קלפי. ארכיון
קלפי. ארכיוןצילום: אריה מינקוב

ד"ר רון שלייפר, מרצה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל ומומחה ללוחמה פסיכולוגית, אומר כי החשש להתערבות חיצונית מצד מדינות בבחירות, אינו תקדימי.

"בבחירות הקודמות הייתה את הפעילות של V15 שניסו ליצור רושם של תמיכה גדולה בשמאל ועשו זאת באמצעים ממוחשבים", הוא אומר לערוץ 7.

לדבריו, "גם היום יש גורמים רבים במחלקת המדינה האמריקאית שהם נגד הרעיון הציוני. מדובר באנשים שכבר שנים בוחשים בפועל בבחירות בישראל. אבל זו יכולה להיות גם רוסיה. אין להם שום בעיה להחזיק מאות אנשים שמשתמשים באמצעים של המדיה החברתית. גם האירופים בוחשים בלי בושה על ידי תמיכה בכל מיני ארגונים, גרמניה מממנת באמצעות כל מיני קרנות כנסים וארגונים באקדמיה בישראל".

ד"ר שלייפר מציין כי בעולם המקוון, התערבות בבחירות קלה ואפשרית. "אנשים שנכנסים לגוגל לא מבינים שהתוצאות שהם מקבלים הן אולי רק שני אחוזים מכלל המידע. הם מקבלים מידע אינטרסנטי. ניתן באמצעות הרשת ליצור רושם של תמיכה רחבה יותר במועמד מסוים. בעבר היו רוכשים מודעה בעיתון וחותמים 'אזרחים תומכי X', למרות שבפועל זה היה אדם אחד בלבד. היום זה יותר קל ויותר זול. לא צריכים לקנות שטח פרסום בעיתון. אפשר גם ליצור תוכנות קטנטנות שמתרבות בעצמן ומתחזות לאדם עם זהות שמנהל איתך דו שיח".

הוא מוסיף כי "ניתן גם לחדור למחשב של ועדת הבחירות. העולם הממוחשב הוא פרוץ וגם אם תאבטח את המחשב שלך בכל חומות האש האפשריות, מספיק שאתה פותח מייל וחשפת את המחשב שלך לכל מיני תוכנות ריגול".

לדבריו, גם המפלגות השונות מודעות לכלים הטכנולוגיים ולאופן השימוש הכי טוב בהם. "משום מה, יש לליכוד תדמית של מפלגה מאותגרת טכנולוגית, בעוד שליאיר לפיד יש תדמית של שיא הטכנולוגיה. זה ממש לא כך".