היחסים בין היהודים לאיראן מתחילים בגלות סנחריב
היחסים בין היהודים לאיראן מתחילים בגלות סנחריבצילום: פלג לוי

לראשונה יצא לאור ספר מאמרים ומחקרים בנושא יהדות איראן. הספר "יהודי איראן -הנהגה, חברה, תרבות" יצא בהובלת מרכז דהאן למורשת יהדות המזרח.

"בזמן שקיימים ספרים רבים על עדות ישראל השונות, הרי שעל יהודי איראן כמעט ולא קיים אף ספר המכיל מאמרים ומחקרים אקדמאים", אמר מנהל מרכז דהאן ד''ר שמעון אוחיון. ''על כן, במאמץ כביר ובעריכתו של שאול רגב אנו גאים להיות הראשונים שמוציאים ספר מסוג זה. ליהודי איראן מורשת עשירה ומפוארת שצריכה להילמד במערכת החינוך בישראל".

"משמעות השם איראן – ארצם של הארים. פרס היא רק מדינה אחת באיראן. היחסים בין היהודים לאיראן מתחילים בגלות סנחריב. כורש מתגלה כמלך פלורליסט שהשיב את העמים לאלוהיהם, ביניהם את היהודים. עם זאת, לא כל היהודים שבו לארצם. אלו שנשארו הם יהודי איראן של היום ומסופר עליהם בספרים דניאל עזרא ונחמיה.

''מעניין לומר שהאיראנים האנטישמים היום עושים שימוש במגילת אסתר, ולפני כמה שנים אף הפגינו מול הקברים של מרדכי ואסתר", אמרה ד"ר תמר עילם גינדין.

בספר ישנם מגוון מאמרים העוסקים בהנהגה, בחברה ובקהילה, בלשון ובתרבות של יהודי איראן. המאמרים מקיפים תקופה ארוכה בחייה של קהילת יהודי איראן מקופת יהודי הביניים ועד לאחר עליית מרביתם לישראל. כיום, למרות היחסים הרעועים בין איראן לישראל, חיים באיראן בין 8,000 ל-20,000 יהודים.