שלמה בן צבי, מי שעמד בראש גופי תקשורת גדולים במגזר הדתי ומחוצה לו עד לפני כמה שנים, מתמודד לראשות מפלגת הבית היהודי, לדבריו מתוך הבנה שהמפלגה צריכה כעת הנהגה חזקה שתוציא אותה מהמשבר.

"אני כבר עשרים שנים מחפש איך לעזור למגזר שלי. כשהגעתי ב-1999 ראיתי שהתקשורת הדתית היתה במצב קשה. לקחתי אחריות על התקשורת ובניתי ביחד עם אחרים חממה של אנשים שהתפזרו לכל כלי התקשורת, לצד שורה של מוצרים איכותיים. אחרי שפרשתי מהתקשורת אמרתי שחסרים חזון ודרך. חיפשתי, למדתי, הרציתי, לימדתי והתייעצתי עם חברים. גיבשתי דעה ודרך. הצטרפתי לבית היהודי".

בתחילה תכננת להתמודד בפריימריז על מקום במפלגה ולא על הראשות.

"חשבתי להתמודד בפריימריז והנה אין פריימריז. ולא רק שאין, גם ראש המפלגה הלך. כשהראש הולך ומשאיר ואקום של דרך וחזון, הוא מותיר ריק במפלגה שזקוקה יותר מכל לחזון ודרך חדשה".

"אני מאוד מקווה שבבית היהודי יהיה מספיק שכל להבין שאנחנו לא במקום שבו היינו בשנות השמונים ושאי אפשר למנות כרגע הנהגה דרך ועדה מסדרת. לא רק שזה לא טוב, זה גם לא נראה טוב. יכול להיות שמסיבות טכניות הפעם אין ברירה ובתנאי שהוועדה תהיה הוגנת, אובייקטיבית ולא סגורה מראש על החברים שלה".

איזו דרך חדשה אתה מציע?

"אי אפשר לחזור לססמאות העבר. בכל מה שניסינו הגענו לשינוי של שלושה-ארבעה מנדטים. ניסינו רבנים ויש"ע - ירדנו שלושה מנדטים. ניסינו סלבריטאים שמתחזקים - ירדנו מ-12 ל-8 מנדטים. אנחנו צריכים לחזור למשהו שורשי ואמיתי לציונות הדתית - למחוייבות לברית האבסולוטית שלנו עם הקב"ה. החזון שלנו היא שנכיר במחוייבות בברית הזאת ומתוכה ניקח אחריות לא רק על המפלגה והמגזר, אלא אחריות על כל העם היהודי בכל מקום וגם על הלא יהודים היושבים כאן בציון".

לדעתך מפלגה בציונות הדתית צריכה להתייעץ על מהלכיה עם רבנים?

"רבנים הם רועי ציבור. רועה טוב הולך מאחורה ולא רץ קדימה. מפלגה פוליטית צריכה להציג בפני הציבור תוכנית פוליטית. אם יש רבנים שיש להם תוכנית משלהם שיציעו את עצמם. אין ספק שגם הם יכולים להתמודד".

"לא יכול להיות שבמפלגה פוליטית ירוצו להתכנס יום ולילה עם רבנים. אין לי בעיה שאדם בודד ייקח עצה מחבר או רב. כמפלגה אסור לנו להופיע ערב ערב להתייעצויות עם רבנים. יש די מפלגות שעושות את זה. החידוש שלנו הוא שאנחנו אנשים של תורה, יראת שמיים ויש לנו מחוייבות עמוקה לברית, לא רק עם הקב"ה, אלא גם עם שאר עם ישראל ומתוכה אנחנו יודעים להציע חזון פרגמטי מעשי".

הסיסמא שלך היא לקחת אחריות. זה המסר שאתה מבקש להעביר?

"זה לא היה הסלוגן המקורי אבל במצב המוזר שנוצר במפלגה - מישהו צריך לקחת אחריות. אבל אחרי שאני לוקח אחריות, צריך לדאוג שכולנו ניקח אחריות, לא רק על התנועה, על החברה כולה ועל עם ישראל בכל מקום בארץ ובחו"ל. המצע שלנו, למרות המצב הקשה שלנו היום, יכלול אלמנטים שמדברים לא רק למגזר שלנו, אלא מראים לקיחת אחריות על כל החברה בארץ, על היהודים ועל הלא יהודים".

"אנחנו מפלגה שאכפת לה מכולם - כך חונכתי אני בנתיב מאיר, בכרם ביבנה, במרכז הרב. כך חונכנו כולנו. אנחנו המגזר הכי לא מגזרי שיש. חונכנו להיות אכפתיים לכולם וכך נהיה".

יאמרו לך שזה שניהלת מערכת תקשורת גדולה לא מבטיח לך להיות פוליטיקאי מוצלח.

