כיצד לשלוט
כיצד לשלוטpexels

דליפת שתן היא תופעה שכיחה באוכלוסייה אך בכל זאת מי שסובל ממנה מתבייש להודות ולפנות לעזרה.

הדחקה מן הסוג הזה היא הגורם מספר אחד לעוגמת נפש על רקע בריחת שתן, כי האמת היא שיש דרכים יעילות להתמודד איתה. חוץ מזה, פתרונות זמינים כגון תחתונים סופגים ומוצרים למבוגרים מאפשרים להם לשמור על איכות חיים גבוהה גם בגילאים מתקדמים – כל עוד הם מכירים בבעיה.

במילים אחרות, הדרך היחידה לשלוט בדליפת שתן היא להכיר בתופעה ולעצור רגע בשביל להבין למה היא נגרמת. זה השלב שבו חשוב להבחין בין גורמים קבועים וזמניים וגם לערב חברים, בני משפחה או אנשים שאנחנו מרגישים קרובים אליהם. כרגע פחות רלוונטי מה דרגת הקשר בינינו לבין מי שנשתף אותו, כי המטרה היא רק להציף את הנושא ולקבל אוזן קשבת.

מתי פונים לרופא?

מחקרים מראים שלאחר השלב הראשוני של הכרה בתופעה מביכה כמו בריחת שתן עוברים רוב האנשים לשלב של התייעצות עם אנשי מקצוע. בפועל אין זמן קבוע שמשותף לגברים ונשים שסובלים מבריחת שתן, אלא רק התמודדות סובייקטיבית שמושפעת משורה ארוכה של גורמים. בכל מקרה, הדגש הוא על פניה לרופא כאשר מעוניינים לקבל עזרה מקצועית וחוות דעת אובייקטיבית.

פניה לרופא מאפשרת לבדוק באופן רחב יותר את הסיבות לתופעה ולנסות לצמצם גורמים זמניים. ברשימת הגורמים הזמניים נכללים למשל מאכלים ומשקאות שמגרים את שלפוחית השתן, דלקות ואצל נשים גם התאוששות מהריון ולידה. לשם השוואה, הגורמים הקבועים מסובכים יותר לטיפול אך רופא מקצועי יידע מה לעשות על מנת להתמודד איתם.

לוקחים אחריות על ההתמודדות

השלב האחרון והסופי בתהליך ההתמודדות והשליטה בדליפת שתן הוא נטילת אחריות. בשלב הזה אנחנו כאנשים שסובלים מהתופעה צריכים לקחת צעד קדימה, להבין מה נמצא בתחום האחריות שלנו ולערוך את השינויים הנדרשים. זה השלב שבו נשלב למשל פעילות גופנית ותרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן בשגרה היום יומית, או נוותר על קפה ואלכוהול לטובת צריכה מבוקרת של מים.

נטילת אחריות משפיעה על כל היבט בחיים שלנו כי היא מאפשרת להכיר במאפיינים של בריחת שתן. ברוב המקרים, אחרי שניקח אחריות גם נגלה שהשד לא נורא כל כך ושיש פתרונות ומוצרי ספיגה שמותאמים עבור הצרכים שלנו. בסופו של דבר, בריחת שתן היא אולי תופעה מביכה – אך אנחנו לא היחידים שסובלים ממנה.

לסיכום, מי שמגלה שהשליטה בשתן כבר לא כתמול שלשום צריך לעצור ולנשום עמוק. בהמשך, עליו לפנות לאנשים שהוא סומך עליהם, לקבל עזרה מקצועית ולקחת אחריות על התמודדות עם התופעה. כאשר כל זה נעשה בתהליך עקבי ונכון, התוצאה תהיה שיפור משמעותי באיכות החיים.