קרפל התאכזב. תמר זנדברג
קרפל התאכזב. תמר זנדברגפלאש 90

במסגרת סדרת הטלוויזיה שלו, 'המתנחל', הפגיש העיתונאי חנוך דאום בין ההוגה והפובליציסט, תושב בת עין שבגוש עציון, מוטי קרפל, ליו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג, לשיחה על עמדות ואידאולוגיות.

בעקבות המפגש פרסם קרפל את רשמיו תחת הכותרת 'החורבן האינטלקטואלי של השמאל'. ביומן ערוץ 7 שוחחנו אתו ותהינו האם אכן השמאל המתהדר מזה עשרות שנים באינטלקטואליות איבד את זה.

קרפל מבהיר כבר בפתח דבריו כי למסקנתו זו הגיע לא רק בעקבות השיחה עם זנדברג אלא בעקבות אירועי אחרים המעידים על אותה תופעה, ו"כאן זה בא בצורה ברורה".

על המפגש בתכנית הוא מספר: "זו תכנית קלילה והומוריסטית. זנדברג במצב של ערב בחירות ולכן אין זמן לפלפולים. שמחתי שהיא באה לגוש עציון ובאה אליי הביתה, והיו לי ציפיות גבוהות לשיחה של מאור פנים, ל'את אחי אני מבקש' ולדיון אינטלקטואלי כי כשיושבים שעה אפשר להעמיק, אבל הסתבר שזה לא היה בכלל בכיוון. נדהמתי לראות שהיא הייתה נעולה לחלוטין ואי אפשר היה להרים את השיחה מעבר לסיסמאות המוכרות מימי אוסלו".

"אמרתי לה שעברו 25 שנה, קרו דברים ולמדנו מההתנתקות ואת באה עם אותן עמדות. המציאות סתרה את עמדותיה. אם אתה מתכחש למציאות אתה מתנוון מבחינה אינטלקטואלית. כשעושים לוליינות וירטואוזית מאבדים את היושרה האינטלקטואלית. אמרתי לה שהיא מזכירה את הקומוניסטים שעוד נותרו וחושבים שעוד מעט חוזר הקומוניזם".

קרפל מבהיר ומחדד: "לא ציפיתי שהיא תסכים איתי. אם היא הייתה מסכימה איתי זה לא היה מעניין, אבל שיהיה דיון רציני ומעמיק על התהליכים שמתרחשים בחברה הישראלית ולא רק בנושא המדיני, על תהליכי עומק. יש הרבה נושאים לדבר עליהם עם אנשי שמאל כמו גדי טאוב, שהוא אדם חושב גם אם הוא לא מסכים איתי, אבל השיחה התנהלה כך שאני אומר משפט והיא יורה דקות ארוכות של סיסמאות".

לדבריו, ניתן היה להבין לאן השיחה תוביל כבר מאופן הכניסה של זנדברג לבית, אופן הישיבה והתנועות שלה. כל אלה הסגירו לחץ ותחושת מאוימות. "היא לא באה בכיף. היא באה כי יש לה אינטרס כפוליטיקאית להיכנס לתכנית פופולארית ולהופיע, אבל הייתה אכזבה עמוקה לא מחוסר ההסכמה כי אני חי מעימותים אינטלקטואלים כאלה, אני אוהב את זה ומקבל מזה המון. זו לא עיתונאית. זו יו"ר מרצ, מפלגה אינטלקטואלית של השמאל שמייצגת ציבור רחב מאוד, ואתה מצפה שישימו שם תותח ואתה מקבל טוקבק".

קרפל מיצר על ירידת הדורות בהנהגת השמאל: "עברו שנות דור מאז יוסי שריד ושולמית אלוני שהייתה להם אמירה אידאולוגית ובסיס מוצק והעסק התנוון, כמו שבמפלגת העבודה לא שומעים דבר רציני כמעט מאף אחד שם. החורבן האינטלקטואלי הזה הוא פועל יוצא של חוסר נכונות להתמודד עם המציאות. כשלא מתמודדים עם המציאות וממציאים בנייני על רציונאליים כדי להסביר את המצב מגיעים למצב שבו אין לך מה להגיד והדבר בא לידי ביטוי בסקרים".

לנוכח דבריו אלה נשאל קרפל אם כאשר הוא רואה עימותים וויכוחים של אנשי ימין אחרים מול אנשי שמאל הוא רואה את אותו עומק אינטלקטואלי שלא מצא לאכזבתו במנהיגי השמאל העכשווי. קרפל משיב: "כשאני לוקו את סמוטריץ' כדוגמא, הוא יודע לדבר ברובד הפוליטי הנמוך, אבל יש לו חזון ועומקים של הרב קוק ושל תורה. קח את איילת שקד, שאין לה רקע תורני, רואים אדם רציני. אדם כמו סמוטריץ' אם תדון אתו אידאולוגיה יש לו הרבה מה להגיד. כאן אני לא יודע אם יש לה מה לומר כי היא ברחה למקום של סיסמאות".

ואולי, שאלנו את קרפל, זנדברג מודעת למדיה הטלוויזיונית שבה היא משתתפת, וכיוון שכך היא יודעת שעליה לדבר בסיסמאות קצרות, אולי גם תוקפניות, ולא להעמיק בשיחה אידאולוגית שתאבד את הצופים ואת הפקת התכנית. קרפל אינו שולל לחלוטין את ההערכה הזו אך מציין שלא מדובר במפגש קצר, אלא בשעה שלמה של שיחה, פרק זמן שבו ניתן היה לצפות לדינמיקה אחרת ולעומק כלשהו. "צריך לזכור את המסגרת של הפגישה וגם את המטרות הפוליטיות של הפגישה הזו, וגם לברך אותה על כך שהיא הגיעה לגוש עציון ולבת עין, מה שלא הגעתי אליו, אבל כשאדם הוא אינטלקטואל זה זורם אתו והוא מעמיק אתך גם אם הוא נעול עם דף מסרים מראש. כאן לצערי זה לא קרה. מאוד רציתי לפגוש אותה דווקא בגלל הרקע שלה ולכן אני מאוד מאוכזב".