ניתן היה למנוע את ההתרסקות
ניתן היה למנוע את ההתרסקותצילום: פלאש 90

שנתיים מאז מונה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב לעמוד בראש תהליך הפירוק, הגיש היום (שלישי) עורך הדין שאול קוטלר, את דו"ח הפירוק של מועדון הכדורגל הפועל ת"א.

כזכור, 15 מחזורים לאחר תחילת עונת 2016, הלכה הפועל ת"א להליכי פירוק לאחר שנקלעה לבור כלכלי קשה והגיעה לחדלות פירעון. היה זה תחת בעלותו של אמיר כבירי, ובעקבות הליכי הפירוק הופחתו ממאזנם של האדומים מת"א 9 נקודות שבסופו של דבר הביאו לירידת ליגה היסטורית עבורה.

מועדון הכדורגל מת"א כמעט ונעלם מהמפה בשל התנהלות חסרת אחריות ושערורייתית של מספר בעלי תפקידים בקבוצה ולא רק.

היום, שנתיים אחרי הגיש עו"ד שאול קוטלר את הדו"ח שעמל עליו במשך שנתיים לאיתן אורנשטיין, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ובו ציין את האחראים למחדל העצום שכמעט והעלים מועדון כדורגל מפואר בישראל.

בדו"ח הצביעו קוטלר וצוותו על מספר אחראים גדולים למחדל כששם נמצאים הבעלים לשעבר הן ח"כ לשעבר חיים רמון שמאז שרכש את הקבוצה מידי אלי טביב, החלו הבעיות, והן אמיר כבירי, וכן בקרת התקציבים בהתאחדות לכדורגל שלא עשתה את המוטל עליה על פי הדו"ח.

איש העסקים מני ויצמן הואשם גם כן במחדל כשעל פי הדו"ח, ויצמן היה מי שפעל כל העת מאחורי הקלעים, הן בתקופת בעלותו של ח"כ רמון והן בתקופת בעלותו של כבירי. "סוף דבר, ויצמן הוא הבעלים בפועל, דירקטור בפועל, וכן מי שנושאי המשרה נהגו על פי הוראותיו", נכתב בדו"ח החמור.

רגע אחרי שהגיש את הדו"ח החמור אמר עו"ד קוטלר בתדריך לכלי התקשורת במקום כי "פירטנו בעצם תוצאות של עבודה של בערך שנתיים, מאוד מעמיקה שאנחנו עשינו. פירטנו את הסיבות וגם לדעתנו מי אחראי לזה שהפועל ת”א הגיעה לפירוק". לדברי קוטלר, "הדבר העיקרי שרואים מתוך הדו"ח הזה הוא שהיה אפשר למנוע את הקריסה של הפועל ת”א בהרבה מאוד צמתים לאורך הדרך - הכתובת הייתה על הקיר לאורך כל הדרך".

לטענת עו"ד קוטלר: "לכולם היה את המידע שהפועל ת”א הולכת שנה אחרי שנה, עונה אחרי עונה, אל המקום שאליו היא הגיעה בסופו של דבר בדצמבר 2016".

"ממה שאנחנו ניתחנו וראינו, בעצם מהיום שההתאחדות אישרה את העברת הזכויות מטביב לידי רמון, מאותו שלב התחיל תהליך של הידרדרות שהוא גם נובע מכך שלא הקפידו על העברת זכויות לפי התקנון, של בדיקת בעלים, יכולת כלכלית, כל הדברים שכתובים גם בתקנון, גם בהעברת זכויות, גם בתקנון של הבקרה התקציבית".

לדבריו, הכשלים הכי חמורים אליהם הם נחשפו היו "שילוב של ניהול לא נכון ופיקוח לא נכון, כלומר שני הצדדים של המשוואה, גם מי שאמור לפקח על העברת זכויות של ההתאחדות, על תשלומים ועל בטוחות לבקרה התקציבית, וגם מי שאמור לנהל בפועל, אף אחד מהם לא נקי מאשמה, וכששני הצדדים של המשוואה עובדים בצורה כזאת, התוצאה ידועה מראש".

"יש בתוך הדוח שרשרת של פעולות ומחדלים שבספו של דבר אם זה לא היה קורה, זה היה נעצר. אומרים שבנאדם לא יודע להיות רע לעצמו, מישהו צריך שיהיה מנוול בשבילך, זה התפקיד של הבקרה – שנה אחרי שנה לבדוק, לראות שיש לך בטוחות, אם יש לך בטוחות ויש לך גרעון לממש. דברים שלא נעשו".

בסיום אמר קוטלר כי מלבד המטרה לשלם לנושים את המגיע להם, סכום המוערך בכ-78 מיליון שקלים, הוא מקווה כי בכדורגל הישראלי על כל תפקידיו, ידעו ללמוד מהמקרה הזה שלא יחזור שנית. "התקווה שלנו היא שזה יוביל לאיזשהו שינוי שגם קבוצות יקראו את הדו"ח הזה, גם ההתאחדות וגם הבקרה התקציבית".