"ניהלתי מערכות תקשורת גדולות מאוד במדינת ישראל - טלוויזיה, רדיו, אם זה נשיא ערוץ 10, מייסד ערוץ תכלת, העורך הראשי והמו"ל של מקור ראשון ושל מעריב. הקשר בין פוליטיקה לתקשורת הדוק מאוד. מורי ורבי בתחום הזה, אורי אורבך ז"ל, לימד אותנו לפני 20 שנה ש'הטובים לתקשורת'. היום הטובים נמצאים בתקשורת והם צריכים כנראה לקחת את אותו חזון להנהיג באמצעותו את הצד הפוליטי שבו אנחנו חלשים. בכל התחומים אנחנו מוצלחים אבל בתחום הפוליטי אנחנו לא מצליחים לייצר לנו מנהיגות ברמה לאומית".

"כמו שלמדנו שאנחנו צריכים תקשורת ייחודית, גם בפוליטיקה צריך בית ייחודי משלנו. כי הבית שלנו משדר דבר שלא משודר בשום מקום אחר. מי שחושב שהימניות שלו בנויה על ז'בוטינסקי ועל מסורות של שיר, המנון ודגל - יש לו מפלגה משלו. מי שחושב שהימניות שלו בנויה על ברית של 3,300 שנים ועל ערכי התורה שכולנו גדלנו בה - יש לו רק בית אחד שהוא יכול למצוא את השילוב בין המחוייבות לערכי התורה והיהדות לבין הצורך לדאגה לכלל הציבור".

אילו תגובות אתה מקבל?

"סך הכל בשטח אני נהנה ואני מקווה שהחברים נהנים. אני פוגש את ראשי הסניפים. ברור לי ולהם שבזמן הזה אין אפשרות לתת מצע חדש. רוב העבודה תידחה לאחרי הבחירות. אחריהן, יידרשו שנתיים של עבודה קשה בשטח. צריך ללכת ולהפיח רוח חדשה בסניפים שלא ביקרו אותם ותמכו בהם כבר שמונה שנים, צריך להחזיר עוד 50 אלף מתפקדים לבית הזה כדי שיהיו לנו משאבים להמשיך קדימה וצריך להתחייב לערוך פריימריז לכל התפקידים. זה ייתן לנו כוח לדבר בשמם של הרבה אנשים כמפלגה מובילה".

איך אתה מגיב לתלונות שעלו נגדך מצד עובדים לשעבר?

"אני איש עשייה. כל מי שעושה משאיר מאחוריו בסופו של דבר טוב ופחות טוב. אני לא שמח שיש טענות וטרוניות עלי. אבל אני כן מסתכל אחורה בגאווה ובנחת רוח שמה שעשיתי שורד ומתפתח. אני יודע שלעזוב את מקור ראשון לא היה קל לי ולא היה קל לעובדים. אבל אני יודע שהצלחתי ואני מודה לקב"ה על זה יום יום, שהצלחתי למצוא למאה אחוזים מהעובדים משרות. אם יש מישהו שמדבר בצורה אחרת אלו בודדים, שלכל אחד מהם יש סיפור משלו, שאני מנוע מלהיכנס אליו. אני לא מכיר מקרה אחד בתקשורת בארץ ובחו"ל שאדם עוזב ומצליח למצוא עבודה למאה אחוזים מעובדיו".

הבית היהודי צריכה ללכת לאיחוד כוחות?

"קודם כל צריך לסגור כמה שיותר מהר עם השותפה הטבעית - האיחוד הלאומי. הם חושבים שהם כבר מובילים ואנחנו צריכים להסביר להם שמפלגה, שמי שעומד בראשה שהוא אדם סימפטי וערכי ובעל יכולות, שנבחר על ידי 82 אנשים שבחרו את עצמם, זה לא כמו מפלגה עם אלף חברי מרכז, עם 82 סניפים עם 30 אלף מתפקדים - זה היקף אחר לחלוטין".

"צריך להגיע איתם להבנות איך מובילים את הברית המשותפת. אחר כך חייבים לצרף לדעתי את אלי ישי לקבוצה ויכול להיות שיהיה צורך בעוד צירופים. העיקר כרגע זה למצוא חזון ומצע שבו אנחנו יכולים לעבוד יחד מהר מאוד ולהשיג הישגים ניכרים. אף אחד לא חושב שיהיה לנו קל בבחירות, אבל הישגים ניכרים זה אומר להגיע לשבעה, שמונה או תשע מנדטים - ולחזור לבחירות הבאות לבסיס שלנו שצריך לעמוד על 12 מנדטים".

מה דעתך על מפלגת הימין החדש?

"זו מפלגה שכל עוד שהיא עומדת בדבריה ולא לוקחת אנשים מהבית היהודי, אז אני מכבד את זה, שיש מי שרץ כדי להתמנות לשר ביטחון. כל עוד הם לא יקחו קולות או מנדטים מהבית היהודי אנחנו מברכים אותם ומאחלים להם הצלחה. לי תהיה בעיה אם הם יקחו מאיתנו מנדטים שהם קיבלו מהציונות הדתית".

אנשים מבינים את ההבדל?

"כבר עכשיו אנשים מבינים שמי שמאבד את הבית נשאר הומלס. מי שנשאר בחוץ אין לו את תחושת החום והביתיות שיש בבית היהודי על כל ענפיו וחלקיו".

הכתבה בשיתוף מטה שלמה בן צבי