מעצר. אילוסטרציה
מעצר. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עו"ד אווקה זנה, פנה לראשת מח"ש, עו"ד קרן בר מנחם בבקשה דחופה לבחינת חשד להתנהלות פסולה של שוטרים המעורבים במעצר תלמיד בבית ספר באשדוד.

הפניה נשלחה בעקבות דיווח בחדשות 'כאן' ממנו עולה כי שוטרים הוזמנו לבית ספר תיכון באשדוד וביצעו מעצר תוך שימוש באלימות של נער ממוצא אתיופי במהלך שעות הלימודים, לעיני חבריו ובנוכחות תלמידי בית הספר.

במכתב ששלח עו"ד זנה נכתב, "נראה, לכאורה, כי הייתה מוטיבציה יתרה של הבלשים לבצע את מעצרו של הקטין לצורכי חקירה, בכל דרך, לרבות הפעלת אלימות מוגזמת. לא ברור מה העבירה המיוחסת לקטין בן ה-15 שמצדיקה התנהלות קשה כזו של הבלשים נגדו.. לא ברור מדוע בוצע המעצר בשטח בית הספר עם כל המשמעויות של תיוג וסטיגמה שלילית כאשר ניתן היה לתאם את החקירה עם הורי הקטין ולדאוג לזימון מסודר ללא הפעלת כוח רק כדי להביאו לחקירה".

עו"ד זנה אף מתייחס במכתב לקשר המתואר בין מנהל בית הספר למשטרה ולטענות שהושמעו בעניין זה, "יש חשש בדבר שיתוף פעולה בעייתי בין מנהל בית הספר לבין שוטרים אשר מטילים מורא, לכאורה, על התלמידים במוסד לימודים. התנהלות זו, ככל שתתברר שקיימת, בעייתית וראוי כי המשטרה לא תשמש אמצעי הפחדה".

בתום מכתבו מבקש עו"ד זנה מראשת מח"ש לבחון פתיחה בחקירה ולבצע בדיקה על נסיבות המעצר, האמצעי שננקט והאם זו הייתה הדרך היחידה להביא את הקטין לחקירה.

ממשטרת ישראל נמסר, "אנו מצרים על עיוות מוחלט של המציאות, תוך הצגת חצאי אמיתות והשמטת עובדות. בניגוד לנטען, בלשי משטרת ישראל הוזעקו לבית הספר בהמשך לאירוע תקיפה שארע בו יום קודם לכן, אירוע במהלכו נפצעה עובדת המקום, ועליו דיווח למשטרה מנהל ביה"ס. שלושת החשודים זומנו לחקירה במשטרה ולאחר שאחד מהם בחר לא להתייצב לחקירה, נאלצו בלשי מחלק הנוער להגיע למקום הימצאו ולעוצרו. להוסיף חטא על פשע בחר החשוד, להתנגד באופן אקטיבי למעצר, תוך ניסיונות של חבריו לסייע לו להימלט ממעצר".

"לאחר שנעצר, נלקח החשוד אל חדר המזכירות בליווי של מנהל ביה"ס, שם המשיכו חבריו בניסיונות לשבש את מעצרו ללא הצלחה. לאחר חקירתו בתחנת המשטרה הוחלט להרחיקו ממקום ביצוע העבירה ומנהל ביה"ס עודכן על כך בהתאם", הוסיפו במשטרה.

במשטרה מדגישים, "כל טענה על רקע מוצאו של חשוד -לא רלוונטית לחלוטין, שכן במהלך האירוע נעצרו גם מעורבים נוספים. משטרת ישראל תמשיך לאכוף עבירות אלימות המבוצעות בקרב בני נוער ולא תאפשר תקיפה ונקיטת אלימות כלפי עובדי מערכת החינוך ובכלל, בין אם ע״י קטינים ובין אם ע״י בגירים".