יוסי דגן
יוסי דגןצילום: הלל מאיר/TPS

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תוקף בחריפות את המנהל האזרחי בעקבות דו''ח חדש שלפיו הרשות הפלסטינית נטעה מאות אלפי דונמים בשנים האחרונות ברחבי יהודה ושומרון.

על פי המתואר במסמך שנכתב ע"י ראש מדור חקלאות במנהל האזרחי, הפלסטינים נטעו כ-400,000 דונם של עצי זיתים ב-7 השנים האחרונות, בידיעת המנהל האזרחי, במטרה לקבוע עובדות בשטח ולשנות את הסטטוס המשפטי של השטחים, חלקם אדמות מדינה הסמוכים ליישובים ישראלים.

"מדובר במחדל עצום של המנהל האזרחי, עצימת העיניים אל מול נטיעת עצי זיתים שבאה לקבוע עובדות בשטח וזאת בהשוואה לפעילות האובססיבית של המנהל האזרחי אל מול כל קראוון וכל צריף של ישראלים בשטח, היא לא פחות משערורייתית", הדגיש דגן. ''עצימת עיניים כזו כמוה כשותפות עם פעולת האויב''.

לדבריו, ''המנהל האזרחי צריך להתעשת ולהבין את תפקידו בשטח. לא ייתכן שהמנהל האזרחי יפעל כאילו הוא דרג נבחר הקובע מדיניות ויסייע לאויב להשתלט על שטחים מחד ומאידך ינסה להכשיל את הישראלים המתגוררים ביו"ש, אם בהכבדה בירוקרטית שאין לה אח ורע על כל נטיעה של עץ במרחב ואם באכיפה סלקטיבית בכל הנוגע לבנייה.

דגן הבהיר כי ייצא למאבק, ''הסיפור הזה נגמר. אנחנו לא נאפשר למצב הזה להמשך. אנחנו מצפים מהמנהל האזרחי להתנהל במקצועיות תוך שוויון לכלל הגורמים בשטח ולא כמו פוליטיקאים של מרצ בתוך הגוף שאמור לדאוג לרווחתם של המתיישבים".

השתלטות חקלאית
השתלטות חקלאיתצילום: רגבים

כאמור, דגן מתח את הביקורת על המנהל האזרחי בעקבות דו"ח של המנהל האזרחי שחובר לקראת עונת המסיק המתקיים בשבועות אלו, ומלמד כי בשנים האחרונות הרשות הפלסטינית נטעה ביהודה ושומרון מיליוני עצי זית בשטח של כ-400,000 דונם. מטרת הפעילות החקלאית היא תפיסת שטח באיזורים שנמצאים תחת שליטה ישראלית מלאה, ואף השתלטות על אדמות מדינה.

על פי הדו"ח, בשנת 2011 היו ברחבי יהודה ושומרון כ-420 אלף דונמים נטועים בעצי זית, ועד שנת 2018 זינק היקף השטח הנטוע ב-91% והגיע ל- 790 אלף דונם.

בתנועת רגבים אומרים כי "דו"ח המנהל האזרחי מבהיר מעבר לכל ספק, כי המנהל האזרחי עצם עיניים נוכח הכיבוש החקלאי שמבצעת הרשות הפלסטינית. הממשלה והכנסת צריכות לחקור אם היתה פה רשלנות, או חלילה פעולה שנעשתה במכוון ובמזיד. כך או כך – המנהל האזרחי הוכיח פה כישלון מהדהד, מערכתי ומסוכן. אם ממשלת ישראל לא תתעשת בקרוב, חלילה, תוכניתה של הרשות הפלסטינית תיצור בשטח שינויים בלתי הפיכים".

תגובת יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים: ''נבהיר כי המסמך שנכתב על ידי קצין מטה חקלאות, סמיר מועדי, נכתב כדיווח מידע פנימי המתבסס על נתוני משרד החקלאות הפלסטיני ואין מדובר בנתונים מאומתים על ידי גורמי המנהל האזרחי. עוד נדגיש כי הנתונים במסמך מתייחסים לכלל אזור יהודה ושומרון, לרבות שטחי A ו-B.

''כמו כן, בשל העובדה כי אין מדובר בנתונים מוכחים, בימים אלו מתקיימת במנהל האזרחי עבודה לבחינת ואימות הנתונים. המנהל האזרחי ימשיך לבצע אכיפה נגד פלישות בלתי חוקיות בתחומי אדמות מדינה שלא כוללות אדמות פרטיות בשטחי C", לשון התגובה.