חברי מועצת הרבנות הראשית
חברי מועצת הרבנות הראשיתצילום: : מארק ניימן/לע"מ

מועצת הרבנות הראשית לישראל אישרה תבחינים לקביעת הכרה בבתי דין בחוץ לארץ, במטרה להסדיר את נושא הגיורים והגיטין בבתי הדין הרבניים בחו"ל.

בדצמבר 2016 מונה צוות משותף לחברי מועצת הרבנות הראשית ודיינים חברי בית הדין הגדול, לגיבוש תבחינים לקביעת הכרה בבתי דין מחו"ל. הצוות הציג את התבחינים הסופיים בפני מועצת הרבנות הראשית.

טיוטת התבחינים גובשה תוך התחשבות בהערות ארגוני הרבנים בחו"ל וההערות שהתקבלו לאחר שאלו פורסמו להערות הציבור. לאחר שהתקיימו דיונים רבים הוגש המסמך הסופי לדיון בפני חברי מועצת הרבנות ולאחר דיון יסודי אישרה מועצת הרבנות את התבחינים ואת פרסומם.

בין העקרונות המנחים ניתן לציין את החובה שדייני בית הדין ישתייכו לזרם האורתודוקסי ומכירים "בתורה שבכתב, בתורה שבע"פ, ובמסורת ההלכה מדור לדור". עקרון נוסף, שצפוי להקל על הליך ההכרה בחברי בית הדין הינו השתייכותם של הרבנים חברי בית הדין המבקש הכרה, לארגוני הרבנים בחו״ל המוכרים ברבנות הראשית, כך שניתן יהיה לקבל את חוות דעתם בעניין.

ברבנות הראשית מדגישים כי אין ברשימת בתי הדין שפורסמה לפגוע במעמדם או כבודם של בתי הדין בעולם שאינם מופיעים ברשימה.

''בית דין שאינו מופיע ברשימה העונה על עקרונות התבחינים שפורסמו ומעוניין להיכלל ברשימה יכול להגיש בקשה להוספה לרשימה ובקשתו תידון בהתאם לתבחינים שפורסמו. הרשימה שפורסמה גובשה על בסיס תשתית של בתי דין שהוכרו בעבר על ידי הרבנות", נמסר מהרבנות.

רשימת בתי הדין המוכרים לגיטין

רשימת בתי הדין המוכרים לגיור

יו"ר ארגון 'עתים', הרב ד"ר שאול פרבר, מסר בתגובה: "מדובר בצעד חשוב נוסף לקראת ההסדרה של יחסי מדינת ישראל עם יהדות התפוצות. אנו שמחים שלאחר המאבק העיקש שניהלנו, סוף-סוף התפרסמה הרשימה ויש מול מה לעבוד. יש לבחון מדוע רבנים שהרבנות הראשית הצהירה שהיא סומכת עליהם ועל ההתנהלות שלהם לא נמצאים ברשימה, אך מדובר בבשורה ובהתקדמות לקראת שירותי דת שקופים וטובים יותר עבור הציבור היהודי בתפוצות ובארץ".

מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח אמר כי "רשימת בתי הדין שפורסמה היא צעד אחד קדימה ושניים אחורה. במקום לפרסם קריטריונים ברורים ושוויוניים שיביאו להכרה דה-פקטו בכל קהילות חו"ל, הרבנות ממשיכה לשחק משחקים ומדירה חלק נכבד מיהדות התפוצות/ אמנם הגיע הזמן שתהיה רשימה מסודרת ולא 'רשימות שחורות' ופקידים שעושים ככל העולה על דעתם באופן שרירותי, אך העובדה שהרשימה הנוכחית לא מכילה רבנים וקהילות חשובות בחו"ל - היא מקור לדאגה עמוקה. אנחנו מצפים ומקווים לראות תיקון והשלמה של מהלך ההכרה ברבני חו"ל, מה שיכול להביא לריפוי, ולו מועט, של השבר הגדול בין יהדות התפוצות למדינת ישראל".