אולי זה מגעיל, אבל האם גם מסוכן?
אולי זה מגעיל, אבל האם גם מסוכן?צילום: iStock

יש כאלו שאוהבים את זה, ויש מי שנגעל רק מהמחשבה על זה, אבל אי אפשר להישאר אדישים לקנאקים בידיים, או בלשון יפה- פכירת אצבעות.

לפי מחקרים עכשווים, קרוב ל35% מהאוכלוסיה אוהבים לפכור אצבעות באופן קבוע. לטענתם, הקנאקים בידיים גורמים להם להקלה ולתחושת רוגע. אבל, למרות השכיחות שלהם, אנשים רבים טוענים בתוקף שפכירת אצבעות באופן קבוע יכולה לגרום לדלקות פרקים ולפגיעה במפרקים בגיל מבוגר יותר.

הטענות על פכירת האצבעות הטרידו מאוד את ד"ר דונלד אונגר, רופא מקליפורניה, והוא החליט להקדיש 60 שנים מחייו לבדיקת המיתוס. דונלד פוקק את אצבעות יד שמאל שלו במשך שישים שנה, והתאפק לא לעשות כך גם לידו הימנית במשך כל השנים האלו. בסוף תקופת המחקר- ד"ר אונגר בדק את שתי הידיים שלו והגיע למסקנה שאכן אין כל הבדל בין אצבעות יד שמאל אותם פכר למשך 60 שנה ואצבעות יד ימין.

המחקר של ד"ר אונגר מצטרף למחקרים נוספים שנעשו בתחום. במחקר שנעשה שנה שעברה, נחקרו למעלה מ350 אצבעות שפוקקו אנשים לאורך זמן. ממצאי הניסוי הראו את מה שדונלד כבר הוכיח על עצמו- לא נמצא כל שינוי לרעה בעקבות הקנאקים בידיים.

ממצאי מחקרים אלו תומכים בהשערת המדע לגבי מקור הקנאקים בידיים. הידיים שלנו בנויות מכמעט 30 עצמות המחוברות ביניהם על ידי מפרקים קטנים. במפרקים אלו קיימים מרווחים המלאים בנוזל המסייע למפרק להתכופף ולזוז באופן חופשי. בנוזל זה, קיים לחץ אוויר תמידי המשתחרר על ידי מתיחת האצבע הגורמת לשינוי גודל המפרק לזמן קצר. השינויים בלחץ האוויר, גורמים לפיצוץ בועות האוויר הקיימות במפרק והם שגורמים לקולות הקנאקים המוכרים.

הרצון לשחרר את הלחץ מהאצבעות גורם לאנשים מסוימים אף להתמכר לתופעה. פכירת האצבעות, כמו הרצון לגרד אזור בגוף, מובילים לדחף פנימי שהגוף שלנו רוצה לשחרר. הדחף יכול להפסיק רק על ידי הגירוד, או כמו במקרה כאן, בפיקוק האצבעות.

אבל, לפני שאתם ממשיכים לפרוך את האצבעות שלכם בכל הזדמנות, כדאי שתשימו לב גם לאנשים סביבכם- שאולי פחות מתלהבים מהתחביב החדש שלכם.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!