עמוס ידלין
עמוס ידליןצילום: פלאש 90

האלוף במיל' עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, הסביר לניסים משעל ברדיו 103FM את ההליך שהוביל לקביעת המכון שהאיום המרכזי על ישראל בשנה הקרובה הוא מלחמה בצפון הכוללת עימות חזיתי מול איראן.

"בואו נסתכל על הדברים הטובים", מציע ידלין בפתח הראיון. ''אנחנו מצביעים על העובדה שמדינת ישראל היא מדינה מאוד חזקה. ישראל חזקה צבאית, כלכלית וטכנולוגית, ויש לה מודיעין וחיל אוויר מעולים. עם זאת, המדינה מאוד רגישה להתפרצות של מהלך צבאי שיתדרדר למלחמה".

לדבריו, בשנת 2018, מדינת ישראל "הלכה על הקצה" והצליחה להשיג יעדים מבלי ששילמה מחיר גבוה מידי. אז למה העובדה שאיראן מתבססת בסוריה יכולה בהכרח להוביל למלחמה? "איראן וסוריה ספגו בשנת 2018 מכה קשה", השיב ידלין, "האיראנים הם אנשים רציניים. הם מתחקרים את הכישלון ונותנים לו פיתרון, והפיתרון הוא מעבר ללבנון. האיראנים הבינו שהם בנחיתות מודיעינית ואווירית, ולכן העבירו את פרויקט הדיוק שלהם ללבנון.

''אם מדינת ישראל תמשיך באותה מדיניות שהיא לא נותנת למפעלי הטילים האלה לקום, היא אמורה לעשות בסוריה את מה שעשתה בלבנון, כלומר לתקוף את המפעלים או כל מרכיב כוח אחר שהאיראנים יבנו שם".

עוד עולה מהדו"ח שפרסם המכון למחקרי ביטחון, כי הסיכון העיקרי הוא סיכון ההסלמה. "לחיזבאללה יש הרבה יותר יכולות להסלים מאשר האיראנים בסוריה", דיווח ידלין, "אם תהיה כזאת הסלמה עם חיזבאללה, ישתתפו בה גם האיראנים מסוריה ויכולים להשתתף בה גם הסורים. צה"ל צריך להיות מוכן להילחם בשתי חזיתות - מה שהוא לא עשה עוד משנת 1973.

"במקרה כזה, המלחמה יכולה ללכת להרבה מאוד כיוונים. לחיזבאללה יש כוח אש מאוד גדול שהוא ינסה לירות ולדייק. חיזבאללה ינסה לפגוע במרכיבי הכוח של ישראל שהם בסיס חיל האוויר, תחנות הכוח והקריה בתל אביב", הוסיף.

מזל, אם כן, שמדינת ישראל לא יושבת בחיבוק ידיים ולא עומדת חסרת אונים. ידלין הסביר כי הודות למודיעין וחיל האוויר המצוינים שיש למדינת ישראל, יהיה ניתן לעצור חלק גדול מהטילים עוד לפני שיפגעו. "אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש לה הגנה מבצעית כנגד טילים בשלושה סוגים שונים.

''בגלל הרגישות שלנו כחברה, בגלל הרגישות של הכלכלה שהיא כלכלה פתוחה לעולם ובגלל הרגישות של שדה התעופה בן גוריון, זה יהיה עימות מסוג אחר ואנחנו צריכים להתכונן אליו, ולחשוב אם אנחנו לא מובילים לשם בעצם המשך המערכה שבין המערכות. זה דיון משמעותי שהמטה הכללי של צה"ל והקבינט המדיני בטחוני צריכים לדון בו", סיכם ידלין.