אימון צבאי. ארכיון
אימון צבאי. ארכיוןPhoto by Ofer Zidon/FLASH90

צה''ל פונה לארגון השמאל הקיצוני ''בצלם'' כדי לקבל פרטים של עדי ראייה שיוכלו לסייע בחקירת מקרי מוות של פלסטינים שנורו על ידי חיילי צה''ל.

לא רק פרטים על עדי ראייה מבקשים בצה''ל לקבל מ''בצלם'', אלא גם חומרי וידאו שתועדו על ידי מתנדבי הארגון ביהודה ושומרון או באזורי חיכוך אחרים.

עדי הראייה הפלסטינים וכן חומרי הווידאו של ''בצלם'', יכולים לשפוך אור על המקרים שבהם נורו אותם פלסטינים ולהביא להעמדה לדין של לוחמי צה''ל.

מנכ''ל הארגון חגי אלעד פרסם מאמר באתר "שיחה מקומית'', שבו מתח ביקורת על מצ''ח וטען כי הצבא פונה ל''בצלם'' מאוחר מדי ולא באמת מבקש לחקור מקרי מוות של פלסטינים.

אלעד כתב כי חקירות מצ''ח ''מתנהלות במהירות עוצרת נשימה, והצבא שיש לו שליטה מלאה בשטח וככלל אינו מתקשה לאתר פלסטינים – אינו מסוגל לעשות זאת ללא עזרתו של ארגון זכויות אדם, גם כאשר פרטיו המלאים של העד הפלסטיני זמינים לכולי עלמא, ביחד עם שאר פרטי התחקיר שכבר הושלם מזמן.

הוא טוען כי לא מדובר בחקירה אחת שאותה מבקש צה''ל ''למרוח'', אלא מדובר ב''מדיניות ארוכת שנים של מערכת אכיפת החוק הצבאית. מדובר במאות – ויותר – מקרי הרג, פציעה ואלימות''.

לדבריו, מערכת המשפט הצבאית ''אינה מעוניינת בקידום אמיתי של חקירות ובעשיית צדק עם הקורבנות: מטרתה העיקרית היא יצירת מראית עין של מערכת מתפקדת, תוך טיוח החקירות והגנה בפועל על מי שירו או פגעו ללא הצדקה".

''כשהצבא רוצה, הוא מאתר פלסטינים כהרף עין. אבל כשמדובר בעדי ראייה להרג אזרחים פלסטינים בידי חיילים, הוא זקוק לעזרת בצלם כדי לאתר אותם. זה היה יכול להיות מצחיק, אלמלא זה העיד על חוסר הרצון להגיע לאמת", כתב מנכ''ל ''בצלם''.

תגובת דובר צה״ל: ''המשטרה הצבאית החוקרת האמונה על חקירת עבירות פליליות בצה״ל פועלת באופן מקצועי, עצמאי וללא משוא פנים, תוך מיצוי כלל פעולות החקירה האפשריות. בתוך כך, פונים גורמי החקירה לכל גורם אשר קיימת אפשרות שיהיו בידיו עדויות וראיות היכולות לקדם את החקירה ולסייע להגיע אל חקר האמת''.