כפר בדואי בנגב
כפר בדואי בנגבאילוסטרציה. פלאש 90

הרשות לבדואים ורשות מקרקעי ישראל מקדמות תוכנית להענקת הקרקעות ליישובים לקיה, כסייפה, ערוער ורהט, וזאת חרף העובדה שביישובים יש שטחים בלתי מיושבים וכן קרקעות שיש עליהן תביעות בעלות וחלקן גם כן לא מיושבות.

מדו"ח שערכה עמותת 'רגבים' עולה כי בשטח היישוב ערוער כיום יש 1,685 דונמים זמינים לקליטת הפזורה הבדואית, מעבר לקרקעות שקיימת עליהן תביעת בעלות - חלקן מאויישות וחלקן לא. ברהט, שגדלה באופן כמעט מבהיל, יש 1241 דונמים פנויים, זאת מעבר לשטחים שעליהם יש תביעות בעלות וחלקם פנויים.

בלקיה לדוגמא יש רק 69 דונמים פנויים, אבל גם שם במסגרת תביעות הבעלות יש שטחים רבים פנויים. בכסייפה כביכול אין שטח פנוי כיום, אבל בפועל מרבית השטחים ביישוב נמצאים באותו מצב של תביעות בעלות וחלקם כלל לא בנויים.

נציין שעד היום, כמעט ולא היו בדואים שזכו מול המדינה בתביעות בעלות על קרקע בנגב.
גורם המקורב לנושא מספר לערוץ 7 כיצד באופן עקבי מתרחבים היישובים הבדואים. "באים ליישובים הללו ומבקשים מהם תוכנית שתעריך את הגידול הטבעי שלהם. הם כמובן מתפרעים עם התוכניות והמדינה מתכוונת להעניק להם כל מה שביקשו".

בתנועת רגבים, הפועלת בין היתר לבדיקת הנושא לעומק, אומרים כי "הרחבת הקווים הכחולים של שלושת היישובים, לפני מיצוי הפוטנציאל התכנוני הקיים בשטח היישוב הנוכחי, היא בריחה מטיפול שורש בסוגיית תביעות הבעלות והסדרת הפזורה הבלתי חוקית".

עוד אומרים בתנועה כי "רשות הבדואים מתחמקת מהסדרה ממשית של הפזורה ביישובי הקבע, ומנהלת מדיניות של בת יענה, לפיה היא תרחיב את שטחי היישובים עוד ועוד, וכך תכליל פזורה בלתי חוקית בתחומי היישוב ששטחו יוכפל בעשרות אחוזים, תוך יצירת מצב שווא של הסדרה. השטח החדש נמצא אף הוא בתחומי תביעות הבעלות".

"הרשות לא מכשירה כיום מגרשים בתוך היישובים בגלל החשש להתמודד משפטית עם תובעי הבעלות, וכך יקרה גם בשטח הנוסף. זו קומבינה וחזיון תעתועים, לא הסדרה", מסכמים ברגבים.

מהרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב נמסר בתגובה: "התוכניות המדוברות הוצגו בשלב ההתייעצויות, לשורה של ארגונים ואישים, בין היתר, גם לראשי תנועת רגבים שנתנו את ברכתם לתוכניות".

"בכל מקרה, רשות הבדואים, מתכננת גם על קרקעות שיש עליהן תביעות בעלות וגם מנצלת כל קרקע מדינה פנויה בתוך קו כחול של יישוב חוק לפני שהיא מקדמת תוכניות לתוספות נדרשות לתחומי היישובים", נאמר בתגובת הרשות.

עוד נמסר, "המנדט של רשות הבדואים הוא להסדיר את התיישבות הבדואים בנגב, לשים קץ לתופעת הפזורות הבלתי חוקיות ולתת מענה לצרכי הגידול הטבעי. כך למשל, הרשות מקדמת שכונות שייקלטו לתוכן 5,000 משפחות שיפונו מפזורות היושבות כיום על המשך תוואי כביש 6 דרומה, רמת בקע ונאות ציפורים".

ברשות מדגישים, "הנתונים מוכיחים כי בשנים האחרונות נרשם מהפך בנגב: חלה ירידה בהיקף ההשתלטות הבלתי חוקית על קרקעות מעבר לקו כחול, בהשוואה לשנים עברו. כמו כן, חלה עלייה משמעותית בהיקף האכיפה וההריסות. לשם המחשה, אשתקד נהרסו בביר האדאג' יותר מבנים מכמות המבנים הבלתי חוקיים שנבנו בשנה זו. ביום ראשון הקרוב יקיים השר אורי אריאל סיור בשטח על מנת להגביר עוד את האכיפה ב-2019".