הכותל המערבי
הכותל המערביצילום: אריה מינקוב

במסמך נדיר שנחשף היום (רביעי) ומתוארך לתחילת חודש טבת בשנת ה'תרע"ט, לפני מאה שנה בדיוק, קובעת ועדת רבנים ומומחים מטעם הנהגת היישוב היהודי בארץ כי קדושת הכותל חלה על כל שטחו - כולל הרחבה הדרומית שנכללת כחלק אינטגרלי מהכותל ונמצאת כיום במרכז המחלוקת סביב עניין מתווה הכותל.

את המסמך, שנמצא בארכיון המדינה, חיברו חברי הועדה לשמירת המקומות הקדושים, שאותה מינו חברי "הועד הזמני ליהודי ארץ ישראל", ששימש כהנהגת היישוב היהודי באותה עת.

בראש הועדה עמד דוד ילין ועל חבריה נמנו הרב זרח אפשטיין, הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל ששימש כרבה הראשי של תל-אביב באותם הימים, המורה ח.א. זוטר והסופר אז"ר.

בתוך חמישה ימים ממינוי הועדה היא הגישה את סיכומי דיוניה ברשימה הקובעת את תחומי "המקומות ההיסטוריים שלנו בארץ" בסביבות ירושלים, כאשר המקום הראשון מביניהם היה הכותל המערבי.

"הכותל המערבי, עד שער האשפות באורך, ועד 'כפות רובינזון' למערב ולמזרח (כל רחוב עמק החרוץ - הככר)", נכתב במסמך. בביטוי "כפות רובינזון" כיוונו כנראה לשרידי קשתות מבסיסו המערבי של גשר רובינזון, שממוקמות כיום באזור הרובע היהודי. "הכיכר" היא כנראה השטח שלמרגלות שער האשפות לפנים החומה, שהיה מלא אז בשפך אפר.

ביחס לאורכו של אתר "הכותל המערבי" ביקשה הועדה לכלול את כל אורך הכותל מאזור המחכמה (כיום בסיס מג"ב בכניסה להר הבית) ועד לשער האשפות לאורך. כאשר הרחבה הדרומית שכיום נמצאת במוקד המחלוקת, נכללת ללא הבדל כחלק מהכותל.

כזכור, בשבוע שעבר הגישה הרבנות הראשית חוות דעת עצמאית לבג"ץ, בה יצאה בביקורת כנגד עמדת הפרקליטות בסוגיה. לפי עמדת הרבנות אין כל הבדל בקדושת דרום הכותל לבין הרחבה הרגילה וממילא הכל נתון תחת סמכות ואחריות הרבנות הראשית הן על פי החוק והן על פי ההלכה.

אריאל גרינבאום ממרכז ליב"ה אומר כי המסמך שנחשף מבהיר היטב את המצב בכותל. "הניסיון הרפורמי להמציא כאילו יש פה כותל חדש ומנותק שאפשר להשתלט עליו - חוטף מכה נוספת, עם חשיפת קביעת הועדה מלפני 100 שנה, המחזקת את העמדה הברורה והרווחת, שהכותל קדוש לכל אורכו ומנהג המקום בו אחד, לאורך כל השנים, ועד היום. די לקרוע את הכותל ולפלג את העם".

ביום ראשון הקרוב, 100 שנה בדיוק לאחר הקמת אותה ועדה, תתקיים תפילת ראש חודש חגיגית, כחלק מפעולות לחיזוק את הקול הקורא שלא לשנות את הסדרים הנהוגים בכותל לטובת קבוצות הדורשות זאת.

בצלאל זיני, ראש 'המטה המשותף לשמירה על קדושת הכותל' וממארגני התפילה, אומר כי היא הפכה כבר לשגרה.

"כבכל ראש חודש, נגיע כולנו ביום ראשון הקרוב להתפלל בכותל, שריד בית מקדשנו, ונאמר גם את מה שאמרה הועדה לפני מאה שנה: הכותל קדוש לכל אורכו ולא יעלה על הדעת לחלק אותו, וגם את מה שאמרו המכבים לפני אלפי שנים - ששום רוח זרה ושום פרובוקציה לא תשבור את רוח ומסורתו של עם ישראל. כפי שהמכבים ניצחו וטיהרו את המקדש מביזויו, כך עם ישראל ינצח ויתגבר על כל אלה הבאים באופן קבוע לבזות את הכותל, והאור ידחה את החושך".