נשיא צ'כיה בכנסת: בגידה בישראל פירושה בגידה בעצמנוערוץ הכנסת

נשיא צ'כיה מילוש זמאן המבקר בישראל השתתף אחר הצהריים (שני) בדיון מיוחד במליאת הכנסת.

"ראש הממשלה נתניהו אמר שצ'כיה היא הידידה הטובה ביותר של ישראל באירופה. אני תוהה למה רק באירופה? האמינו לי אני החבר הכי טוב של מדינת ישראל בארצי", אמר זמאן וזכה למחיאות כפיים.

"אנו האירופים, האיחוד האירופי, לפעמים יש לנו יותר ספק ולפעמים אנו פחדנים. זה מאוד לא מנומס לומר דברים כאלה, אבל אני חושב שזאת האמת. לכן חשוב ונחוץ לבטא בכל הזמן את ההזדהות עם מדינת ישראל - מפני שבגידה בישראל פירושה בגידה בעצמנו", הוסיף.

הנשיא הצ'כי הבטיח בנאומו ''אעשה כל שביכולתי כדי להעביר את השגרירות שלנו לירושלים".

נתניהו לזמאן: היית אחד המנהיגים הראשונים שהכירו בירושלים כבירתנוערוץ הכנסת

לפני נאומו של זמאן דיבר ראש הממשלה נתניהו, שאמר לו "היית אחד המנהיגים הראשונים בעולם שהכירו בירושלים כבירת ישראל. הניסיון לשלול מאיתנו את שטחי יהודה ושומרון ישאיר את ישראל ללא הגנה ויפגע בכל המזרח התיכון".

על תמיכת נשיא צ'כיה בהעברת שגרירות מדינתו לירושלים אמר נתניהו "תמיכתך בהעברת שגרירות צ'כיה לירושלים – הולכת ומתגשמת. מחר יפתח בבירה, בית צ'כיה, כשלב חשוב למימוש יעד זה. ידידי, זהו ביטוי נוסף מיני רבים לברית האמיצה בין שנינו".

"התנגדתי בתוקף להסכם הגרעין שנחתם עם איראן, שסלל את דרכה לארסנל גרעיני והוסיף חטא על פשע בכך שנתן לה הון עתק לממן את תוקפנותה באזור. קיבלנו אימפריה שיעית רדיקלית שנוגעת כבר בגבולנו", אמר נתניהו בישיבה המיוחדת בכנסת.

את הישיבה פתח יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שאמר לזמאן כי "לפני כשנה, בדיון שנערך בפרלמנט האירופי, נשאלת שאלה: 'מה אתה יכול לעשות כדי להביא שלום למזרח התיכון?'. האמת – זו שאלה לא רעה. אתה לא המנהיג הראשון ששואלים אותו את השאלה הזו; מסיבה שלא תמיד ברורה, היא מעסיקה כמעט את כל מנהיגי העולם, ואם נחבר את כל התשובות שניסו לתת לה - נוכל ליצור מסמך שיגיע מכאן ועד פראג".

"אבל אתה פתחת את התשובה שלך באופן שונה מאד מהרגיל. התחלת ואמרת: 'אני חבר של ישראל, חבר קרוב של ישראל'. בדממה שהשתררה אחר כך באולם הפרלמנט, היה אפשר לשמוע את הקול הנעים של קונספציות מתנפצות - לא רק של הקונספציה על איפה נכון להתחיל את פתרון הסכסוך כאן, במזרח התיכון - גם של הקונספציה המסבירה למה אפשר לצפות מיחסים בין האומות. כי במילון השכיח שלנו אין מקום למושג "חברות". יש בריתות אסטרטגיות. בלקסיקון הנפוץ אין דבר כזה ערבות הדדית. מקסימום יש הצטלבות אינטרסים", הוסיף אדלשטיין.

הוא התייחס ליחסים החמים בין ישראל וצ'כיה. "אנחנו רגילים לקרוא 'ריאליסט' למי שרואה את הזירה הבינלאומית כזירת קרב של הכל בכל, לזה שמסתכל תמיד ועל כולם בחשדנות. כאילו רק הוא יודע באמת לנתח את המציאות, וכל השאר נאיבים או לא מנוסים. אבל כפי שאתה אמרת, ידידי הנשיא, היחסים הקרובים בין ישראל לצ'כיה מוכיחים שאפשר אחרת. הם מוכיחים שצ'כיה היא חברה של ישראל, וישראל היא חברה של צ'כיה".

"החיבור הזה הוא לא רק בין ישראל לצ'כיה, אלא בין ישראלים לצ'כים. זה חיבור בין שני עמים שבדמם זורמת שאיפת החופש; עמים שהקריבו קרבנות עצומים כדי להשתחרר מעול שלטונות זרים ולזכות בעצמאות. בני העם היהודי, שנושאים עוד מהימים ההם את בשורת היציאה מעבדות לחירות, מזדהים באופן טבעי עם בני העם הצ'כי – שהוכיחו שלבשורה הזו עדיין יש כוח עצום, גם בזמן הזה", הוסיף אדלשטיין.

"אדוני הנשיא, כולנו שמחנו אבל אף אחד לא הופתע מההכרזה הנחרצת שלך ביום ירושלים האחרון - להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר לכאן את השגרירות הצ'כית. מחר, נחנוך כאן בירושלים את "בית צ'כיה". הבית הזה יהיה מרכז דיפלומטי, מסחרי ותרבותי שיסמל את מורשת העבר שנרקמה בינינו וגם את תקוות העתיד. בית צ'כיה הוא השלב הראשון בדרך למעבר מלא של השגרירות לירושלים, ואני מקווה מאד שכבר בקרוב נזכה לארח אותך שוב בבירתנו, מחוץ לשערי השגרירות הצ'כית הבנויה", סיכם אדלשטיין.

נציין כי חברי הכנסת הערבים החרימו את ישיבת המליאה המיוחדת המתקיימת בכנסת עם נשיא צ'כיה, בשל הכרתו בירושלים כבירת ישראל.