ליצמן בכנסת. היום
ליצמן בכנסת. היוםצילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' קיימה היום (שני) דיון בנושא מגפת החצבת בהשתתפות סגן שר הבריאות, חה"כ יעקב ליצמן.

יו"ר הוועדה פתחה את הדיון בקריאה לשר כחלון, "תבין את המשמעות של קיצוץ רוחבי – זה קיצוץ בכל הרכיבים שמשפיעים על היכולת של משרד להתמודד עם התפרצות כמו זו של החצבת. שמענו מסגן השר ליצמן שביקש מהשר כחלון תוספת 150 תקני אחיות לטיפות חלב. נאמר לו שיהיה בסדר, אבל מה שהוא קיבל בפועל הוא שלושה קיצוצים רוחביים בזה אחר זה, בסך של 96 מיליון ש"ח, בחמישה חודשים. זו פגיעה בבריאות אזרחי המדינה והילדים בפרט".

לדבריה, "אנשים עשירים לא נפגעים מקיצוץ רוחבי. אין להם שום בעיה ללכת ולשם 200 ש"ח לאדם להשלמת חיסון לחצבת. מעמד הביניים כורע תחת הנטל ואולי איכשהו יסתדר, והעניים פשוט לא מתחסנים. נורא פשוט. זו דוגמה קלאסית ומוחשית ביותר לאיך הממשלה מגדילה פערים. אני מתנגדת להטלת סנקציות על ילדים: לעצור ילד בכניסה ולא לתת לא להיכנס לבית הספר זו סנקציה משפילה וקשה, ואנחנו לא רוצים שהילדים יהיו קורבן במאבק הזה".

"אני מבינה לחלוטין את העמדה של מזכ"לית הסתדרות המורים וקוראת להביאה בחשבון בהכנת החוק לקריאה ראשונה. אני קוראת מכאן להעסקה ישירה של אחיות בריאות התלמיד. היעלמות המוסד הנפלא הזה היא תוצאה של מדיניות כלכלית שגוזרת קיצוץ אחר קיצוץ, 'קניית שירותים', מכרזיזציה של כל דבר שהוא בבסיס שירות המדינה - במקום עדכון תקנים. זה יעד שיש להציב אותו בראש סדר העדיפויות", הוסיפה

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), ציין בפתח דבריו את הנתון לפיו 96% מהילדים מתחסנים בישראל, "זה אחוז גבוה ביותר. נתון זה מלמד שהמערכת עובדת כמו שצריך. החצבת הגיעה לארץ מחו"ל והנגיף נדבק בעיקר באוכלוסיות במגזר החרדי ובמגזר הערבי. במגזר החרדי הצלחנו דרך הרבנים להביא להתחסנות. לגבי המגזר הערבי, אני פונה כל העת לח"כים הערבים שיגידו להורים ללכת להתחסן ושישפיעו. במשרד הבריאות, אני לא יודע מה זה יישוב מוכר ומה זה יישוב לא מוכר. כולם מקבלים שירות במגזר הערבי וכל הדרום מכוסה בשירותי האחיות".

"אני בעד החוק שמקודם עכשיו למנוע כניסה של ילדים לא מחוסנים בבתי הספר. באם אראה שזה לא מקדם, אז יהיו גם סנקציות על ההורים. עד עתה, חמישה רופאים שעודדו שלא להתחסן, זומנו לשימוע. בנוגע לתקצוב יותר אחיות, אני ביקשתי כבר מזמן מהאוצר תקציב לעוד 150 אחיות אך במקום זה קיבלתי קיצוץ של 69 מיליון ש"ח", סיפר.

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) סיפר, "אינספור תלונות מגיעות אלי ללשכה על כך שהורים רבים חוששים מלתת לילדם את כל ארבעת החיסונים בבת אחת. יש לכך תופעות לוואי והורים רבים רוצים להפריד מחיסון לחיסון. מדוע זה לא מתאפשר להם? למה חייב להיות שהכל כרוך זה בזה?"

ח"כ ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת) ציין, "כאשר אין מודעות וחשיפה של הציבור לחשיבות החיסונים, המציאות שאין מספיק מתחסנים וקורים בעיות. משרד הבריאות צריך לפעול בעניין הזה בדחיפות".

ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו) קראה בוועדה להקים ועדת חקירה למחדלי משרד הבריאות. לדבריה, "עם כל החיבה שלי לסגן השר ליצמן, הנתון של חולי חצבת, מלמד על קריסת מערכות בשירות הציבורי. כל זה בנוסף למחדלים של זיהומים ותורי המתנה ארוכים".

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני): "צריך לבלום את המחלה עכשיו וזו משימה קשה כי אנשים עושים תרגילים שונים כדי לזכות להתחסן. נוסף על כך, כיום, מסתובב ברשת דברים מצמררים ומלחיצים כביכול על סכנת חיסונים. הורה צעיר נכנס לחרדות ואחד הדברים שהמשרד צריך לעשות בעניין זה הסברה ונגישות. אילו הדברים היו מובהרים בצורה טובה יותר, היו בוודאי יותר מתחסנים".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד אמרה בוועדה: "אף פעם לא נרחיק בבתי הספר ילדים שלא חוסנו. גם אם ייקבעו הסנקציות האלו, לא אנחנו נבצע את זה. תפקידם של עובדי הוראה לחנך". בן-דוד טענה כי כאשר משרד הבריאות תפעל את החיסונים דרך בתי הספר, התאפשר מעקב רציף וחוסנו יותר. לדבריה, צריך להילחם ולהחזיר את האחיות שהיו בעבר בבתי הספר.

רועי רייכר, רפרנט בריאות במשרד האוצר, אמר בדיון, "תקציב משרד הבריאות 40 מיליארד ₪ - הקיצוץ הוא 40 מיליון וזהו קיצוץ שלא יפגע בבריאות הציבור. שום דבר מבסיס התקציב לא קוצץ. הקיצוץ חושב רק מתקציב מנהלי". סגן שר הבריאות, ח"כ ליצמן, הגיב: "מאיפה אתה יודע מאיפה אקצץ ומה אחליט? אני הולך לקצץ בדיוק איפה שכואב לכולנו!".