אח"י דקר
אח"י דקרארכיון צה"ל במשרד הביטחון

במלאות 51 שנה לטביעתה של הצוללת אח"י דקר, ארכיון צה"ל במשרד חושף את פרוטוקול ישיבת פורום מטכ"ל הראשונה, שנערכה כשבוע לאחר אובדן הקשר עם הצוללת ואנשי צוותה.

בישיבה שנערכה ב- 5.2.68 הרמטכ"ל דאז, רא"ל חיים בר-לב ומפקד חיל האוויר דאז, אלוף שלמה אראל מדווחים לראשונה לחברי פורום המטה הכללי על אובדן הקשר עם הצוללת 'דקר', החשש לחיי הצוות והמאמצים הנעשים לאיתורה.

בפתיחת הדיון מציג אלוף שלמה אראל מספר נתונים על ההכנות והשיפוצים שעברה הצוללת 'דקר' לפני שיצאה לדרכה. הוא מסכם את כל הנעשה במשפט: "מה שאפשר היה לעשות מבחינת כושרה של הצוללת נעשה והיא הייתה כשירה ב- 100% להפלגה".

אלוף שלמה אראל מספר כי ב-24.1, לאחר יום שלם שבו הם לא הצליחו ליצור קשר עם הצוללת, הופיעה הצוללת באזור של קליטה לא טובה ואז: "נרגענו ששוב הפרעה או תקלה בקשר". אך: "כאשר בערב לא באה הביקורת הבאה, התחלנו להתרגש". מיד לאחר מכן הופעל המנגנון של חיפוש והצלה של ח"א מקפריסין ונעשו מאמצים רבים על מנת לאתר את הצוללת.

אלוף אראל מסכם את המאמצים הרבים שנעשו במטרה לאתר את הצוללת וצוותה: "עשינו 1,200 שעות ים בגלים של חיל הים. 900 שעות ים עשו אניות סוחר שגייסנו לעסק, היו בסד"כ 14 אניות סוחר שעבדו לסירוגין בשטח. ח"א עשה 58 גיחות, 360 שעות טיסה. 47 גיחות של זרים בלי שאנו יודעים שעות טיסה".

התעלומה הגדולה מה קרה לצוללת, מה גרם לה להעלם מבלי להשאיר עקבות, מעסיקה את הנוכחים בדיון ועל כל אומר אלוף אראל: "לא הייתי נכנס ליותר מדי ספקולציות מה עשוי היה לקרות. כמובן שעשויה לקרות קטסטרופה טכנית כזו שהצוללת יורדת בבת אחת. צריכים להיות מספר דברים בו זמנית שקשה לדמיין אותם". אלוף אראל מציג מספר תרחישים אשר בעקיבותם יכלה הצוללת לטבוע.

על האפשרות כי הצוללת טבעה כתוצאה מפעולה מכוונת, אומר אלוף אראל: "אין לזה שום הסבר... פרט לאפשרות שהשיפורים אחר כך היו מכוונים כדי להטעות או להרגיע ולמשוך זמן ולהפנות את החיפושים למקומות אחרים או להכניס יותר ערפל ויותר אפשרויות למשחק".

אלוף אראל דווקא חושב כי התרחיש בה הצוללת נפגעה בשגגה, יותר הגיוני: "אני רואה אפשרות פיזית טכנית של פגיעה בשגגה בעיקר על ידי צוללת זרה". החרדה לשלומם וגורלם של אנשי צוות הצוללת עולה בדיון ועל כך אומר אלוף אראל: "4 יממות הם יכולים להישאר עם החמצן בפנים בהנחה שכל התאים לא מוצפים. אם יש יותר אנשים בפחות תאים זה פחות זמן. מקסימום 4 יממות הם יכולים לשהות, כולל האמצעים שמספקים דו תחמושת פחמן".

הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף חיים בר-לב מסכם את ההשערות ואומר: "איננו יודעים איפה היא, איננו יודעים איך ומה קרה לה. כל ההשערות והערכות... כל מה ששלמה אמר, כל זה טכנית ותאורטית יכול לקרות. לאף אחת מהדרכים הללו אין סבירות גבוהה." לפי דעתו: "לא סביר שפגעו בה או התנכלו בה בצורה של חבלה או בצורה של טורפדו"

רב אלוף בר-לב מספר לחברי הפורום על המפגש עם משפחות אנשי הצוות בה נאמר להם כי קרוביהם מוגדרים כנעדרים: "זה היה מעמד קורע לבבות אבל חשוב שעשינו זאת. משום שסביב העניין הזה הולכות כל מיני אגדות והשערות וכל מני עיוותים וחשוב היה לפורום זה ע"י הדרג המוסמך ביותר לומר את האמת וכל האמת".