריכים לשחרר לוחמים שיש להם פוטנציאל ביחידות הקרבית".

הוא קורא לשלב את בני הציונות הדתית סביב שולחן המטכ"ל, "אנחנו היינו האליטה המשרתת של שנות החמישים והשישים. היום יש נוער ציוני דתי לאומי שהם האליטה שמשרתת כמו גם נשים שמשרתות גם מציבור הדתי לאומי בתפקידים יותר משמעותיים. לא יכול להיות שבמטכ"ל תשע"ט אין מסביב לשולחן אף אלוף אישה או חובש כיפה.

''צריכים לקלוט את האליטה המשרתת הזאת ולהבין שגם היא באה עם תרבות משלה כמו שאנחנו באנו עם תפיסת עולם ותרבות צריך להתחשב גם בהם ושלא יגידו שיש כפייה דתית בצבא. מצאו מין דחליל מפחיד כזה שקוראים לו 'הדתה' אבל אף אחד לא מנסה לשנות לאף אחד את אורח חייו ותרבותו".

לסיום מתייחס האלוף במיל' דיין לפרשת אלאור אזריה וקובע כי טעות היתה להעביר את הטיפול לבית המשפט, "אני כל הזמן חששתי מסחף של משפטיזציה שיפגע בחיילים. אם לוחם ביחידת שדה במשימה מבצעית עושה טעות או אפילו אם הוא חוטא אני מצפה שהמערכת הצבאית תתחקר את הדברים ותעניש במקרה הצורך אבל לא לגלגל את זה למשפט פומבי עם האשמה פלילית כי זה דבר שנשאר לכל החיים. גם במקרה הזה לא חשתי שהצבא ניסה להגיע להסדר, הפצ"ר לא רצה גם להגיע להסדר טיעון וחבל".