ביקור בבית עגנוןקובי פינקלר

בסיפור "מאויב לאוהב" המתאר את בניית הבית בירושלים כתב ש"י עגנון: "לא אשבח את ביתי, כי קטן הוא ולא אתבייש בו בשביל שיש גדולים וטובים ממנו. ביתי קטן, אבל מקום יש בביתי לאדם שכמותי שאינו מבקש גדולות".

בשבוע שבו קיבל ש"י עגנון של פרס נובל, ביקשנו לילך אצל ביתו בירושלים. זה המשקיף את נחל ארנון, בשכונת ארנונה, ברחוב קלאוזנר אשר היה לו לרועץ.

בית עגנון
בית עגנוןצילום:קובי פינקלר

כל מקום בירושלים, מגלה ירושלים אחרת. לנפוש ולהתרגש כל פעם מחדש, לגלות מקומות חדשים, לגלות אוצרות המצויים מתחת ליד, כאלו שמדברים עליהם אבל מעולם לא הגענו עליהם. אז בין אתר מים אחד למשנהו, בין מוזיאון חדש ופינת חמד חדשה, שמנו פעמנו לבית הסופר שמואל יוסף עגנון בשכונת תלפיות.

ש"י עגנון נולד עם השם שמואל יוסף צ'אצ'קס. אביו עסק בסחר פרוות והיה מחסידי הרבי מצורטקוב. כבר מילדותו שקד על לימוד המסורת התרבותית היהודית וכן הרחיב את השכלתו הכללית. שיריו הראשונים נכתבו בהיותו בן 9.

בשנת 1908 עלה לארץ, אך ירד לגרמניה בשנת 1918. שנתיים לאחר מכן נשא לאישה את אסתר מרכס וב- 1924 חזר להשתקע בארץ. בכתביו הראשונים הושפע מערכים שהביאו עימם בני העלייה השנייה. לתקופת מה עזב את אורח החיים היהודי מסורתי, אך מששב אליו חזר להיות יהודי דתי. עגנון כתב חמישה רומנים: "הכנסת כלה", סיפור פשוט", אורח נטה ללון", תמול שלשום" ו"שירה". היה חתן פרס נובל לספרות בשנת 1966 ( השבוע לפני 62 שנה).


בספריו תיאר עגנון את הנופים שבהם בילה בחייו. למשל "אורח נטה ללון" – פולין "פרנהיים" – גרמניה "תמול שלשום" ביפו "תהילה" ו"שירה" – ירושלים.

ביקור בביתו בשכונת תלפיות הוא ביקור לתוך הנפש. בית ש''י עגנון, הבית בו חי עגנון על חדריו המקוריים הוא בן שתי קומות ובו תערוכה מתמדת, העתק של מדלית פרס הנובל, חדר האורחים הצנוע ובו כורסא אחת בודדה( עם סיפור מרתק על המפגש בינו ובין רבה של ירושלים הרב קוק זצ"ל), חדר קטן לקריאה והקרנת סרטים מימי חייו.

בתוך בית עגנון
בתוך בית עגנוןצילום:קובי פינקלר

בקומה השניה של הבית נמצאת הספריה העשירה שהיתה כה חביבה על עגנון ובה כתשעת אלפי ספרים.

הספריה
הספריהצילום:קובי פינקלר

איך מגיעים?


נוסעים בדרך חברון עד לכניסה לשכונת תלפיות. שם פונים לעבר ארנונה ותלפיות. פרטים על שעות הפתיחה והסיורים 02-6716498