שולי מועלם
שולי מועלםPhoto by Gershon Elinson/FLASH90

חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי (הימין החדש) מספרת ביומן ערוץ 7 על הימים שעוברים עליה מאז פרשה יחד עם השרים בנט ושקד ממפלגת 'הבית היהודי' למפלגה החדשה שהקימו, ומתייחסת גם לנאומו של בני גנץ ותיוגו כאיש שמאל.

בשיחה עמה מספרת מועלם-רפאלי על המשך עבודת הפרלמנטארית בתחומי חברה, התיישבות, בריאות ומעמד האישה, אך מציינת גם כי הדברים מתקיימים במקביל למה שהגדירה כ"שיח אמתי עם אנשי הציונות הדתית וציבורים רחבים בחברה הישראלית".

על שיח זה עם אנשי הציונות הדתית היא מספרת כי "אנשים מבקשים הסבר בראיה רחבה למהלך שנעשה, מהלך שנועד להרחיב את השורות, לדבר על ימין ערכי, על הפלת מחיצות, על קשר בין דתיים וחילוניים ומשמעות הזהות היהודית של המדינה. אנשים מבקשים לשאול אם אני עדיין שייכת לציונות הדתית והתשובה היא כן עם הרבה מאוד סימני קריאה. אני עדיין שייכת לציונות הדתית. זה בית הגידול שלי וזה החזון שלי. הרצון הוא להרחיב את השורות שמדברות ימין וערכים".

ואולי אם המגמה היא להפיל מחיצות ולפעול ביחד, דתיים וחילוניים, נכון היה להשתלב בליכוד ובכך לחבור לבעלי ההשפעה הרבה ביותר בחברה הישראלית. על כך משיבה מועלם רפאלי: "ברור לחלוטין שראש המשלה הבא יהיה בנימין נתניהו. השאלה מי יעמוד לצידו, מפלגה בסגנון ברק לבני שהביאה להקפאה או ימין חדש עם מספר דו ספרתי של מנדטים".

האם כל זה היה נגרע אם הייתם משתלבים בליכוד? מועלם-רפאלי מבקשת שלא להתיחס למה שקורה בליכוד אלא למה שקורה במפלגתה שלה. "ההחלטה התקבלה כי המטרה היא מפלגת ימין ערכי לצידו של ראש הממשלה, מפלגת ימין אמתית שמפילה מחיצות בחברה הישראלית עם יד על הגה ההנהגה, מפלגה שמחברת עוד ועוד חלקים בחברה הישראלית בלי לוותר על הייחודיות של כל מגזר, לדבר על שיח של הורדת מחיצות, על משמעות היות ישראל מדינת הלאום של העם היהודי".

מאחר ומפלגתה מציגה עמדות שהן ימינה מהליכוד נשאלת מועלם-רפאלי אם היא רואה סיכוי בהעברת מנדטים מהשמאל מרכז של גנץ ולפיד מעל הליכוד ישירות למפלגתה החדשה, אף שהיא ימנית יותר מהליכוד?

"ישנו ציבור גדול שמתנגד למה שקורה במערכת המשפט ורוצה את המשך הדרך שהתחילה שרת המשפטים בהחזרת מערכת המשפט לשמרנות. יש ציבור גדול שרוצה לדבר על זהות יהודית במרחב היהודי ולא מהמקום של חיי הפריטיים כאדם דתי. היום הציבור הישראלי נמצא על כל הרצף הדתי ודרוש ימין ערכי שמפיל מחיצות ומרחיב את גוש הימין ומנע זליגת קולות למפלגות שמתיימרות להיות ימין או מרכז אבל הן בעצם שמאל".

ואת כל אותן מטרות לא ניתן היה לקדם מתוככי 'הבית היהודי'? "לצערי לא הצלחנו", משיבה מועלם-רפאלי. "לפני שש שנים רצינו לפתוח את השורות, אבל לא הצלחנו להביא ציבור גדול שבעבר היה שייך למפד"ל ההיסטורית, ציבור מסורתי ופריפריאלי, אבל לא הצלחנו להביא אותו". ואולי, שאלנו את מועלם רפאלי, הסיבה לכך הייתה שההצעות היו בסגנון הבאתו של אלי אוחנה ולא עוד הצעות בסדר גודל של איילת שקד שהיו מתקבלות באותו חיבוק שבו התקבלה שקד עצמה?

מועלם-רפאלי משיבה: "הציונות הדתית היא מקום מופלא וחייבים את 'הבית היהודי' שהיא מפלגה חשובה בגיוון של החברה הישראלית. אין לי ספק שהמפלגה תעבור את אחוז החסימה באופן משמעותי. אנחנו רוצים לדבר על מפלגה שהיא שילוב של דתיים וחילוניים, שילוב של מה שאנחנו עושים בחיים הפרטיים שלנו, שילוב של ימין ערכי דתיים וחילונים, לדבר מתוך ערכי הימין בלי לסטות ובלי להתבלבל".

עוד נשאלה מועלם רפאלי אם היחסים העכורים בין ראש הממשלה נתניהו לבין ראש מפלגתה, השר נפתלי בנט, לא עלולים לגרום לנתניהו לבחור בהרכבת ממשלתו את הבית היהודי המוחלש ומפלגות כדוגמת מפלגתו של בני גנץ, ובלבד שבנט יישאר בחוץ. על כך ממליצה לנו מועלם-רפאלי לראיין את נתניהו או את בנט ולשאול אותם. "אני רק מזכירה שבשתי הממשלות האחרונות של נתניהו היינו, וכשנהיה כוח משמעותי שמדבר לכל חלקי החברה הישראלית בעל מספר מנדטים משמעותי זה יבהיר לראש הממשלה מי המפלגה שחייבת להיות יחד אתו".

ומכאן לנאומו של בני גנץ, עליו אומרת מועלם-רפאלי: "אגיד את מה שברור, בני גנץ הוא איש ערכי שתרם שנים רבות מחייו ומחי משפחתו למען מדינת ישראל והציבור הישראלי, אבל כשאדם מבקש להנהיג הוא חייב להגיד מה דרכו ומה תפיסתו המדינית, ימין או שמאל. אין גם וגם. אם אתה מדבר על גושי התיישבות זה שמאל כי בימין ברור שהמהלך הבא הוא החלת ריבונות בשטח C ומתן זכויות שוות לאזרחים הישראלים שגרים ביהודה ושומרון. כל דיבור אחר הוא שמאל".

"אני מציעה לו להגיד דברים ברורים כשהוא בא לציבור הישראלי החכם. היה נאום שכול חברי הכנסת הציונים היו יכולים לשאת אותו, שביחד זה כוח, שחייבים לדבר אל כל חלקי החברה, שחייבים לשרת שירות אזרחי משמעותי, אבל מה משמעות היות המדינה מדינת הלאום היהודי? איפה גנץ בעניין חוק הלאום? איפה הוא בשאלת יהודה ושומרון? איפה הוא בשאלת ההכרעה והניצחון מול אויבינו?".

"לאחר הבחירות תהיה מונחת לפתחנו תכנית המאה של טראמפ. איפה גנץ בשאלה הזו? מי תהיה המפלגה לצידו של ראש הממשלה כשתוצג התכנית הזו, בני גנץ עם ה'אני לא ימין ולא שמאל' או 'הימין החדש עם אמירה ברורה על הקשר שבין מדינת ישראל לארץ ישראל".