הנוסעים יגישו תביעת פיצויים. טיסת אל-על
הנוסעים יגישו תביעת פיצויים. טיסת אל-עלצילום: משה שי, פלאש 90

"אני טס רק באל-על ונחשב לנוסע מתמיד במיוחד. מאוד כואב שאל-על, שחיה מהציבור הדתי והחרדי, מתפרנסת מהם ומהנאמנות שלהם, מדברת בהם סרה. אם לציבור היה אומץ, הוא היה צריך להגיד להם שלום ולעבור לחברה אחרת. תוך ארבעה חודשים הם יפשטו רגל", כך מצהיר יעקב כ"ץ (כצל'ה), יו"ר מועצת המנהלים של ערוץ 7, בעקבות החוויה העגומה שלו בטיסה 002 בסוף השבוע האחרון.

טיסת אל-על 002 מניו-יורק לתל אביב יצאה בליל שישי האחרון בעיכוב של כמה שעות, וגרמה לסערה במטוס בעקבות החשש שתנחת בישראל אחרי כניסת השבת. במהלך הטיסה הוחלט לשנות את המסלול ולהנחית את המטוס באתונה לטובת 180 שומרי השבת שהיו במטוס. הסאגה דלפה מהמטוס החוצה, בעקבות פרסומים שהיו במהלך השבת, לפיהם נוסעים חרדים התפרצו ותקפו את הצוות במטוס בשל החשש מחילול שבת. רק עם צאת השבת התבררה תמונת המצב האמיתית, שהייתה שונה לחלוטין.

הטיסה אמורה הייתה להמריא בשש וחצי בערב, אבל כצל'ה מתאר שבתשע וחצי המטוס עדיין עמד על המסלול. "כל הנוסעים ידעו שיש שלג, ולמרות זאת יצאו מוקדם והגיעו בזמן", הוא מדגיש, "לעומת זאת, צוות הדיילים יצא באיחור ונתקע בפקקים. רק ב‑12 בלילה, שזה שבע בבוקר שעון ישראל, התכוננו להמראה, שזה בלתי הגיוני להגיע לארץ בלי לחלל שבת". כצל'ה מוסיף לתאר כי אנשים ביקשו לרדת מהמטוס בניו-יורק עוד לפני ההמראה, והטייס עדכן שהוא מקבל את הבקשה וחוזר לשער, אבל בפועל התקדם למסלול והמריא. בהמשך התעקש הטייס שיש לו דרך קיצור ואף הבטיח לרב שלום בער סורוצקין, דמות מוכרת בציבור החרדי, שהיה בטיסה כי הנחיתה תהיה לפני שבת.

בפועל, יותר מ-150 איש ירדו באתונה, רבים מהם נוסעים קבועים של החברה. "על אתונה הם ידעו הרבה לפני כן, אבל עדכנו אותנו רק שעתיים לפני הנחיתה", ממשיך כצל'ה למנות את רשימת המחדלים. "הם לא העריכו שיש במטוס כל כך הרבה דתיים, שבשבילם חילול שבת זאת לא אופציה. אומנם היו אנשים שהרימו את הקול וצעקו או דיברו בתקיפות, עניין טבעי לאנשים שמרגישים מרומים במשך שעות, אבל אף אחד לא הרים יד ולא פגע בדיילת", הוא מזים את השמועות.

"זאת הייתה התנהגות עמארצית של הטייס שהתנהג באלימות שליטתית. הוא לא שם על הציבור הדתי והחרדי ולא הבין את הכאב הגדול שהם עוברים במחשבה על חילול השבת, ולכן הוא היה יכול לרמות ולשקר. רובם של הדיילות והדיילים אינם שומרי מצוות. הם אומנם מכבדים את הציבור הדתי, אבל הם לא יודעים כלום מהיהדות, אין להם מושג מה זה שבת ומושגים בסיסיים אחרים".

לדעתך היחס של הציבור לאל-על צריך להשתנות בעקבות המקרה?

