יאיר עם הצוות שטיפל בו וביצע את הצנתור
יאיר עם הצוות שטיפל בו וביצע את הצנתורצילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה

טיפול מהיר ומקצועי של צוות ניידת טיפול נמרץ ומערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה הצילו את חייו של יאיר מילרמן, מורה למתמטיקה בן 42 מפרדס חנה.

"הכול התחיל בבוקר. התעוררתי מהשינה והגשתי לחץ בחזה, קוצר נשימה והתחלתי להזיע. הבנתי מיד שמשהו לא טוב קורה לי וחייגתי למד"א", מספר יאיר.

צוות האמבולנס שהגיע למקום ביצע בדיקת אק"ג, בה נראה אוטם חד בשריר הלב. הצוות יצר מיד קשר טלפוני עם היחידה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי הלל יפה, במטרה ליידע את הצוות כי הם בדרכם לבית החולים.

"מתיאור מצבו של יאיר על ידי צוות האמבולנס, הבנו שמדובר באדם שמגיע עם אוטם שריר הלב, וכי יהיה צורך בצנתור", מסביר ד"ר יניב לוי, רופא בכיר במערך הלב. "עוד תיאר הצוות כי בזמן הנסיעה הופיעו הפרעות קצב קטלניות ויאיר נזקק להחייאה ולמכות חשמל. מצבו הוסיף להידרדר, ליבו למעשה הפסיק לפעום והוא חובר למכשיר עיסוי חיצוני, בלעדיו הוא היה מוגדר מת".

מנהל מערך הלב ב"הלל יפה", פרופ' אריאל רוגין, יחד עם ד"ר יניב לוי, ביצעו את הצנתור המורכב בעוד שיאיר שרוי ללא דופק, תוך כדי החייאה. לאחר מאמצים מורכבים, הם הצליחו לאתר את העורק החסום, פתחו אותו והחזירו את הדופק.

יאיר הועבר במצב מונשם ליחידה לטיפול נמרץ לב, ולאחר השגחה מתמדת, קפדנית ומסורה, התעורר וחזר להכרה מלאה, ללא כל נזק נוירולוגי ועם תפקוד לב כמעט תקין.

"יאיר הגיע אלינו ללא רוח חיים, וקיבל את חייו בחזרה בחדר צנתורים", מציין פרופ' רוגין. "מעטים המקרים בהם נתקלתי, אם בכלל, במהלך חיי המקצועיים בהם זכיתי להשיב לחיים אדם במצב שכזה, בפרט לאור העובדה שהוא אינו סובל מנזק נוירולוגי או לבבי כלשהו. זה בגדר נס רפואי". עוד הוסיף פרופ' רוגין כי קיימת חשיבות רבה לפתיחה מהירה של עורק חסום ולכן צוות האמבולנס פעל במיומנות רבה, הן בשלב האבחון והן בהפניה המהירה ישירות לחדר הצנתורים. הזמן הוא מרכיב קריטי כאן, שכן כל דקה קובעת ויכולה למנוע נמק וצלקת של שריר הלב.

יאיר שוחרר לביתו אסיר תודה הן לצוות מגן דוד אדום והן לצוות מערך הלב של המרכז הרפואי הלל יפה.