יודעים שבתקופת בחירות אין פנאי למבצעים, ומנצלים את זה. הפגנות ליד הגדר
יודעים שבתקופת בחירות אין פנאי למבצעים, ומנצלים את זה. הפגנות ליד הגדרצילום: Abed Rahim Khatib, פלאש 90

קשה היה לשים לב בין כל אירועי הבחירות, אבל בשבת שעברה, לראשונה מאז הסבב האחרון, נורתה רקטה לכיוון ישראל ונחתה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב.

בנוסף לכך, מחבלים ניסו לשלוח מצפון הרצועה לכיוון ישראל רקטה תוצרת בית, אך השיגור כשל. הרקטות מצטרפות לכמה בלונים ממולכדים שנחתו בימים האחרונים בשטח ישראל, ולהפגנות הענק והמשטים מעזה שרק הולכים ומתעצמים משבוע לשבוע. ביום שישי שעבר התקבצו ליד הגדר כ-6,000 מתפרעים, כאשר 'הוועדה הלאומית העליונה לשבירת המצור' - הגוף המאוחד של הפלגים השונים ברצועה, קוראת רק להגדיל את מספר המשתתפים. במהלך ההפגנות שהתקיימו בשבועות האחרונים נהרגו חמישה עזתים מירי צה"ל. בשקט בשקט, ההסדרה בעזה שהושגה לפני כחודש וחצי מתחילה להתפורר.

"זה נכון שראינו כבר זמנים גרועים יותר ממה שיש עכשיו, ואנחנו עדיין צמאים לסוג של השקט שאנחנו נמצאים בו עכשיו, אבל אנחנו רואים שזה בדרך להתמוסס", אומר איל חג'בי, קצין הביטחון של מועצת שער הנגב. "בשבוע האחרון חזרו לשלוח בלונים מעזה לכיווננו, והאירועים הולכים ומתגברים משבוע לשבוע, כולל הרקטה בשבת שעברה".

יש משהו שונה בבלונים האחרונים, או שזה דומה למה שראינו עד היום?

"יש שוני. היום העזתים לא שמים חומרי בעירה בבלונים כי זה לא אפקטיבי בחורף. במקום זה יש לבנות חבלה ומטענים קטנים שהמטרה שלהם היא פשוט להתפוצץ, וחלקם באמת מתפוצצים. אנחנו שומעים פה את הבומים ורואים את הדי הפיצוצים. אבל אנחנו יודעים שמסת הבלונים הגדולה באמת עוד תגיע בהמשך. ראשי חמאס בעזה אומרים את זה במפורש. זה לא נשק שהם ויתרו עליו אחרי ההישגים הגדולים שהוא הביא במשך שמונה חודשים. מבחינתם זה לא סותר לקבל כסף ולהמשיך לירות עלינו".

מקבלים כסף, ממשיכים לירות

ביישובי העוטף צוברים כעס רב על מזוודות הכסף שישראל מאפשרת להעביר לרצועה, כאשר חמאס, כך הם מעידים, לא עומד בצד שלו בעסקה הלא כתובה. "יש הרגשה שמדובר בהסדרה חד צדדית. הסדרה כוללת צעדים בוני אמון. אם אנחנו מכניסים כספים לרצועה, הם צריכים לכל הפחות להפסיק להגיע לגדר. וכיום הם מגיעים באלפים ומתפרעים ומשליכים מטענים ורימונים לכיוון החיילים. אם הם ממשיכים בהתפרעויות שלהם – אנחנו צריכים להפסיק את כל הפעילות הרבה שאנחנו עושים בשבילם", אומר חג'בי, כשהוא מתכוון למאות המשאיות שנכנסות לרצועה מדי יום, פרט לכספים שמועברים פעם בחודש.

"הכספים שאנחנו מאפשרים להכניס לרצועה צריכים לשמש כמנוף עבורנו בשביל להציב דרישות לחמאס", אומר האלוף (במיל') עוזי דיין, יו"ר פורום מבטחי. הוא מתנגד לקריאה לעצור את כל ההעברות לרצועת עזה. "קודם כול, אין לי עניין שלא יהיו מים וחשמל ברצועה לרווחת התושבים. דבר שני, מדינה צריכה עוד כלים בארסנל שלה להתמודדות עם בעיות ביטחוניות, ולא רק כלים צבאיים. אלא מה, חלקים נרחבים מהכסף שנכנס לרצועה משמשים למעשה לטרור – לכן צריך לגבש מדיניות ברורה בנושא הזרמת הכספים. צריך לדאוג שהכנסת הכספים והסיוע יגיעו תוך כדי שהצד השני עוצר את הפעילות נגדנו. אני רוצה להאמין שראש הממשלה נתניהו פועל מתוך ההבנה הזאת".

