התנהלות לא ברורה. מועלם רפאלי ובנט
התנהלות לא ברורה. מועלם רפאלי ובנטצילום: מרים אלסטר

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, לסערה הפוליטית שבמוקדה עומדת מפלגתה, ללבטים שקדמו להכרעה להישאר בקואליציה, להתבטאויות יו"ר הקואליציה כלפי השר בנט ולסקרים שמסרבים להמריא ולהשיב למפלגה את ארבעת המנדטים שאבדו לה בבחירות הקודמות.

על הלבטים שקדמו להחלטה היא מספרת: "התנהלו דיונים ומחשבות ושאלות גדולות שעלו, גם כשהחלטנו לדרוש את תיק הביטחון וגם בעקבות דברי ראש הממשלה אחרי הפגישה עם השר בנט. לאורך כל הדרך נדונו שני הדברים שאמרנו מההתחלה: הדבר הראשון הוא שכל הדרישות שלנו מהותיות. הרי כל פרשן אמר לנו שדרישת תיק הביטחון כמעט ומזמינה חוסר הצלחה. ענינו אז ואנחנו עונים גם עכשיו שמבחינתנו אנחנו מסתכלים על הדברים דרך הפריזמה המהותית שלו".

"הזרוע השניה שבה עסקנו היא השאלה של איך עושים את שינוי העומק ומובילים את תפיסת מערכת הביטחון לשינוי שאנחנו חושבים שנכון וראוי שהיא תפנה אליו. אנחנו זועקים כבר שמונה חודשים נגד הכלת הטרור החמאסי. יש לכך השפעה דרמטית לכל הזירות שישראל מתמודדת איתם, וגם כאן ראינו הישגים משמעותיים בממשלה שאנחנו חברים בה, אבל גם נקודות שלא מצליחות להתקדם, ותהינו אם נוכל לקדם אותם באיזון שבין פרישה להישארות לממשלה".

על מסכת הלחצים והשיחות שהיא וחבריה עמדו בהם בימים האחרונים מספרת מועלם-רפאלי: "גם אני, כמו כל שאר החברים, קיבלתי הרבה מאוד שיחות והודעות ביממה שקדמה למסיבת העיתונאים, מציבור הבוחרים ואנשים שאנחנו מייחסים להם חשיבות בהובלת מדינת ישראל, עמדות לכאן ולכאן לשאלת הפרישה וההישארות ומה משמעות של פרישה והליכה לבחירות. אני מאמינה שיש תפקיד גדול לבית היהודי בממשלה הזו ובממשלה הבאה".

ואולי, שאלנו את מועלם-רפאלי, מרוב שיח על מהות נשכחת הפוליטיקה, שהרי לכאורה הפוליטיקה הפשוטה אמורה הייתה לומר לחברי מפלגתה שהסיכוי לקבלת תיק הביטחון מידיו של נתניהו הוא כמעט אפסי. לכאורה אין שום סיבה שנתניהו ייתן לבנט קלף משמעותי שכזה שנה לפני בחירות, מה שרק יאדיר ויחזק את כוחו.

על כך משיבה ח"כ מועלם-רפאלי ומזכירה את ראשית הקמת המפלגה: "בתחילת דרכנו בכנסת, לפני שש שנים, כשהגענו עם המשהו החדש שדיבר על משילות ורצון להובלת החברה הישראלית, שהציבור יבחר ויקבל ימין. אני מזכירה שראש הממשלה לא רצה להכניס את הבית היהודי והשאיר אותנו על הספסלים האחוריים, וכך גם בכנסת הזו, ראש הממשלה הבטיח את תיק הביטחון לבנט ולא עמד בזה, וגם השאיר אותנו לסוף המו"מ הקואליציוני, וזה דבר שמפתיע אותי שוב ושוב כי במהות הדברים, גם אם יש חילוקי דעות בינינו כמצפן לאומי של הממשלה, אנחנו רואים עם הליכוד דברים עין בעין".

ואולי זו בדיוק הבעיה. התמימות של 'הבית היהודי' שלא מפנימה את היותה ממילא בכיסו של נתניהו בהיעדר לה חלופה? כאשר ברור לנתניהו שלבנט אין ברירה אלא לחבור לממשלתו, אין סיבה שלא יותיר אותו בסוף רשימת המו"מ הקואליציוני. מועלם רפאלי קובעת כי גישה שכזו מצידו של ראש הממשלה אינה נכונה והיא זו שמובילה את המערכת הפוליטית למקומות לא טובים. לטעמה נכון היה שנתניהו "היה מכניס קודם את הבית היהודי ואומר ש'אלה השותפים הטבעיים שלי, על אף כל המחלוקות ולמרות שאני לא יכול להביא את פסקת ההתגברות כפי שהבוחרים שלי היו רוצים, אני בכל זאת בוחן דרכים לקידום המהלכים הללו', ובמקום זאת הוא משאיר את הבית היהודי בסוף".

