AIRBNB
AIRBNBצילום: אייסטוק

שר התיירות יריב לוין דורש מהנהלת אתר Airbnb לבטל את ההחלטה המפלה להסיר מהאתר דירות מיישובי יהודה ושומרון.

"מדובר בהחלטה מבישה ואומללה ובכניעה מחפירה של החברה", דברי השר לוין.

הוא הנחה את צוות משרדו לגבש צעדים מידיים להגבלת פעילות החברה בכל הארץ. במקביל הנחה השר לוין את הנהלת משרדו להוציא לפועל תוכנית מיוחדת לעידוד התיירות והלינה בדירות נופש בכל רחבי יהודה ושומרון.

השר לנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, מתח גם הוא ביקורת קשה. "מדובר בהחלטה אומללה המהווה כניעה לארגוני הbds האנטישמיים ומבוססת על שיקולים פוליטיים ולא שיקולים עסקיים", דברי השר ארדן.

הוא הוסיף כי "ארגוני החרם לא עושים הבחנה בין כלל שטח המדינה ליהודה ושומרון. מבחינתם למדינת ישראל כולה אין זכות קיום כמדינה יהודית. סכסוכים לאומיים קיימים בכל העולם, וראשי Airbnb יצטרכו להסביר מדוע בחרו דווקא לנקוט עמדה פוליטית גזענית נגד חלק מאזרחי ישראל".

ארדן גם קרא לבעלי דירות שנפגעים מהחלטת האתר לקחת צעד קדימה. "אני קורא לבעלי הנכסים שנפגעים מההחלטה, לבחון הגשת תביעות כנגד Airbnb בהתאם לחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם. בכוונתי לפנות לגורמים המדיניים הבכירים ביותר בארה"ב כדי שיבחנו אם ההחלטה הזו מפירה את החקיקה נגד חרמות הקיימת בלמעלה מ-25 מדינות בארצות הברית".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי משרדה יתגייס גם הוא לטפל בנושא. "אפעל מול הנהלת Airbnb לשינוי ההחלטה המבישה שקיבלו".

"החברה נוקטת באפליה חמורה כלפי ישראלים רק בשל מקום מגוריהם. זו צביעות ממדרגה ראשונה לפגוע במדינת ישראל בלבד ולא לעסוק בסכסוכים בינלאומיים אחרים. גורמי המקצוע במשרד החוץ פועלים על מנת לגבש תוכנית פעולה משפטית נגד המהלך", דברי חוטובלי.

השרה גילה גמליאל אמרה כי מדובר ב"‏החלטה צבועה של ‎.Airbnb חברה שפועלת בדיקטטורות החשוכות בעולם מטיפה לנו מוסר? אני קוראת לציבור הציוני לצאת ולבלות בארץ התנ״ך".

מוקדם יותר דווח באתר 'אקסיוס' כי האתר המאפשר השכרת דירות נופש ברחבי העולם הודיע כי יסיר את כל הצעות המגורים ביישובים היהודיים ביהודה ושומרון. מדובר בכ-200 דירות בסך הכל, מעבר לקו הירוק.

Airbnb היה נתון ללחץ של גורמי שמאל לאורך שנים, שדרשו להפסיק להציע את השירות ביישובי יו"ש, וכעת הוא נכנע ללחצים.

"הצוות שלנו התחבט בנושא הזה לאורך זמן ועשינו מאמץ למצוא את הגישה הנכונה", הסבירו בבלוג הרשמי של Airbnb. "בעבר, הבהרנו כי נפעל באזור זה כפי שמותר על פי חוק. עשינו זאת כי אנחנו מאמינים בערכה הרב של תיירות אנשים-לאנשים ורצינו לחבר בין אנשים בכמה שיותר מקומות ברחבי העולם...".

"מאז השקענו זמן רב בלדבר עם מומחים שונים לגבי עניין זה – בהם אלה שמתחו ביקורת על גישתנו הקודמת. כפלטפורמה גלובלית שפועלת ב-191 מדינות ואזורים, וביותר מ-81,000 ערים, עלינו לקחת בחשבון את ההשפעה שלנו ולנהוג באחריות".

אולם, החברה פיתחה מעין שאלון עצמי, באמצעותו היא בודקת את האופן שבו עליה לעבוד ב"שטחים כבושים". בין השאלות: מה דרגת הסיכון לאורחים ולמארחים, והאם פעולת Airbnb במקום "תורמת לסבל אנושי". בהסתמך על השאלון, היא הגיעה למסקנה שהגיעה אליה. "אנו ודאי שאיננו מומחים לגבי המחלוקות ההיסטוריות באזור", הוסיפו בבלוג הרשמי של Airbnb.