הרס ברמת מגרון
הרס ברמת מגרוןצילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

התנהלותם של שוטרים במהלך מעצרו של קטין באחת הגבעות כללה הפשטה ופגיעה בכבוד האדם, כך קבע בית המשפט והחליט שהתנהלות זו של השוטרים, התנהלות שהסתבר כי היא נוהל מקובל, היא עילה ראויה כדי לזכות את הקטין. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עורך דינו, עו"ד יצחק בם, שסיפר על השתלשלות האירועים.

"שטח מגרון הוכרז כשטח צבאי סגור בסביבות פורים לפני כשנתיים כי מי שזוהו כנוער גבעות עשו שם מסיבת פורים. קצת לאחר מכן הלקוח שלי נעצר בסמוך למקום. לפני שהוא הועלה לניידת נעשה עליו חיפוש כדי לראות אם יש לו משהו מסוכן והתברר שאין. למרות זאת כשהוא הגיע לתחנת המשטרה הפשיטו אותו עד לרמת התחתונים כדי לראות אם אין עליו דברים מסוכנים, למרות שחיפוש כבר נעשה לו".

"אחד ההורים שלו היה שם כדי ללוות אותו בחקירה, ובכל זאת הנער נשאר לילה במעצר ולמחרת הוא הובא בפני שופט רק כדי לקבל הרחקה מרמת מגרון והוגש נגדו כתב אישום על העבירה של כניסה לשטח צבאי סגור", אומר עו"ד בם וממשיך לספר כי "התברר במהלך המשפט שזה נוהג מקובל בימ"ר פשיעה לאומנית. כל עצור עם פאות מספיק ארוכות מופשט לרמת תחתונים לפני שהוא מוכנס לחוקר. בית המשפט קבע שלנוהג הזה אין שום בסיס בחוק. כדי לבצע על עצור חיפוש בהפשטה צריך עילה ספציפית, כלומר חשד ספציפי שהעצור מחזיק כלי תקיפה או סמים וכיוצא באלה. ללא עילה כזו ההפשטה היא פשוט לא חוקית".

"בנסיבות האלה בית המשפט החליט שהתנהלות המשטרה היא שערורייתית עד כדי כך שראוי לזכות את הקטין למרות שנקבע שהוא כן היה בשטח צבאי סגור", אומר עו"ד בם המנמק את החלטת בית המשפט בקביעה לפיה לא ניתן להגן על החוק על ידי הפרתו. "לא ניתן לעבור לסדר היום על התנהגות המשטרה. התנהגות המשטרה הייתה הפרת חוק חמורה בהרבה ממה שיוחס לקטין".

האם החלטה זו של בית המשפט יכולה להוביל לפתיחתם של תיקים ישנים מחדש? בם מסביר: "מי שכבר נשפטו בית משפט לא יפתח את התיקים שלהם, אבל מי שסבלו מסוג כזה של התנכלות יש להם עילת תביעה נגד המשטרה".

"בית המשפט יצטרך לקבוע אם הייתה עילה להפשטה ואם המשטרה פעלה כדין. אם לא, התובע יזכה בפיצוי. לצערי מקמצים בפיצוי והוא עומד על כעשרת אלפים שקלים. אם הדבר נעשה לעין כל הדבר יילקח בחשבון, אבל הדברים מתבצעים בדרך כלל בתחנות המשטרה פנימה ולא לעין כל".

על הגורם שהוביל למדיניות זו של הפשטת הקטינים אומר עו"ד בם כי יש לשאול את מפקד ימ"ר פשיעה לאומנית ולברר מי נותן את ההוראות אצלו. כשנשאל אם גם ערבים שנעצרו בעוון פשיעה לאומנית גם הם עוברים הפשטה מסוג זה, הוא משיב ומציין כי "היחידה לפשיעה לאומנית לא מטפלת בערבים אלא רק ביהודים. השב"כ ומפלג המיעוטים הם שמטפלים בערבים".

עוד מוסיף עו"ד בם וממליץ לכולנו "לשים לב למשאבים המושקעים בעברות שהן בגדר זוטות. כאן מדובר בכניסה לשטח צבאי סגור, עבירה קלה שהושקע בה סיור שהגיע למקום, חוקר, עדים שהגיעו לבית המשפט והעידו במשך מספר ימי דיונים, וכל זה בגלל עבירה שכזו. אני תוהה עד כמה המצב שלנו מבחינת ביטחון החקלאים או הביטחון בבקעת הירדן היה טוב יותר לו התופעות הללו היו מקבלות את אותה תשומת לב כמו הכניסות לשטח צבאי סגור".

ממשטרת ישראל נמסר: ''הנאשם הפר צו שטח צבאי סגור לאחר שהוזהר בעבר ולכן הוגש נגדו כתב אישום ובית המשפט אף קבע כי הנאשם אמנם ביצע את העבירה המיוחסת לו. יחד עם זאת, החלטת בימ״ש נשענה על פרשנות מצמצמת לסמכות החיפוש הקבועה בחוק ובימים אלו אנו לומדים את הכרעת הדין. משטרת ישראל תמשיך לאכוף את החוק בנחישות תוך הקפדה על כבודם וזכויותיהם של חשודים בכל שלבי ההליך הפלילי.''