"אל-על הייתה צריכה להתנצל מיד על השקר של הטייס ועל הזלזול במזג האוויר", הוא מקדים לומר, אבל גם מסתייג: "אני לא חושב שלאל-על יש ברירה ושלנו יש ברירה. לא תמצא חברה אחרת שתיכנס לטרקלין שלה ותראה שכל האוכל כשר, וגם הם לא ימצאו לקוחות כל כך נאמנים. צריך לספור עד מאה, להירגע, להודות באמת ולדאוג שהתקלות לא יחזרו על עצמן. לא רק באמירות של הטייס, אלא גם בהיערכות נכונה בימים מושלגים".

מבחינתו, הנס היה שהרב מנחם הנדל ורעייתו בבית חב"ד באתונה אירחו את כולם כיד המלך ובלבביות. כהוקרה, נוסעים רבים תרמו לבניית המקווה באתונה. "הייתה שבת נהדרת, באחדות מופלאה", הוא מסכם בנקודת מבט חיובית.

"נרענן נהלים"

יחסי אל-על והציבור החרדי ידעו לא מעט עליות ומורדות במהלך השנים. בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, כשאל-על הייתה חברה ממשלתית, המדיניות הייתה שלא לטוס בשבת, אך זו הלכה והתמסמסה עם השנים. בשנת 1977 נחתם הסכם קואליציוני לפיו תחדל אל-על מלטוס בשבת וביום טוב. גם לאחר הפרטתה לא חרגה החברה מהתחייבות זו, למעט מקרים בודדים. לפני כ‑12 שנה, בעקבות שביתה כללית במשק שבמסגרתה הושבת נמל התעופה בן גוריון, הנושא חזר לכותרות כאשר אל-על הפרה את הסיכומים וביצעה כמה טיסות בשבת במטרה לאפשר חזרת נוסעים לארץ.

בעקבות טיסות אלו יצא הציבור החרדי בקריאה להחרים את החברה הלאומית לשעבר. המשא ומתן עם הוועדה למען השבת ונציגי הציבור החרדי נמשך כמה שבועות, כשבמהלכו נשקלה האפשרות להחרים את אל-על ולעבור לטוס בחברות אחרות. לאחר מגעים ממושכים הושג הסדר פשרה בין החברה ובין הוועדה למען השבת, ולפיו תמשיך אל-על להימנע מטיסות בשבת והציבור החרדי יחזור לטוס באל-על כבתחילה. סוכם כי מקרים חריגים שבהם תיאלץ החברה לבצע טיסות בשבת ייבדקו לגופם על ידי רב מיוחד שימונה לנושא. ההסכם ההיסטורי כלל גם סעיף של סנקציות לפיו אם בכל זאת אל-על תטוס בשבת, למרות מחויבותה ולמרות ההתייעצות עם הרב, היא תתבקש לשלם דמי ביטול בעבור כרטיסיהם של חרדים שידרשו זאת.

כמי שניהל את המאבק על שמירת השבת באל-על לפני תריסר שנים, יו"ר הוועדה למען השבת הרב יצחק גולדקנופף לא חושב שיש מה להשוות בין המקרים שהיו אז ובין המצב היום. את התקיפות שבה הוביל את המערכה דאז מחליפה עמדה מרוככת הרבה יותר. "כוונתם הייתה לטובה", הוא מסנגר עליהם, "כנראה שבאמצע הדרך היו פעולות שלא היו לרוח הנוסעים, החל מתחילת הדרך שלא נתנו את האפשרות לרדת למי שביקש".

לגבי ההטעיה של הנוסעים הוא מעדכן כי ועדת הרבנים צפויה להתכנס ולדון בסוגיה הזאת, יחד עם הרב של אל-על הרב חיות ונציגים מהחברה. "בהחלט נצטרך לקבל החלטות. נצטרך לבחון האם ההסכם שלנו והקנסות לגבי אל-על חלים גם על ההתנהגות כלפי הנוסעים. בהתחלה הם חשבו שמצידם הכול היה בסדר ורק החרדים אשמים, אבל במהלך הימים האחרונים הם הבינו שגם מצידם הייתה טעות".

