הפגנות חמאס על גדר המערכת בעזה
הפגנות חמאס על גדר המערכת בעזהצילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

בית המשפט העליון ידון מחר (רביעי) בעתירה של ארגוני זכויות האדם ״גישה״, ״רופאים לזכויות אדם״ ו״המוקד להגנת הפרט״, הדורשים ממשרד הביטחון לשנות לקצר את זמני הטיפול בבקשות של תושבי ותושבות רצועת עזה להיתרי מעבר.

לטענת ארגוני השמאל הקיצוני, הנוהל הנוכחי ״משקף את האלימות הבירוקרטית הטמונה במשטר ההיתרים שמפעילה ישראל על תושבי הרצועה״.

״פרקי הזמן שקצבה לעצמה ישראל בנוהל הדרקוני הנוכחי, בין הגשת הבקשה ועד להכרעתה אם לאשר או לסרב לה, מאריכים את זמני הטיפול בבקשות אף בהשוואה לנוהל קודם שהגדירה ישראל ב-2015, משבשים חיים ולא מאפשרים ערעור על החלטות. פעמים רבות מענה לבקשות מתמהמה ארוכות מעבר לזמן המוכתב בנוהל, ואף לא מגיע כלל, תוך התעלמות בוטה מחובותיה של ישראל כלפי התושבים וללא הצדקה ביטחונית״, טוענים הארגונים.

״טווחי הזמנים הארוכים מתעלמים מתורים ואירועים שנקבעו במועדים קשיחים וכך מונעים מהתושבים להגיע לטיפולים רפואיים חיוניים שאין בנמצא בעזה או לממש מלגות לימודים, שוללים את יכולתם להגיע לכנסים ולפגישות עבודה, וחוסמים השתתפות בהלוויות או חתונות, או ביקור אצל בן משפחה חולה אנושות״.

ארגוני השמאל הקיצוני תוקפים, ״היקף ועומק השליטה של ישראל בחיי שני מיליון תושבי הרצועה מטילים עליה אחריות לתקינות חייהם. במקום לעכב ולהקשות, ואף להתחמק בכלל ממתן החלטות שלהן השפעה מכרעת על גורלם, על ישראל לטפל באופן ראוי, יעיל וזריז בהרבה בבקשות להיתר מעבר דרך שטחה למימוש צרכיהם הבסיסיים ביותר״.