ההחלטה על הבחירות רק הגבירה את המתח בדרום הארץ. לפי דיווחים שונים ממצרים, נתניהו העביר לחמאס מסרים שבהם ביקש לשמור על היציבות בתקופת הבחירות, כדי שישראל לא תיאלץ להיגרר למבצע נרחב. כמו כן, הודגש הצורך לשמור על רגיעה גם ביהודה ושומרון. בתמורה ביקש נתניהו ממצרים לאפשר הקלות נוספות במעבר רפיח. העובדה שחלק בלתי מבוטל ממערכת הבחירות ייסוב סביב סוגיות ביטחוניות, הכאוס שישראל תהיה שרויה בו בחודשים הקרובים וכניסתו של רמטכ"ל חדש לתפקיד בעוד שבועיים רק מגבירים את המתיחות הביטחונית בצמרת המדינה.

"בגלל שאנחנו בתקופת בחירות, אנחנו צריכים להיות הרבה יותר נחרצים בתגובות שלנו על כל אירוע קטן", אומר דיין. "אין לנו בתקופה הזאת את הזמן והמותרות לנהל סבב טרור כמו שצריך. לרוב סבב כזה דורש גם מאמצים מדיניים וכלכליים מעבר למאמצים הביטחוניים, ובתקופת בחירות כל אלה נכנסים לקיפאון מסוים. הצד השני יודע את זה והוא מנסה להתגרות בנו. לכן צריך לעצור כל אירוע קטן מיידית, זה נכון לעזה ונכון ליו"ש, אחרת ניכנס לתקופה מאוד מדממת".

גם הדר ואורון נחטפו בהפסקת אש

ביום ראשון צפוי לעבור המשלוח השלישי של הכסף הקטארי לעזה, ועל כך מוחים מטה המאבק להחזרת החללים ומשפחות אורון וגולדין. בשיחה עם 'בשבע' אומר פרופ' שמחה גולדין כי גם הם חוזים בהתפוררות ההסדרה. "המילים הסדרה או הפסקת אש הן שקר מוחלט. הרי הדר נחטף בהפסקת אש. הפסקת האש של חמאס היא רק מתי שנוח להם לנהוג על פיה. גם עכשיו אין באמת הפסקת אש. במהלך 'מסדר הדר' שעשינו באנדרטת חץ שחור בשבוע שעבר זרקו מטענים על החיילים שלנו בגדר".

אתם מאמינים שהכסף הקטארי היה יכול לשמש להחזרת הדר ואורון?

"הכסף הקטארי יכול היה לשמש להרבה מאוד נושאים, כולל החזרת הדר ואורון. ברור לכולם שאם קטאר תעביר דרישה כזאת לחמאס, החללים והשבויים יחזרו, כי חמאס לא יעז להפר את דרישות הקטארים. למעשה, הקטארים יכולים לעשות מה שהם רוצים שם, ואצלנו לא מנצלים את זה בשביל להחזיר את הדר ואורון".

במשפחת גולדין יודעים שגורמים פוליטיים יעשו במערכת הבחירות הקרובה קמפיין על חשבון החללים, והם מגיעים לתקופה הזאת בעיניים פקוחות. "ברור לי שנשמע הבטחות, אבל אנחנו שבענו מהבטחות. אנחנו צריכים מעשים. זה לא שיש באמת שחקנים חדשים בזירה: נתניהו היה ראש הממשלה ששלח את הבן שלי לקרב ולא החזיר אותו. גנץ היה הרמטכ"ל, בוגי היה שר הביטחון, אורנה ברביבאי הייתה ראש אכ"א במלחמה. הרב רפי פרץ, שכולם מחזרים אחריו כיום שיצטרף אליהם, הוא מי שהגיע אליי באותו מוצאי שבת, להגיד לי שהבן שלי נמצא בידי חמאס אבל הוא לא בין החיים ושהוא ערב להביא אותו לקבר ישראל. ואל כל אלה תוסיף את לפיד, בנט, ליברמן ולבני שהיו בקבינט באותו זמן. אני לא צריך עוד הבטחות ממי שכבר הבטיח ולא קיים. אני רוצה מעשים ברורים שיראו שהבנים לא יישארו שם".

בינתיים, ביישובי הדרום מסכמים שנה אזרחית קשה, ומתכוננים לסבב הבא. "אנחנו ספרנו ב-2018 לא פחות מ-1,150 טילים ששוגרו ליישובי העוטף. 85 אחוזים נפלו בשטחים פתוחים ולא כל השאר נוטרלו על ידי כיפת ברזל. החל מצעדות השיבה במרץ היו יותר מ-1,600 שריפות ברחבי העוטף. וזה בלי הפרות הסדר שכל הזמן מתרחשות, כולל בימים אלה", מסכם חג'בי.

בזמנים של שקט יחסי – אתם פועלים אחרת?

"תראה, אני כאן כבר שבע שנים כקצין הביטחון, ועוד 18 שנה שירתי כאן בצבא בתפקידים שונים. אנחנו מברכים מצד אחד על תקופות שקט שבהן הילדים שלנו יכולים ללכת לבתי הספר בבטחה, אבל עם זה אנחנו יודעים שהשקט כאן הוא מאוד שברירי. ברגע אחד המצב עלול להתהפך ב-180 מעלות – ולצערי, בימים האחרונים עושה רושם שאנחנו בדרך לשם. אנחנו יודעים שאת הזמן הזה אנחנו צריכים לנצל בשביל להיערך לסבב הבא".