"ההסכם היה לגבי חילול שבת", מזכיר הרב גולדנקופף, "ברגע שהם חנו באתונה, הם כבר לא חיללו שבת". לגבי טיסת ההמשך לנוסעים שלא ירדו באתונה הוא מודה שאינו בקיא בפרטים. "אולי כולם ירדו באתונה?", הוא מעלה השערה מוזרה, שכבר הופרכה מעל כל במה אפשרית. מבחינתו, רק אחרי הישיבה הגורלית הפרטים יהיו נהירים דיים בשביל לקבל החלטה. "נביא את הנתונים לפני גדולי ישראל ובוודאי לא נחליט לבד".

מנקודת המבט שלו ועל פי הנתונים שבידו עד כה, מדובר בכשל נקודתי בלבד שאינו מעיד על התנהלות החברה באופן כללי. "מצטרפים כל הזמן עובדים חדשים ומדי פעם צריך לרענן את הנהלים. בעיקרון הם היו רוצים לשמור שבת, לא ברור איפה זה נפל בין הכיסאות. אם יצטרכו להעניש - נעניש, אבל לא בפרופורציות כמו פעם. אז הטיסו בשבת לכתחילה, כאן יש הסברים. או שהם יבינו שהם טעו, או שניאלץ להיפרד, אבל לא נראה לי כרגע שזה הכיוון".

בלי חרם ממוסד

אומנם הוועדה למען השבת צפויה להתכנס ולקבל החלטות, אבל כבר עכשיו מסתמן שלא מדובר בהחלטות הרות גורל. במאמר שפורסם השבוע על ידי הוועדה בעיתון 'יתד נאמן' הם מטילים את האחריות למקרה על הנוסעים עצמם, בטענה שיצאו לדרך מאוחר מדי. "אף שצוין בהמשך כי הנהלים ירועננו, אין כאן אזהרה ואצבע מאשימה. אלא רק כלפי פנים", מחדד העיתונאי ישראל כהן, פרשן ברדיו 'קול ברמה'.

"בשונה מאז, שהעיתונות הממוסדת הובילה את המערכה, עכשיו הרשתות החברתיות הן שנמצאות בחזית", הוא מצביע על ההבדל המהותי. "העיתונות הממוסדת לא משתיקה, אבל לא יוצאת מגדרה. היא נותנת גב מסוים לאל-על, שצריך לזכור שמדובר במפרסם מרכזי. הם ניסו לעשות הכול בגיבוי ובשיתוף פעולה עם רבנים, אבל בתכל'ס הייתה להם כאן נפילה. הסיפור הזה מראה את הכוח של הרשתות החברתיות: בהתחלה עם ההסתה הגדולה של הפייק ניוז שהפיצה אל-על בשבת נגד הציבור החרדי, שהיה אלימות. ובהמשך, במוצאי שבת, החרדים יחד עם העיתונאי יהודה שלזינגר, שהיה גם הוא באותה טיסה, איזנו את המצב. אבל הרשתות החברתיות והאתרים הביאו את הכעס הגדול מול אל-על וזה גם מה שהביא נוסעים להתאגד ולנסות לתבוע אותם".

כהן סובר שעיקר הסאגה התגלגלה בגלל שאל-על לא התנצלה ולא לקחה אחריות. "אל-על עשתה טעות", הוא קובע, "אם היא הייתה מתנצלת ולוקחת אחריות, זה היה מרגיע את הכעס והיה אפשר לסגור את העניין תוך יום-יומיים. מכיוון שהם לא עשו כך ועוד האשימו את החרדים, קשה לדעת לאן זה יוביל. אף פעם לא היינו במצב הזה. זה עידן חדש". הוא לא חושב שזה יביא לחרם מחודש של רבנים על החברה, אבל לדידו זו פעם ראשונה שיש תסיסה שמגיעה מהציבור.

"יש את ההתנהלות של החברה בעצם הטיסה, ויש את השמצת החרדים", הוא מחלק בין שני הנושאים, "לכן אני רואה כעס ציבורי שהזיק להם. אולי לא יהיה חרם ממוסד מלמעלה, אבל הרבה אנשים מאוכזבים לא יטוסו באל-על, אם תהיה להם אפשרות חלופית. המותג שלהם נפגע קשה בסיפור הזה. האם זה יבוא לידי ביטוי במכירות? שאלה קשה. מה שבטוח שתדמיתית הם הפסידו".

