כפר בדואי בנגב
כפר בדואי בנגבאילוסטרציה. פלאש 90

כ- 36,000 תושבי הפזורה הבדואית המתגוררים כיום ביישובים לא חוקיים, יפונו במהלך השנים הקרובות ליישובים חוקיים, כך עולה מתכנית המבצע האסטרטגי שאושרה.

הפינוי נדרש בשל התקדמות משמעותית של שורת פרויקטים לאומיים שמחייבים את פינוי תושבי הפזורה. פינוי הפזורות צפוי להשיב כ260,000 דונם למדינה.

הרשות להתיישבות בדואים בנגב מאיצה את התכניות לקליטת המפונים מהפזורות.

הארכת כביש 6 דרומה תחייב את פינויים של כאלף משפחות מפזורות אום בטין תל שבע ביר חמאם ואבו תלול חשם זנה - כולן מונות כ-5000 נפש אל היישובים הבדואים בתל שבע, אבו תלול ואום בטין. גודל השטח שיתפנה כתוצאה מהמהלך הוא כ- 12,466 דונם

בנוסף, אבו תלול יחד עם היישובים המוסדרים אבו קרינאת, וואדי א נעם יהוו את כתובת הקליטה לכאלף משפחות הפזורה ברמת בקע המונות כ- 5000 נפש. זאת לאחר אישור שנתנה הוועדה המחוזית להעתיק את מפעל תע"ש מרמת השרון לרמת בקע, בשטח שישתרע על פני 52,000 דונם.

היישוב ואדי נעם גם יקלוט יחד עם שגב שלום את הפזורות הסמוכות אליהם, בשל הקמת קו המתח עליון החדש עבור חברת החשמל שאינו מאפשר המשך מגורים בטווח הסמוך לתוואי קווי המתח, מטעמי בטיחות וסיכון בריאותי. מספר הנפשות להסדרה באזור ואדי א נעם ושגב שלום מוערך בכ- 15000 נפש ופינויים ישיב כ-50,000 דונם למדינה.

בשדה בריר, סמוך לערד, יוקם מכרה לכריית פוספטים אחרי שנדחו כל ההתנגדויות נגד כריית הפוספטים שם. הדבר יאלץ את פינויים של פזורת אל פורעה ופזורות אל ע'זה ואל זערורה המונות כ- 11,000נפש ביחד. כולן יועתקו אל היישוב המוסדר אל פורעה. השטח שיתפנה יעמוד על כ-85,000 דונם.

בבקעת קנאים, בסמוך לערד, משרד הביטחון דורש את פינוי כל הפזורות המצויות בשטח האש צפונית לכביש 31 מצומת שוקת לערד. מדבר בשטח גדול שהצבא זקוק לו כשטחי אש והוא יחייב את פינויים של 150 משפחות לישוב מכחול ו-200 משפחות למרעית. סך הכל כ- 2,000 נפש שיועברו צפונית לכביש 31 חורה ערד. היישוב מכחול יקלוט גם פזורות הנמצאות מזרחית לערד. פינוי כלל הפזורות באזור זה ישיב למדינה כ-60,000 דונם.

מעיריית ערד נמסר בתגובה: "כל נושא כריית הפוספטים בשדה בריר לא אושר ולא הוסדר מעולם על ידי אף גורם רשמי. עיריית ערד מתנגדת לכריית הפוספט סמוך לעיר מעל 30 שנה, לאור קביעת משרד הבריאות שהכרייה תסכן את בריאות תושביה. בימים אלה אמור בית המשפט העליון לדון בעתירה נוספת שהגישה העירייה נגד מוסדות התכנון הארציים. לאור זאת שהליכי התכנון טרם הסתיימו, טרם הוכנו תסקירי סביבה ותסקירי בריאות כפי שהתחייבו לבצע שרי ממשלה, וטרם נדונו החלופות הראויות לשדה בריר, נראה כי כריית פוספטים בשדה בריר לא תאושר גם בעוד שנים רבות".