"ראש הממשלה מסיבות שאני לא יודעת להגיד אותם, טועה בכך. השותפות טבעית בין הבית היהודי לליכוד צריכה ליצור מצב שבו הבית היהודי נכנסים לקואליציה בדלת הראשית כסיעה הבכירה בקואליציית הימין", אומרת מועלם רפאלי וכשהיא נשאלת אם יתכן שהאידאולוגיה מסמאה את עיני חבריה מלנתח דברים בהיבט הפוליטי הפשוט, ההיבט שבסופו של יום מותיר אותם בסוף התור, היא משיבה ואומרת כי בדיוק משום כך אין ברירה אלא להפעיל שרירים פוליטיים מול ראש הממשלה כאשר מציבים בפניו תנאי שבלי איילת שקד כשרת משפטים אין לו קואליציה. "יש נקודות שבהן עושים פוליטיקה ויש נקודות שבהן הולכים למהות".

"בסופו של דבר מתקבלת החלטות מתוך אחריות לאומית ורק בדרג השני שמים את הפוליטיקה. כך צריכים לפעול שליחי ציבור בישראל. עושים פוליטיקה עד נקודה מסויימת, ואנחנו אומרים את הדרישה שלנו דרישה שאנחנו עדיין אומרים אותה, ובעיניי עדיין השר בנט הוא הראוי ביותר לתיק הביטחון. הוא הוכיח זאת ב'צוק איתן' כשלחם מול קבינט שלם להביא למלחמה מול המנהרות".

ומה באשר לחודשים שעוד נותרו עד הבחירות? האם ניתן להתנהל יחד עם יו"ר קואליציה שמכנה את יו"ר המפלגה שלה תככן, חצוף וכינויים נוספים?

מועלם רפאלי ממליצה לנו להפנות את השאלות על הביטויים הללו ליו"ר הקואליציה עצמו ולשאול אותו אודותם. "בשאלה לאן תלך ממשלת הימין יש לבית היהודי תפקיד חשוב. אפשר להתווכח איתנו, אבל לעבור לדיון לגופו של אדם ולא לגופו של עניין זו בריחה של מי שאין לו תשובה מהותית. אם יש הסבר מהותי לכך שהקואליציה לא מקדמת את פסקת ההתגברות, יתכבד יו"ר הקואליציה וייתן תשובה אמתית, אבל להגיד מילים לא ראויות? אני מציעה להחזיר את זה אליו. לתחושתי זו נפילה לא אופיינית ואני בטוחה שהוא יתנצל על כך".

לקראת תום הדבירם שאלנו מדוע הסקרים לא מעידים על חזרתה של 'הבית היהודי' לממדי 12 המנדטים של הקדנציה הקודמת והדברים נעצרים על 9-10 מנדטים. מועלם-רפאלי משיבה בשני היבטים, היבט פנים מגזרי והיבט כללי:

על הציונות הדתית אומרת מועלם רפאלי כי "שוב ושוב הציבור הזה מתנפץ אל המחשבות שמפלגות אחרות יתנו לו מענה טוב יותר לאידאולוגיה שלו על כל גווניה. כל פעם שהציבור הזה ירעה במפלגות אחרות הוא ימצא טקסטים כמו 'הכסף בין יצהר לאיתמר' והתבטאויות על מדינת הלאום היהודי. אני קוראת לציבור הזה להתלכד תחת הבית היהודי. יכנסו יותר מועמדים ויהיה יותר גיוון".

"כלפי חוץ, אנחנו לא מפסיקים לרצות להביא אלינו ציבור שהיה בעבר חלק מהמפד"ל המסורתי, זהו ציבור מסורתי מהפריפרייה. אנחנו פועלים איתם ללא הפסקה, ואני בטוחה שנראה את הציבור הזה חוזר כשימצא בנו מפלגה שלא זזה מהאידאולוגיה הימנית שלה. הציבור הזה היה שם בעבר בגלגוליה של המפלגה והיה שם בקדנציה הקודמת".