ניקי היילי
ניקי הייליReuters

חרף מאמצים דיפלומטיים של ארצות הברית וישראל, לא הושג הרוב הדרוש לאישור הצעת החלטה לגינוי ארגון הטרור החמאס בעקבות ירי הרקטות לעבר ישראל, חפירת מנהרות הטרור ושיגור בלוני התבערה לעבר יישובי עוטף עזה.

87 מדינות תמכו בהצעה, 57 התנגדו ו-33 מדינות נמנעו. למרות שההצעה זכתה לרוב קולות, קדם הליך פרוצדורלי שדרש רוב של שני שליש ולא רוב רגיל של המדינות שהצביעו בעד או נגד, מה שמנע את אימוץ ההחלטה.‪ ‬

את ההצעה קידמו בשבועות האחרונים שגרירת ארה"ב באו''ם ניקי היילי יחד עם השגריר הישראלי דני דנון. ארה"ב וישראל גייסו תמיכה רחבה של מדינות ולחצו על נציגיהן באו''ם להצביע בעד ההצעה. גם האיחוד האירופי הצביע בעד גינוי החמאס.

זהו אחד המהלכים האחרונים שקידמה השגרירה ניקי היילי באו''ם רגע לפני פרישתה מהתפקיד. השגרירה היילי שנאמה לפני ההצבעה, שאלה: "האם האו"ם חושב שטרור זה דבר מקובל - אך ורק כשהוא מוכוון כלפי ישראל? חמאס הרג מאות ישראלים ופצע אלפים. הוא עבר לירי טילים, אלפי טילים בחמש השנים האחרונים ורק בחודש שעבר ירו יותר מ-400 טילים ביומיים".

"האם השנאה לישראל כל כך חזקה שתגנו על ארגון טרור שגורם לנזק לפלסטינים? לא הגיע הזמן לשחרר? עבור שלום וביטחון באזור כולו. לא הגיע הזמן?", תהתה.

היילי הדגישה בנאומה כי "אין דבר יותר אנטישמי מאשר לומר שאנו לא יכולים לגנות טרור נגד ישראל. האו"ם חייב לגנות את טרור חמאס ללא תנאי ובאופן חד משמעי, ללא קשר לאיך שכל מדינה בעצרת חושבת שצריך להיראות הסכם השלום. גינוי החמאס הוא צעד חשוב בהשגת השלום. שלום צריך להיבנות על שלום".

בתום ההצבעה, אמר השגריר דנון כי ״התמיכה העצומה שקיבלנו משגרירי העולם מוכיחה את השינוי שהובלנו באו״ם. עם רוח גבית ממדינות אלו, נמשיך להילחם באו״ם נגד החמאס ולמען החזרת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ז״ל ושחרור השבויים הישראליים. אני מודה למדינות העולם על התייצבותם לצד ישראל וארה״ב במאבק נגד טרור החמאס״.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "בהצעת גינוי חמאס הושג רוב גורף של מדינות שעמדו נגדו. לא השגנו את הרוב של שני-שליש אבל זוהי פעם ראשונה שישנו רוב של מדינות שמצביעות נגד חמאס ואני משבח את כל 87 המדינות שנקטו עמדה עקרונית נגד חמאס".