מצפים לדעת אילו ממצאים יתגלו
מצפים לדעת אילו ממצאים יתגלוצילום: דוברות

בזמן הקרוב ייפתח למבקרים אתר "תל חיא" – תל ארכיאולוגי שהתגלה ביישוב איתמר, ובמקביל יחלו בו חפירות אינטנסיביות.

התל, שרבים מהממצאים בו הם בגדר חידה עלומה כרגע, התגלה עוד בזמן ההתיישבות הראשונה במקום, אולם רק לאחרונה ובעקבות ממצאים ייחודיים שהתגלו בו, יבוצע במקום מערך חפירות נרחב להנגשת התל לציבור.

חנניה היזמי, קמ"ט הארכיאולוגיה בתל (קצין המטה לענייני ארכיאולוגיה במנהל האזרחי), מספר כי חלק מהממצאים מעלים השערות שונות לגבי זהות הקהילה שחיה באותו יישוב קדום:

"בתל כרגע ניתן לראות כמה חללי מגורים, מערות של קברים, מבנה שטרם יודעים למה שימש, וגם – מקווה. כרגע התל נחפר רק חלקית כך שנצטרך להרחיב את החפירות כדי למצוא את התשובות. בנוסף, יש סוג של חומה היקפית מסביב לתל".

היזמי מספר שבזמן הקמת היישוב נמצאו במקום שלוש מערות כוכים של קברים ובהן נרות שמן. תיארוך התל מיוחס לתקופה הרומית הקדומה – תקופת בית שני. לדבריו, היישוב פעל לפני חורבן בית שני, בסביבות השנים שבין 100 לפנה"ס ועד 100 לספירה.

האם מקווה יכול להעיד על מגורים של יהודים בעבר?

"לאו דווקא, כיוון שגם השומרונים השתמשו במקוואות וזו סביבה בה חיו גם שומרונים. כרגע קשה לקבוע האם היישוב היה יהודי או שומרוני. עוד לא מצאנו סממנים יהודים קלאסיים שיכולים להוכיח בוודאות שהתל היה יישוב יהודי".

מה הגילוי הכי משמעותי בתל עד כה?

טרם בוצעה חפירה נרחבת בכל האתר, כך שזה עדיין מוקדם להגיד. אבל יש כאן ממצאים מעניינים של "החיים שלאחר החיים". יש כאן פוטנציאל, צריך למצות אותו.

האם היישוב הקדום שהיה כאן היה נחשב גדול או קטן יחסית לתקופתו?

"גם את זה עדיין קשה להגיד עד שלא נחפור את כולו. לפי הערכות של מקדמים על כמות אנשים שחיו בדונם אחד, ייתכן שמדובר רק באחוזה משפחתית או ביישוב לא גדול מאוד. כרגע נראה שהשטח מתפרש על 20 דונם".

היזמי אומר כי תוך שלושה חודשים יסתיימו עבודות החפירה בתל ויהיה ניתן להנגיש אותו לקהל. "החורף קצת מעכב את העבודות ולקראת האביב המקום יהיה נגיש. כרגע מבצעים רק עבודות פיתוח והנגשה לתושבים: שבילים, נקודות תצפית, שילוט". היזמי מנסה לקדם את פרוייקט החפירות יחד עם אוניברסיטת אריאל, בהשתתפות בני נוער מהעיר אריאל בחפירות במקום.

יו"ר היישוב איתמר, חננאל אלקיים, מסר: "היינו נרגשים לשמוע על הממצאים במקום ואנחנו מתכוננים לפתיחת התל, שיהווה מוקד תיירות למטיילים הרבים באביב ובחופשת הפסח. אנחנו מצפים לדעת אילו ממצאים יתגלו בחפירות הקרובות ונוכל להבין יותר על מהותו של היישוב הקדום".