מה עם העסקנים?

"יש קצת ביקורת. מצד אחד, הוועדה אמורה להיפגש. מצד שני, הם אומרים שהכול נעשה על פי ההלכה. מבחינה חרדית נטו לכאורה אין טענה. הבעיה שהם שיקרו, השמיצו ולא עדכנו את הנוסעים שאי אפשר להגיע לישראל לפני שבת. מבחינת ועדת השבת אין קייס אמיתי".

תוקם ועדת בדיקה

בעקבות ההתנהלות של אל-על בפרשה, החליטו 180 מהנוסעים להגיש תביעת פיצויים גדולה נגד חברת התעופה. במכתב התראה ששיגרו להנהלת אל-על הם מגוללים את השתלשלות האירועים מזווית ראייתם, ותובעים החזר כספי של עלויות הטיסה ופיצוי של 50,000 שקלים לכל נוסע. כמו כן הם דורשים שהחברה תפרסם התנצלות פומבית ובה תודה כי לא היו כל גילויי אלימות של הנוסעים החרדים, ושהשמועות שהופצו לאחר הטיסה היו חסרות בסיס, תוך איום ברור בפנייה לבית המשפט לשם תביעת ענק.

כדי להקדים רפואה למכה, הודיע מנכ"ל חברת אל-על על הקמת ועדת בדיקה בנושא. לדבריו, לאורך כל שלבי הטיסה מניו-יורק עסקו בכירי החברה במאמץ משותף למצוא פתרון שישלב בין הצורך להביא את כל נוסעי הטיסה ארצה בבטחה ובמהירות האפשרית, ומנגד להימנע מטיסה שתנחת בשבת. לסיכום כתב המנכ"ל כי "על מנת להפיק לקחים ובעיקר להימנע מהישנות אירועים מסוג זה, החלטתי להקים ועדת בדיקה אשר תחקור את כלל האירועים שהתרחשו בטיסה 002 ואת כלל העדויות והטענות. הוועדה תגיש את מסקנותיה והמלצותיה בהקדם, ולאחר מכן אקבל החלטות בנושא".

מחברת אל-על נמסר בתגובה כי "ועדת הבדיקה שעליה הודיע מנכ"ל אל-על תבדוק את כל ההיבטים של אירוע טיסה 002. עם זאת ייאמר כי צוות האוויר פעל בנחישות ובאחריות כדי להביא את הנוסעים ליעדם זמן סביר לפני כניסת השבת. כאשר התברר במהלך הטיסה שהמטוס ינחת בנתב"ג כשמונה דקות לפני כניסת השבת הורתה הנהלת החברה על הנחיתה באתונה. מרגע זה ואילך נעשו כל ההכנות הקדחתניות לאירוח הנוסעים בשבת באתונה. זו גם הזדמנות להביע הערכה למנהל בית חב"ד באתונה הרב מנדל הנדל על הירתמותו לאירוח הנוסעים שומרי השבת בהתראה קצרה כל כך. אל-על או כל דובר מוסמך מטעמה מעולם לא הצביעו על נוסעים חרדיים כמי שנקטו באלימות. דובריה המוסמכים של החברה דיברו כנגד תופעת האלימות, הפיזית והמילולית, כתופעה שאל-על אינה יכולה להשלים עמה. במקרי קיצון אלימות עלולה, חלילה, לפגוע במהלך הטיסה ובבטיחות הנוסעים. אל-על מטיסה את כל רובדי החברה בישראל ובכלל זה הציבור הדתי והחרדי. אל-על היא חברת התעופה היחידה בעולם שאינה מפעילה טיסות קו ואינה מטיסה נוסעים בשבתות ובמועדי ישראל. אל-על היא גם חברת התעופה היחידה המעסיקה רב המשמש גם כמנהל השירות לציבור הדתי. אין כל קשר בין המאבק שניהל הציבור החרדי לפני למעלה מעשור ובין האירוע בטיסה 002. כאמור, כל הנושאים הנוגעים לטיסה זו ילובנו על ידי ועדת הבדיקה שהוקמה על ידי מנכ"ל אל על".