הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסייוני קמפינסקי

בירושלים נפתח היום הכנס העולמי לדיני ממונות ומשפט עברי, זו השנה ה-28, וגולת הכותרת של הכנס היא ההתמודדות ההלכתית עם מה שמוגדר בישראל כמכת מדינה, תאונות הדרכים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מוביל ויוזם הכנס, הרב רצון ערוסי, רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, על הצפוי באירוע ועל הסוגיות שיעלו בו.

"הנושא מאוד חשוב. זו מכת מדינה ורבו חללי התאונות מחללי המלחמות וזאת דווקא כשיש טכנולוגיות ולמרות הכל קיים הקטל בדרכים", אומר הרב ערוסי המוסיף: "אנחנו לא מתעלמים מצורכי החיים, מסוגיית הרכב האוטונומי שתלך ותתלבן בכנס הזה, מסוגיית האופניים החשמליות ונהיגת צעירים. נעסוק גם בנושא של נהיגה בשכרות ונקיים משפט פומבי בהקשר הזה משום שבעינינו ראינו שמשפחות נמחקו בגלל נהיגה בשכרות. נקיים על כך מושב מיוחד".

הרב ערוסי מציין כי בעוד בעבר לא זכו בתי הדין לממונות לתקצוב, ובזכות הכנסים השנתיים, המתקיימים כאמור מזה 28 שנים, הבינה שרת המשפטים את חשיבות העניין והורתה לתקצב את בתי הדין הללו, גם אם בשלב זה בסכום מועט יחסית, הרי שהרב ערוסי מאמין שהתקצוב יילך ויגדל ככל שההכרה הציבורית בבתי הדין הללו תתעצם.

על הקשר בין דיני ממונות לסוגיית תאונות הדרכים אומר הרב ערוסי כי "מלבד ההיבטים הנזיקיים של תאונות הדרכים חידשה ההלכה חידוש שהואיל ובימינו אין לנו דין תורה יש את דיני המלך והוראת שעה, ובנסיבות כאלה אנחנו פועלים לפי הוראת שעה ומטילים עונשים על העבריין כולל לפרנס את צאצאיו של הנהרג. כך נפסק כבר לפני שמונה מאות שנה בעקבות מי שהרג את חברו בעקבות שכרות בפורים".

את דבריו חותם הרב ערוסי בקריאה לציבור הרחב להגיע לכנס שייפתח הערב (רביעי) במלון המלך שלמה ברחוב המלך דוד בירושלים, ולנוכחות זו, הוא מסביר, "יש משמעות רבה להעצמת הכנס ומשפט התורה. אנחנו רוצים לנסח אמנה לאומית שיחתמו עליה הנשיא, ראש הממשלה, הרבנים הראשיים, שופטים, רבנים ושרים ואחרים להתמודדות אמתית עם הקטל, ולכן חשובה הנוכחות של הציבור. זו העגלה הערופה של דורנו ועלינו להשתתף ולומר שידינו לא שפכו את הדם הזה".

בדבריו קיבל הרב ערוסי את ההצעה למנף הנחיה תורנית לאמירת תפילת הדרך ללא שם ומלכות בכל נסיעה, מהלך שיתכן ויוביל את ציבור הנהגים להיכנס לדריכות והבנת המסוכנות שבנהיגה בכל דרך. לדבריו ניתן למצוא מקור וביסוס לעמדה זו כבר בדבריו של הרמב"ם המורה לומר תפילת דרך בכל יציאה מהעיר ובכל חזרה אל העיר, על מנת להתפלל להגעה בשלום ולהודות על ההגעה בשלום.