להקת שלווה
להקת שלווהצילום: רונן אקרמן

אני מאד אוהב את להקת שלוה. ענהאל היא מהזמרות הטובות ששמעתי, גם דינה, ותרומתם להעלאת המודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים שיכולים להגיע לכל מקום ענקית. הם פתחו את הדלת לאומנים שלא יכולים להגיע למעמד הזה בדרך כלל ועשו שירות ענק לארגון ששלח אותם "שלוה".

אבל לתחרות הזמר של איגוד השידור האירופי, האירוויזיון, חוקים ברורים שהיו ידועים להם ולמנהליהם, וכיפופם יפגע בשוויון ההזדמנות של אומנים אחרים, מדובר בנציגי המדינות האחרות, 27 במספר שמתחרות בגמר.

עם כל הרצון לגלות הבנה לכך שהם מבקשים לשמור על קדושת השבת צריך לזכור שבגלל סוגיית השבת עבר האירוויזיון מירושלים לתל אביב, ובגלל הרצון לא לקיים חזרות בשבת, עם כל הצער והאכזבה, ויתר עומר אדם על ההזדמנות להופיע בגמר ולקבל חשיפה בינלאומית שאין שניה לה, הזדמנות ששום אומן לא היה רוצה להחמיץ, הזדמנות שלפי הדיווחים מדונה קפצה עליה וכניראה תגיע. כן, אסתר מלימודי הקבלה.

סוגיית השבת היא סוגיה עדינה. בואו נאמר את האמת: זה לא רק כאן. אלפי חיילים וקצינים דתיים משרתים בצה"ל וממלאים בשבת משימות שאין בהן משום פיקוח נפש, מתוך הבנה שזה חלק מהתפקיד. אי אפשר לעסוק בישראל בספורט תחרותי, וודאי לא בכדורגל או כדורסל ולשמור שבת. זה פשוט עולם שקורה בשבת: אימונים, משחקי הליגות, וטורנירים בחו"ל. לכן מן המפורסמות שהרב עובדיה יוסף מעולם לא התבטא בנושא: הוא ידע שמאמיניו הולכים לבית הכנסת בשבת בבוקר ולכדורגל אחר הצהריים.

למיטב ידיעתי כל האומנים בכוכב הבא מוחתמים על הסכם ברור שסוגר גם את הפינות האלה עוד לפני האודישנים. לכן לא ברור איך שלוה הגיעו למעמד הגמר בלי לדעת במה זה כרוך ובלי להיות חתומים על הסכם שמסדיר את השתתפותם בכל השלבים עד הסוף, היה ויגיעו, והם הגיעו. אם ניתן להם להבין מטעם ההפקה שיהיה בסדר זה בטוח לא בסדר. אני רוצה להאמין שזה לא הסיפור.עם כל הרצון הטוב ללכת לקראתם, אי אפשר לאפשר להם להקליט מראש את השתתפותם בשתי החזרות שמתקיימות בשישי בערב ובשבת. בשנה שעברה ייצגה את רוסיה הזמרת יוליה סמוילובה, נכה עם שיתוק חלקי הרתוקה לכיסא גלגלים. גם היא היתה שמחה מאד להקלות שלא ניתנו לה. היו מלא סיפורים כאלו, זמרים שחלו, רקדנים שמתחו שריר. מה לא.

בכל שנה מתעוררות בעיות עם מדינות ושירים. בדרך כלל מדובר באפקטים מיוחדים שהמשתתפים רוצים להביא, כאלו שאינם מקובלים או מוגדרים מסוכנים. בכל שנה יש גם סיפורים עם מספר המשתתפים על הבמה: המספר שנקבע הוא 6, זמרים, רקדנים, להטוטנים, זמרי רקע, נגנים, תביאו את מי שאתם רוצים אבל לא יותר משישה משתתפים על הבמה. גם כאן שלוה יצטרכו לעשות ויתור, ולשחרר שניים, כפי שכוורת עשו לפני 45 שנה כששישה מהם עמדו על הבמה ויוני רכטר ניצח על התזמורת.

עוד קצת סדר בפרטים: החזרה ביום שישי בערב היא חזרה מלאה מול קהל שמועברת בשידור לווייני לכל המדינות המשתתפות ובכל אחת מהן יושבים צוותי שיפוט שמנקדים את השירים. למעשה הגמר מתחיל ביום שישי. זה חלק מהעניין. ויש גם קהל שמריע (או לא) למשתתפים. גם חלק מהעניין. החזרה בשבת אחר הצהריים לא מועברת לחו"ל אבל מוקלטת ומתוזמנת על השנייה לגיבוי למיקרה שמשהו ישתבש בשידור החי של הגמר, במוצאי שבת בעשר בערב.

צריך לאפשר להם להופיע בחזרות בשבת. יש דרך. ממיקרופון הלכתי (יש דבר כזה) ועד אמירה ברורה שיש כאן משום העלאת שם ישראל בעמים. תנו להם להופיע, ותנו להם לשיר בשבת. איזו מן שלוה.